Modernizacja 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej Białystok–Ełk będzie kosztować około 6 miliardów złotych, co czyni ją największym przetargiem w historii Polskich Linii Kolejowych. O szczegółach inwestycji poinformował w Białymstoku minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Rekordowa inwestycja
Podczas konferencji prasowej na zmodernizowanej stacji kolejowej w Białymstoku minister Klimczak ogłosił przetarg na przebudowę odcinka, będącego częścią międzynarodowego projektu Rail Baltica. „To największa inwestycja w historii modernizacji polskich linii kolejowych” – podkreślił minister.
Wartość przetargu wynosi około 6 miliardów złotych. Inwestycja obejmuje m.in. budowę drugiego toru na trasie, która w tej chwili jest jednotorowa, oraz jej pełną elektryfikację.
Szybciej i wygodniej
Po zakończeniu prac pasażerowie będą mogli podróżować między Białymstokiem a Ełkiem w zaledwie 55 minut, przy maksymalnej prędkości pociągów wynoszącej 200 km/h. Skróci to czas przejazdu o około 30 minut.
Minister Klimczak zwrócił uwagę na znaczenie tej inwestycji w kontekście Rail Baltica – kluczowego połączenia kolejowego łączącego Morze Północne z Morzem Bałtyckim.
Harmonogram i cele
Prace modernizacyjne mają zakończyć się do 2029 roku. Projekt wpisuje się w szeroko zakrojony plan unowocześnienia polskiej infrastruktury kolejowej, mający na celu poprawę dostępności komunikacyjnej oraz rozwój ekologicznego transportu w regionie.
Modernizacja odcinka Białystok–Ełk to nie tylko znaczące skrócenie czasu przejazdu, ale także wzmocnienie pozycji Polski w międzynarodowych sieciach transportowych. Dzięki tej inwestycji region zyska nowe perspektywy rozwoju gospodarczego i turystycznego.