Operator francuskich pociągów pasażerskich SNCF Voyageurs i producent taboru kolejowego Alstom pokazali wnętrze nowych pociągów dużej prędkości. Pociągi te, nazwane TGV M, to już piąta generacja francuskich elektrycznych zespołów trakcyjnych znanych jako TGV. Pierwsza wersja weszła do eksploatacji 45 lat temu.
Wiemy już, jak będzie wyglądała przestrzeń pasażerska w TGV M. Uwagę zwracają m. in. szersze niż dotychczas siedzenia z dłuższymi o 5 cm siedziskami oraz większym zakresem regulacji, dobrze wyposażona przestrzeń dla osób na wózkach inwalidzkich oraz specjalne miejsca dla rodzin z małymi dziećmi. Wiele elementów wnętrza jest modularnych, co ma ułatwiać konfigurację wnętrza w zależności od potrzeb przewoźnika oraz ich ewentualnych późniejszych zmian. Pociągi mają zacząć obsługiwać połączenia TGV InOui wiosną 2026, początkowo na trasie Paryż – Lyon – Marsylia. Prototyp był już testowany przez sześć miesięcy na testowym torze w Velimiu (w Czechach, koło 50 km na wschód od Pragi) przy prędkościach do 200 km/h.
Pociągi są oczywiście dostosowane do oczekiwań francuskich pasażerów, więc jest bar, i to na dwóch poziomach.
Od strony technicznej jest też sporo nowości. Pojazdy mogą być dostosowane to prędkości maksymalnej od 200 do 350 km/h. Alstom podkreśla dużą liczbę opcji, umożliwiającą konfigurowanie pociągu w zależności od potrzeb: wagony jedno- lub dwupoziomowe, wydłużone lub o standardowej długości, nadwozie wychylne lub nieruchome. Wiele elementów wnętrza jest modularnych, co pozwala na łatwe przekształcanie przestrzeni klasy 2 w 1 i odwrotnie, a także wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bagaż czy do przewozu rowerów. Kształt kabiny maszynisty wybrali sami maszyniści spośród trzech wariantów.
Jedną z ważniejszych innowacji jest awaryjne zasilanie bateryjne Pozwala ono w razie zaniku napięcia w sieci trakcyjnej na dalszą jazdę pociągu do najbliższej stacji. Ma to zapobiegać sytuacjom takich jak ta z roku 2022, w których pasażerowie byli przez wiele godzin przetrzymani na pokładzie pociągu z niedziałającą klimatyzacją.
Można (i chyba warto….) obejrzeć promocyjne video kolei francuskich:
zdjęcia: Alstom