Noctourism: Planujesz nocne zwiedzanie Wenecji? W związku z ceremonią ślubną Jeffa Bezosa warto upewnić się, czy nocne atrakcje będą dostępne!

fashionistki.pl 18 godzin temu
  • W tym sezonie wakacyjnym calmcationing – czyli wakacje w rytmie slow, nastawione na spokój, uważność i relaks – stał się dominującym trendem wśród polskich podróżników (44%), wyprzedzając coolcationing (17%), czyli wypoczynek w chłodniejszych destynacjach. Tuż za nimi plasują się wyprawy poza utartym szlakiem (31%) oraz noctourism (27%) – odkrywanie miejsc po zmroku.
  • Wakacje w rytmie slow to cieszy się szczególną popularnością wśród osób podróżujących solo bez dzieci (48%), w porównaniu do osób samotnych z dziećmi (38%). Co ciekawe, jak pokazują wyniki badań, metryka nie odgrywa większej roli – około 45% osób w wieku 20–30 lat entuzjastycznie przyjmuje ten nowy styl podróżowania.
  • Włochy, niezmiennie pozostające najchętniej wybieranym kierunkiem wakacyjnym Polaków, odnotowały w tym roku znaczący wzrost liczby rezerwacji. Szczególnie Wenecja – z 7. wskoczyła na 5. miejsce ulubionych włoskich destynacji – i odnotowała niemal trzykrotny wzrost liczby turystów w okresie letnim (czerwiec–sierpień).

Zbliżające się zakończenie roku szkolnego symbolicznie rozpoczyna sezon wakacyjny i jednocześnie okres największego natężenia podróży. Wyniki badań* przeprowadzonych przez agencję Stem Mark na zlecenie firmy Kiwi.com, calmcation – czyli spokojny wypoczynek nastawiony na relaks i regenerację – ugruntował swoją pozycję jako wiodący trend wśród Polaków (44%), wyprzedzając coolcationing (17%), czyli wakacje w chłodniejszych miejscach. Tuż za nimi plasują się wyprawy poza utartym szlakiem (31%) oraz noctourism (27%) – odkrywanie miejsc po zmroku, szczególnie popularne m.in. w Wenecji. Wenecja znacząco poprawiła swoją pozycję wśród ulubionych kierunków Polaków, awansując z 7. na 5. miejsce rok do roku, a liczba letnich rezerwacji (czerwiec–sierpień) niemal się potroiła. Ci, którzy planują odwiedzić miasto jeszcze w tym tygodniu, powinni mieć na uwadze, iż w związku z zaplanowanymi uroczystościami ślubnymi Jeffa Bezosa warto wcześniej sprawdzić dostępność zaplanowanych atrakcji.

Trendy podróżnicze

Wyniki badań* przeprowadzone dla Kiwi.com wskazują, iż podróżujący z Polski przede wszystkim poszukują relaksu i odstresowania– ponad 75% wskazuje to jako główną motywację do podróży. Doskonale współgra to z faktem, że 44% respondentów badania uznało calmcationing (czyli wypoczynek w rytmie slow) za preferowany styl podróżowania.

Co ciekawe, badanie pokazuje wyraźną różnicę między grupami demograficznymi – 48% rodzin z dziećmi wykazuje większe zainteresowanie tym trendem w porównaniu do 38% osób podróżujących solo. Metryka z kolei nie ma znaczenia – około 45% respondentów w wieku 20–30 lat wykazuje podobny entuzjazm wobec takiego stylu spędzania urlopu.

Podróże poza utartym szlakiem to drugi najczęściej wybierany trend – co trzeci polski podróżnik pragnie odkrywać miejsca poza typowymi turystycznymi punktami. Choć znalezienie ich w szczycie sezonu, w dodatku w przyjaznej dla portfela cenie może być wyzwaniem, jest to możliwe dzięki odpowiedniemu planowaniu i przemyślanemu filtrowaniu opcji wyszukiwania. Z drugiej strony, warto się też… zgubić – to pozwala odkrywać nowe terytoria i napisać własny przewodnik dla przyszłych odkrywców.

