Odwołany lot nie musi oznaczać chaosu – dzięki przepisom UE masz prawo do zwrotu pieniędzy w ciągu 14 dni!

fashionistki.pl 3 dni temu

Kiwi.com była jedną z pierwszych internetowych agencji turystycznych, które przystąpiły do zobowiązania ochrony konsumentów w ramach inicjatywy CPC, zobowiązując się do przetwarzania zwrotów kosztów za odwołane loty w ciągu 7 dni od momentu otrzymania środków od linii lotniczych. Nowe przepisy stanowią istotny krok w kierunku ochrony praw podróżnych i zmniejszenia stresu związanego z podróżowaniem. Działania te są szczególnie ważne – jak pokazują badania Kiwi.com*, odwołany lot to jeden z trzech kluczowych czynników stresujących polskich podróżnych, tuż obok zagubionego bagażu i znalezienia jak najatrakcyjniejszej oferty lotów na wakacje.

Jak Polacy radzą sobie ze stresem związanym z podróżą?

W obliczu nieoczekiwanych zakłóceń w podróży Polacy stosują zarówno strategie proaktywne, jak i reaktywne, jak pokazują badania Kiwi.com*. Najczęstszym sposobem wybieranym przez ankietowanych z Polski jest “bycie na bieżąco” – 39,4% respondentów uważnie śledzi e-maile i aktualizacje lotów, a 36,3% zachowuje bezpieczny odstęp czasu między przesiadkami. Inni sprawdzają oficjalne strony internetowe lotnisk (26,5%), a także dbają o bezpieczeństwo finansowe, zabierając dodatkową gotówkę lub zwiększając limity kredytowe (21,8%). Niektórzy podróżni zapisują kontakty alarmowe (20,4%) lub pakują niezbędne rzeczy do bagażu podręcznego (18,9%). Co ciekawe, 18,9% przyznaje, iż nie stresuje się zawczasu i woli rozwiązywać potencjalne problemy na bieżąco, z kolei 16,8% aktywnie planuje alternatywne opcje podróży.

Strach przed odwołanym lotem nie jest „absurdalny”.

Najnowszy raport Kiwi.com dotyczący zakłóceń w lotach ujawnił 120-procentowy wzrost liczby zakłóceń w lotach na całym świecie w porównaniu z rokiem poprzednim, i to jedynie w czerwcu 2025 roku. Ten wzrost, spowodowany głównie konfliktem na Bliskim Wschodzie, pokazuje jak wrażliwy jest globalny transport lotniczy i dlaczego tak istotne są odpowiednie narzędzia do obsługi klienta. Zakres czynników, które mogą zakłócić nasze plany wakacyjne, jest szeroki, począwszy od geopolityki, przez klęski żywiołowe, problemy z kontrolą ruchu lotniczego i wiele innych.

Nowe przepisy

Już w 2023 roku Kiwi.com umocniło swoje zaangażowanie na rzecz praw konsumentów, przystępując do unijnej inicjatywy Współpracy na rzecz Ochrony Konsumentów (CPC), zobowiązując się do przetwarzania zwrotów kosztów za odwołane loty w ciągu 7 dni od otrzymania środków od linii lotniczych. Ponadto, Kiwi.com oferuje dodatkową ochronę w ramach Gwarancji Kiwi.com, która wspiera klientów w przypadku opóźnień, odwołań lub zmian rozkładów lotów, pomagając im dotrzeć do celu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ badania Kiwi.com* pokazują, iż odwołane loty pozostają jednym z trzech głównych zmartwień wśród podróżujących Polaków, tuż obok zagubionego bagażu i znalezienia najatrakcyjniejszego połączenia lotniczego.

Oliver Dlouhý, współzałożyciel i prezes Kiwi.com, powiedział: „Wspieranie naszych klientów w przypadku wystąpienia zakłóceń jest fundamentalnym elementem naszej strategii i rozwoju produktów. Zdajemy sobie sprawę, iż jest to jedna z największych przyczyn niepokoju wśród podróżnych. Wprowadzając w zeszłym roku Gwarancję Kiwi.com, wiemy, iż możemy chronić naszych klientów dotkniętych zakłóceniami. Tym, których loty zostały zakłócone przez konflikt na Bliskim Wschodzie, wypłaciliśmy w sumie ponad milion euro.”

Idź do oryginalnego materiału