Niepewna przyszłość Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Marszałek odpowiada na interwencję posłanki

paulinamatysiak.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Niepewna przyszłość Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Marszałek odpowiada na interwencję posłanki


Interwencja posłanki Pauliny Matysiak w sprawie Rogowskiej Kolei Wąskotorowej doczekała się oficjalnej odpowiedzi od Marszałek Województwa Łódzkiego Joanny Skrzydlewskiej. W przesłanym piśmie przedstawiła kompleksowy obraz sytuacji, ukazując szereg wyzwań stojących przed tą historyczną linią kolejową i stawiając pod znakiem zapytania jej dalsze funkcjonowanie w obecnej formie.

Własność i współpraca

Jak wyjaśnia marszałek, ponad 96% infrastruktury Rogowskiej Kolei Wąskotorowej należy do Powiatu Rawskiego, a pozostałe niecałe 4% do PKP S.A. W listopadzie 2020 roku Województwo Łódzkie, Powiat Rawski i Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW) podpisały list intencyjny dotyczący współpracy i wspierania rozwoju tej linii.

Ekspertyza i warianty rozwoju

W ramach tej współpracy, województwo zleciło opracowanie ekspertyzy mającej na celu identyfikację kluczowego kierunku rozwoju kolei. Ekspertyza, ukończona we wrześniu 2023 roku, analizowała trzy główne warianty:

  1. Wariant „turystyczny” – utrzymanie ruchu turystycznego
  2. Wariant „dowozowy wolny” – ruch turystyczny i regularny z prędkością do 40 km/h
  3. Wariant „dowozowy szybki” – ruch turystyczny i regularny z prędkością do 80 km/h

Każdy z wariantów uwzględniał też podwariant obejmujący wydłużenie linii do Rogów Arboretum.

Koszty modernizacji

Koszty modernizacji infrastruktury są znaczące. Samo przywrócenie przejezdności linii oszacowano na 64 mln zł. Całkowite koszty realizacji poszczególnych wariantów wahają się od 197,9 mln zł dla wariantu turystycznego do 430,6 mln zł dla wariantu „dowozowego szybkiego” z wydłużeniem do Rogów Arboretum.

Marszałek podkreśla, iż koszty te nie uwzględniają jeszcze wymagań konserwatora zabytków ani kosztów bieżącego utrzymania i organizacji przewozów.

Sprzeciw społeczny

Istotnym elementem ekspertyzy były konsultacje społeczne. Ku zaskoczeniu władz, lokalna społeczność wyraziła wyraźny sprzeciw wobec wszystkich analizowanych wariantów. Mieszkańcy wskazywali na problemy związane z bliskością linii do zabudowań, ograniczeniami dojazdu do posesji oraz obawami o bezpieczeństwo. Postulowali raczej utworzenie stacjonarnego muzeum i ścieżki rowerowej w śladzie torowiska.

Brak decyzji i inne priorytety

Marszałek Skrzydlewska informuje, iż obecne władze województwa, funkcjonujące od 11 czerwca 2024 r., nie podjęły jeszcze żadnej decyzji w sprawie przyszłości Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Jednocześnie zwraca uwagę na realizowane już projekty związane z likwidacją wykluczenia komunikacyjnego w regionie, o łącznej wartości ponad 2,34 miliarda złotych.

Wśród tych projektów znajdują się:

  • Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski — Bełchatów
  • Budowa linii łączącej linie kolejowe nr 131 i 181
  • Budowa linii łączącej Bełchatów z linią 131
  • Zakup nowego taboru, w tym elektrycznych zespołów trakcyjnych, autobusów hybrydowych i busów

Marszałek podkreśla, iż te projekty angażują znaczącą część budżetu województwa na publiczny transport zbiorowy i są najważniejsze dla rozwoju gospodarczego regionu oraz zwiększenia mobilności mieszkańców.

Niepewna przyszłość

Odpowiedź marszałek Skrzydlewskiej na interwencję posłanki Matysiak pokazuje, iż przyszłość Rogowskiej Kolei Wąskotorowej stoi pod znakiem zapytania. Z jednej strony, wysokie koszty modernizacji i brak społecznego poparcia dla projektu stawiają pod znakiem zapytania sens inwestycji. Z drugiej strony, województwo realizuje już szereg kosztownych projektów transportowych, co może ograniczać możliwości finansowania kolejnych inwestycji.

Wydaje się, iż decyzja o przyszłości tej zabytkowej linii będzie wymagała dalszych konsultacji i analiz, uwzględniających nie tylko aspekty ekonomiczne, ale także społeczne i historyczne. Pozostaje mieć nadzieję, iż uda się znaleźć rozwiązanie, które pogodzi potrzeby mieszkańców z zachowaniem tego cennego elementu kolejowego dziedzictwa regionu.

Idź do oryginalnego materiału