Nowość! Więcej pieniędzy z portów dla Gdańska i Gdyni za wycieczkowce

wbijamszpile.pl 2 miesięcy temu

Przemysł wycieczkowy dynamicznie się rozwija, prognozując, iż do 2028 roku liczba pasażerów wzrośnie o 10 proc. w porównaniu do 31,7 miliona osób, które wybrały się na rejsy w 2023 roku. Aby sprostać rosnącemu popytowi, przemysł zamówił 57 nowych statków wycieczkowych, co stawia porty w miastach nadmorskich w centrum uwagi jako najważniejsze punkty dla tej formy turystyki.

Z rosnącą popularnością rejsów, europejskie miasta portowe, takie jak Barcelona, stają w obliczu problemów związanych z nadmierną turystyką. Protesty przeciwko tłumom turystów są coraz częstsze, co prowadzi do debaty nad ograniczeniem liczby wizyt wycieczkowych w tych miejscach.

W tym kontekście, miasta takie jak Gdańsk i Gdynia powinny rozważyć, jak najlepiej wykorzystać ten trend, jednocześnie minimalizując negatywne skutki.

Potrzeba Większych Funduszy dla Miast Portowych

W świetle rosnącej liczby rejsów, miasta portowe, takie jak Gdańsk i Gdynia, powinny otrzymywać większe wsparcie finansowe z portów, które obsługują wycieczkowce. Istnieje kilka powodów, dla których takie rozwiązanie jest uzasadnione:

  1. Infrastruktura i Utrzymanie. Rosnąca liczba turystów wymaga inwestycji w infrastrukturę, taką jak rozbudowa terminali pasażerskich, poprawa dróg dojazdowych oraz modernizacja systemów transportowych. Większe fundusze mogą pomóc w utrzymaniu i rozwoju tych kluczowych elementów.
  2. Środowisko i Zrównoważony Rozwój. Porty obsługujące wycieczkowce mają znaczący wpływ na środowisko, zarówno pod względem zanieczyszczeń, jak i hałasu. Dodatkowe środki finansowe mogą być przeznaczone na inicjatywy proekologiczne, takie jak technologie zmniejszające emisje zanieczyszczeń czy programy ochrony przyrody.
  3. Wsparcie Lokalnej Społeczności. Większa liczba turystów wpływa na życie lokalnych społeczności. Inwestycje w edukację, służby miejskie i inicjatywy kulturalne mogą pomóc w zrównoważeniu korzyści ekonomicznych z wyzwaniami społecznymi. Środki mogłyby zwiększyć wydatki na ochronę zabytków.

Przykład Barcelony

Przykład Barcelony, największego portu wycieczkowego w Europie, pokazuje, iż konieczne jest znalezienie balansu między korzyściami ekonomicznymi a potrzebami lokalnej społeczności. Burmistrz Barcelony, Jaume Collboni, dąży do nowego porozumienia z portem, aby ograniczyć liczbę jednodniowych wizyt wycieczkowych, co mogłoby być przykładem do naśladowania dla Gdańska i Gdyni.

Strategiczna autonomia i dywersyfikacja trasy

Przemysł wycieczkowy już teraz rozważa dywersyfikację tras, oferując więcej rejsów w Azji, północnej Europie i na Karaibach, o czym informuje agencja Reuters. Miasta portowe w Polsce mogą skorzystać na tym trendzie, przyciągając turystów szukających nowych destynacji, jednocześnie negocjując korzystniejsze warunki finansowe z operatorami wycieczkowymi.

Więcej pieniędzy z portów dla Gdańska i Gdyni za wycieczkowce (FOTO: canva.com)

Porty w Polsce nie wpłacają pieniędzy do miast

Porty morskie w Polsce, takie jak te w Gdańsku i Gdyni, zwykle nie wpłacają bezpośrednio pieniędzy do budżetu miejskiego. Zyski generowane przez porty są często reinwestowane w rozwój infrastruktury portowej, a także trafiają do skarbu państwa i operatorów portowych.

Znajdujące się w portach morskich w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu terminale przeładunkowe wygenerowały w 2023 roku 9,92 mld zł. To przychód dla Skarbu Państwa z tytułu VAT, cła i akcyzy – informuje portal gospodarkamorska.pl.

Budżet miasta Gdańska dla porównania przekracza po stronie wydatków nieco ponad 4 mld zł.

Miasto dostaje pieniądze pośrednio

Istnieją jednak inne sposoby, w jakie porty mogą wspierać budżety miejskie oraz lokalną gospodarkę:

  1. Podatki i Opłaty. Porty płacą różne podatki i opłaty, które mogą zasilać budżet państwowy i w pewnym stopniu lokalny. Mogą to być podatki od nieruchomości, opłaty za korzystanie z infrastruktury miejskiej, czy inne lokalne podatki.
  2. Miejsca Pracy i Gospodarka. Porty generują miejsca pracy. Dzieje się to zarówno bezpośrednio w samym porcie. Pośrednio w branżach związanych z logistyką, turystyką, usługami, gastronomią i hotelarstwem. Większa liczba miejsc pracy przekłada się na wyższe dochody mieszkańców, a tym samym większe wpływy z podatków dochodowych.
  3. Inwestycje i Rozwój. Wspólne projekty inwestycyjne portów i miast mogą przynosić korzyści obu stronom. Modernizacja infrastruktury miejskiej czy projekty proekologiczne finansowane przez porty mogą wspierać rozwój lokalny.
Więcej pieniędzy z portów dla Gdańska i Gdyni za wycieczkowce (FOTO: canva.com)

Przykład wsparcia miast

W przypadku Barcelony, burmistrz Jaume Collboni dąży do ograniczenia liczby jednodniowych wizyt wycieczkowych, co może prowadzić do renegocjacji warunków współpracy między miastem a portem. Podobne rozwiązania mogą być rozważane przez Gdańsk i Gdynię, aby uzyskać większe wsparcie finansowe na rozwój lokalny i zrównoważoną turystykę.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Idź do oryginalnego materiału