Na trzecim miejscu wśród trendów plasuje się noctourism, czyli nocne eksplorowanie miejsc – od obserwacji gwiazd na marokańskich pustyniach po tajemnicze rejsy kanałami Wenecji. W tym roku Wenecja przyciągnęła uwagę polskich podróżujących i awansowała z 7. na 5. miejsce wśród najczęściej odwiedzanych włoskich miast, a liczba polskich turystów latem (czerwiec–sierpień) niemal się potroiła. Średni koszt lotu do Wenecji w szczycie sezonu wynosi około 90 euro, a co ciekawe, w tym tygodniu – mimo zaplanowanego ślubu Jeffa Bezosa – bilety lotnicze do Wenecji były 5 euro tańsze niż zwykle. Ci, którzy liczą na nocleg w tych samych luksusowych hotelach co goście weselni, mogą się rozczarować – najbardziej prestiżowe obiekty zostały całkowicie zarezerwowane, a zgodnie z pogłoskami, wiele z nich w tym czasie kosztuje 500 000 dolarów za noc,.

Wśród innych popularnych trendów wśród Polaków warto wymienić island-hopping – 21% respondentów wyraziło chęć odwiedzenia kilku wysp podczas jednej podróży – oraz coolcationing (17%), czyli ucieczkę do miejsc o chłodniejszym i łagodniejszym klimacie, w celu uniknięcia upałów.

Gdzie Polacy będą podróżować tego lata?

TOP 3 kierunki utrzymują swoją pozycję, a Włochy i Hiszpania bez zmiennie urzekają polskich turystów. Grecja zajmuje trzecie miejsce w tym rankingu.

„Analizując letnie trendy podróżnicze widzimy wyraźny wzrost liczby pasażerów z Polski do Włoch w okresie wakacyjnym. Odnotowaliśmy wzrost rezerwacji o 173% w porównaniu do ubiegłego roku. Co więcej, średnia cena biletu spadła o 9% i wynosi w tej chwili 150,49 EUR. Wśród najpopularniejszych włoskich destynacji w tym roku Polacy wybierają Rzym, Mediolan, Bari i Katanię (Sycylia). Wenecja, która w ostatnich miesiącach była na językach opinii publicznej, awansowała z siódmego na piąte miejsce wśród włoskich miejsc, notując spektakularny wzrost liczby letnich podróżników o 287% (na podstawie rezerwacji dokonanych przed 17 czerwca na podróże czerwcowo-sierpniowe)” – mówi Daniela Chovancová, menedżerka ds. relacji z mediami na region CEE w Kiwi.com.

Z analizy Kiwi.com wynika, iż osoby, które zaplanowały podróż z wyprzedzeniem i zarezerwowały bilety w październiku 2024 roku, skorzystały z najkorzystniejszych cenowo ofert lotów – korzystniejszych niż w kwietniu czy maju. Choć rezerwacje dokonane w czerwcu wykazują wyższe średnie ceny niż wiosną, przez cały czas są bardziej opłacalne niż te z lutego czy marca.

LATO 2025 – TOP 10 KRAJÓWLATO 2025 – TOP 10 MIAST
WłochyRzym
HiszpaniaAlicante
GrecjaMediolan
ChorwacjaZadar
UKMalaga
MaltaMalta
FrancjaLondyn
PortugaliaParyż
BułgariaAteny
AlbaniaBarcelona

*Badania przeprowadzone w marcu 2025 roku przez agencję badawczą Stem Mark. Metodologia: wywiady online (CAWI) Liczba wywiadów: 4595 (CZ: n=509, SK: n=505, HU: n=505, PL: n=1043, RO: n=1023, ES: n=1010)

Idź do oryginalnego materiału