Nestlé rezygnuje z Nutri-Score w Szwajcarii

nutriscore-fakty.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Nestlé rezygnuje z Nutri-Score w Szwajcarii


W 2019 roku Nestlé jako jedna z pierwszych firm wprowadziła oznaczenia systemu Nutri-Score na szeroką skalę w Szwajcarii. Aktualnie, po 5 latach firma Nestlé ogłosiła decyzję o stopniowym wycofywaniu wskaźnika Nutri-Score ze swoich lokalnych marek Cailler, Thomy, Leisi, Incarom, Chokito, Henniez, Nestea i Romanette.

Nestlé argumentuje tę decyzję niskim poziomem akceptacji systemu Nutri-Score w Szwajcarii oraz zmniejszającym się poparciem politycznym. Przedsiębiorstwo Nestlé wskazuje także na fakt, iż Nutri-Score nie był w stanie spełniać swojej roli umożliwienia porównywania wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii, gdyż wiele firm nigdy nie przyjęło tego systemu znakowania na przodzie opakowania, a niektórzy wycofali się z jego stosowania.

Decyzja o wycofaniu Nutri-Score dotyczy wyłącznie lokalnych marek sprzedawanych w Szwajcarii i będzie realizowana od połowy 2025 r. do końca 2026 roku. Nestlé oświadczyło, iż w dalszym ciągu będzie wdrażać Nutri-Score w innych krajach europejskich. Międzynarodowe marki Nestlé dostępne w Szwajcarii będą przez cały czas oznaczone Nutri-Score.[1]

Choć Nutri-Score został przyjęty przez niektóre z państw europejskich (m.in. przez Francję, Niemcy, Belgię), inne – jak Włochy – wyrażają sprzeciw, argumentując, iż system dyskryminuje produkty tradycyjne i upraszcza złożone informacje żywieniowe.

„Niepowodzenie Nutri-Score jest coraz bardziej widoczne dla wszystkich. Decyzja Nestlé o porzuceniu tego oznakowania w Szwajcarii potwierdza, iż ​​to narzędzie nie działa, a konsumenci są pierwszymi, którzy to zauważają. Decyzja korporacji międzynarodowej zrodziła się właśnie z braku poparcia, jakie otrzymała etykieta sygnalizacji świetlnej. Obywatele Szwajcarii z czasem zdali sobie sprawę z absurdalności wyników dyktowanych przez wadliwy algorytm i najwyraźniej zaczęli je ignorować. Rozumieliśmy to od samego początku” – komentuje Gian Marco Centinaio, wiceprzewodniczący Senatu Włoch i senator Ligi.

„Etykiety są podstawowym narzędziem marketingowym dla firm i informacją dla tych, którzy robią zakupy. Ich zadaniem nie powinno być alarmowanie konsumentów, ale pomoc w podejmowaniu świadomych wyborów. Dotyczy to zarówno żywności, jak i wina” – wyjaśnia Centinaio. „Jeśli etykieta zawiera fałszywe informacje, na przykład takie, iż wstępnie podsmażone potrawy są zdrowsze niż parmezan lub iż kieliszek wina jest tak samo szkodliwy jak paczka papierosów, kończy się to manipulacją rynkiem i wyrządzaniem krzywdy obywatelom” – kontynuuje Centinaio.[2]

[1] https://www.nestle.ch/fr/demandez-a-nestle/sante-et-nutrition/nutri-score

[2] https://www.alimentando.info/nutriscore-2-centinaio-lega-nutriscore-bocciato-da-consumatori-svizzeri-e-nestle/

Idź do oryginalnego materiału