Badanie przeprowadzone na zlecenie Sony Professional Displays and Solutions przez Censuswide wśród ponad 1000 respondentów w Europie – przedstawicieli branży retail i konsumentów – miało na celu poznanie preferencji zakupowych, priorytetów oraz wpływu czynników makroekonomicznych na wybór sposobu dokonywania zakupów.
Gwałtowny wzrost handlu elektronicznego od dawna stanowi wyzwanie dla branży handlu detalicznego. Wygoda, konkurencyjne ceny i spersonalizowane oferty miały duży wpływ na zachowania konsumentów. Historycznie prowadziło to do spadku liczby klientów i udziału w sprzedaży w sklepach, a ostatecznie doprowadziło do zamknięcia niektórych punktów. Wygląda jednak na to, iż w ostatnich 12 miesiącach wśród przebadanych przedstawicieli branży retail – 50% nie doświadczyło żadnych likwidacji sklepów, a 3% odnotowało choćby otwarcie nowych punktów.
Konsumenci narzekają na koszty utrzymania
Aż 57% europejskich konsumentów stwierdziła, iż od zakupów w sklepach powstrzymują ich wysokie koszty utrzymania. Uważają, iż największą zaletą zakupów online są atrakcyjne ceny. Sprzedający w Internecie mogą korzystać ze zautomatyzowanych rozwiązań w celu śledzenia – zwyczajów i pragnień klientów. Mogą umieścić odpowiedni, poszukiwany produkt, w pożądanej cenie – niemal gwarantując sobie sprzedaż. Jak wobec tego mogą konkurować sprzedawcy w sklepach?
Wydaje się, iż urok wygody związany z zakupami online ulega zmianie, ponieważ 40% respondentów z ankiety przeprowadzonej wśród kupujących stwierdziło, iż brak możliwości przymierzenia ubrań negatywnie wpłynął na ich doświadczenia związane z zakupami online, podobnie jak niedogodności związane ze zwrotami online. Problem ten nasila się w okresie przedświątecznym, ponieważ zakupy online bardzo często prowadzą do zwrotów. Na tym polu pojawiają się też wyraźne możliwości współpracy sklepów stacjonarnych z internetowymi – 24% stwierdziło, iż możliwość kupowania online i zwracania produktów w sklepie zwiększyłaby prawdopodobieństwo, iż będą robić zakupy osobiście. Do sprzedawców należy wykorzystanie tej sytuacji na swoją korzyść. Czerpiąc inspirację z tego, jak sklepy internetowe wyraźnie wyświetlają rabaty i oferty. Tradycyjne sklepy mają potencjał, aby stać się miejscem, do którego udają się kupujący po prezenty.
Zrównoważany rozwój jako argument
Co ciekawe, tematem, który znajduje się daleko na liście priorytetów branży retail jest kwestia zrównoważonego rozwoju. Zaledwie 1% sklepów deklaruje, iż zamierza zainwestować w technologie wspomagające inicjatywy zrównoważonego rozwoju w ciągu najbliższych 12 miesięcy. choćby w dłuższej perspektywie, zdecydowana większość (83%) stwierdziła, iż nie planuje inwestować w zrównoważone technologie. Jest to szczególnie zaskakujące, ponieważ młodzi ludzie – nazwani “pokoleniem zmian klimatycznych”, dla których bardzo ważne są kwestie środowiskowe, zyskali realną siłę nabywczą. Zakupy online z transportem i dodatkowymi opakowaniami używanymi do dostarczenia produktu do domu mogą mieć trudności z pozyskaniem nabywców z tego pokolenia. Sklepy stacjonarne mogłyby na tym skorzystać, przedstawiając się jako bardziej zrównoważona opcja niż zakupy online. Co interesujące młodzi ludzie – 16–24-latkowie zadeklarowali lojalność wobec marki – 20% stwierdziło, iż dla konkretnej marki wybraliby odwiedziny w tradycyjnym sklepie.
Nowe technologie jako przyciągający i skuteczny nośnik informacji
Skuteczne ekspozytory sklepowe odgrywają istotną rolę w informowaniu o promocjach i rabatach. Przyciągające wzrok nośniki Digital Signage, banery i ekrany cyfrowe mogą wyraźnie podkreślać oferty specjalne, zapewniając, iż klienci są świadomi promocji podczas zakupów. Dzisiejsi konsumenci wyraźnie domagają się, aby ich doświadczenia zakupowe w sklepie lepiej odzwierciedlały te podczas zakupów online. W rzeczywistości 66% sprzedawców uważa, iż nie posiadają niezbędnej technologii do osiągnięcia doskonałej obsługi klienta. Wykorzystując technologię w swoich sklepach, sprzedawcy mają nadzieję stworzyć warunki, do których przyzwyczaili się kupujący online, jednocześnie oferując korzyści, które są unikalne dla zakupów stacjonarnych.
Sklepy tradycyjne konkurują z nieustannym postępem technologicznym sklepów internetowych. więc muszą zastanowić się, jak dotrzymać im kroku i wykorzystać odpowiednio, pozytywną zmianę nastrojów konsumentów w kierunku zakupów w sklepach stacjonarnych.
Okres przedświąteczny i noworoczny będzie ważnym sprawdzianem dla branży retail. Kupujący zaczynają identyfikować problemy z zakupami online, tradycyjne sklepy mogą ich przyciągnąć i zatrzymać. Muszą jednak pamiętać o zrównoważonym rozwoju i umiejętnie wykorzystać technologię zapewniając klientom płynną obsługę i znakomitą widoczność ofert i promocji.
Raport jest dostępny tutaj
foto, źródło. Sony