Karta pokładowa to najważniejszy dokument podczas każdej podróży samolotem. To właśnie na niej znajdują się najważniejsze informacje o locie: jego numer, imię i nazwisko pasażera, godzina odlotu, bramka, miejsce. Do tej pory większość linii lotniczych, w tym Ryanair, umożliwiała posiadanie jej zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej. Teraz jednak przewoźnik rezygnuje z tej tradycyjnej formy.
REKLAMA
Zobacz wideo Joanna Jabłczyńska zastanawia się, czy Ryanair postępuje zgodnie z prawem. "On rządzi się swoimi prawami"
Karta pokładowa Ryanair. Znika papierowa wersja
W środę 12 listopada 2025 roku Ryanair oficjalnie przechodzi na całkowicie cyfrowe karty pokładowe. Oznacza to, iż od tego dnia wszyscy pasażerowie podczas odprawy przez internet będą otrzymywać cyfrowe karty pokładowe w aplikacji. Papierowe karty pokładowe nie będą już wydawane.
Na swojej stronie internetowej Ryanair poinformował, iż wszyscy pasażerowie będą otrzymywać e-maile z przypomnieniem o odprawie przez internet na 48 i 24 godziny przed odlotem. jeżeli pasażer przybędzie na lotnisko, ale nie dokonał odprawy przez internet, czyli zignorował te przypomnienia, będzie musiał uiścić opłatę za odprawę na lotnisku.
RyanairFot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl
Cyfrowe karty pokładowe. UOKiK zabrał głos
Jak podaje turystyka.wp.pl, brak takiej odprawy skutkuje opłatą w wysokości 55 funtów za pasażera. Na dzień 7 listopada 2025 roku jest to 265,73 zł. Ryanair podkreśla, iż to nie forma utrudniania życia pasażerom, tylko ułatwienie i gwarancja bezproblemowej podróży, bo wszystko odbywa się szybciej, łatwiej, bez stresu, bez papieru. jeżeli odprawisz się przez internet i zgubisz telefon lub tablet albo urządzenie się rozładuje, otrzymasz bezpłatnie kartę pokładową na lotnisku. Bezpłatną kartę pokładową na lotnisku otrzymają także osoby, które nie mają telefona ani tabletu, ale odprawili się już przez internet przed przybyciem na miejsce. Rezygnacja z wersji papierowej jest spowodowana czterema rzeczami:
Cyfrowa karta pokładowa obniża koszty lotniskowe i ceny biletów dla pasażerów.
Zapewnia ona klientom lepszą obsługę w dniu podróży.
Usprawnia obsługę klienta i zmianę rezerwacji w przypadku zakłóceń lotów.
Korzyści dla środowiska: o 300 ton mniej papieru rocznie.
Portal finanse.wp.pl zapytał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, czy działanie Ryanaira nie jest dyskryminujące wobec części pasażerów. Zdaniem serwisu utrudnia uzyskanie dostępu do karty pokładowej. - Chcemy podkreślić, iż przedsiębiorca, w tym linie lotnicze, powinien dążyć do tego, by usługi były dostępne dla wszystkich konsumentów, niezależnie od ich indywidualnych możliwości lub posiadanych urządzeń cyfrowych. W sytuacji, gdyby pojawiły się uzasadnione skargi konsumentów w tym temacie, Urząd podejmie działania zgodnie z obowiązującymi przepisami - odpowiedział UOKiK. Póki co nie wpłynęła żadna skarga w tym temacie.











