Najpiękniejsza droga widokowa w Szkocji – Road Trip North Coast 500

wieczniewolni.pl 10 miesięcy temu

Podczas naszej podróży po Szkocji mieliśmy okazję odkryć niezwykłe piękno i bogactwo historyczne tego niesamowitego kraju. Od malowniczych plaż po majestatyczne jaskinie, od potężnych gór po niezwykłą, dziką przyrodę. Szkocja udowodniła po raz kolejny, iż słusznie zalicza się ją do grona najpiękniejszych państw na świecie. Wsiadamy do samochodu i ruszamy na północne wybrzeże w poszukiwaniu wyjątkowych widoków.

Zapraszamy do wpisu!

Dzień 1. Inverness – Wick

Długo czekaliśmy na dzień, w którym po raz kolejny wyruszymy na północ Szkocji. W końcu się doczekaliśmy. Podróż miała rozpocząć się w Inverness, więc musieliśmy złapać jeszcze autobus z Glasgow. Za przejazd z Buchanan Bus Station zapłaciliśmy £18,30 za osobę.

Do Inverness dotarliśmy z 20 minutowym opóźnieniem. Na całe szczęście na miejscu czekał na nas już pracownik wypożyczalni Car Hire Hebrides z wybranym przez nas czerwonym Peugeotem 3008 w wersji GT. Dlaczego akurat ten samochód? Duży wyświetlacz, wygodne fotele, pojemny bagażnik, kamera cofania… To tylko kilka z wielu zalet tego modelu.

Zrobiliśmy szybkie zakupy w Aldi, wzięliśmy sobie na wynos kawę ze Starbucksa i ruszyliśmy w kierunku Wick. Tam chcieliśmy dotrzeć pierwszego dnia.

Malownicze klify na wschodnim wybrzeżu

Tego dnia nie mieliśmy zbyt wiele czasu. Mimo wszystko postanowiliśmy odwiedzić miejscówkę, którą już dawno zaznaczyliśmy sobie na Google Maps. Whaligoe Steps to jeden z najbardziej niezwykłych, dawnych portów w Szkocji – otoczony z trzech stron klifami o wysokości 76 metrów. Można do niego dotrzeć schodami prowadzącymi w dół klifu. Schodów jest ponad 300! Dla takich widoków warto było tutaj przyjechać. Po raz kolejny utwierdziliśmy się w przekonaniu, iż Szkocja to jeden z najpiękniejszych państw na świecie!

Wskazówka! Bezpłatny parking przy Whaligoe Steps jest bardzo mały. Zmieści się tam kilka samochodów.

Stanąć na krawędzi kilkudziesięciometrowych klifów – niesamowite doświadczenie.

Dzień zakończyliśmy na polu namiotowym Wick River Campsite, tuż obok rzeki o tej samej nazwie. gwałtownie rozbiliśmy namiot, przygotowaliśmy materace i śpiwory, wzięliśmy prysznic. Wokół nas biegało co najmniej 8 królików. Dzikich królików. Serio.

Ciekawostka! Najkrótsza ulica świata znajduje się w Wick. Ebenezer Place liczy sobie 2,06 m długości. Znajdują się na niej tylko jedne drzwi wejściowe, do restauracji No. 1 Bistro.

Dzień 2. Wick – Durness

Za nami dość chłodna noc ale na szczęście nasz nowy namiot – Sierra II Comfort od firmy Fjord Nansen i śpiwory Namibia 850 od Milo of Climbing sprawdziły się doskonale. W podróży istotny jest odpoczynek i nabranie sił na kolejny dzień. Mając do dyspozycji wysokiej jakości sprzęt można w pełni wypocząć.

Przylądek Duncansby Head – najpiękniejsze klify w Szkocji

Pierwszy przystanek drugiego dnia naszej podróży drogą North Coast 500 w Szkocji to malowniczy przylądek Duncansby. Mimo iż byliśmy tu już dwukrotnie, to z wielką chęcią wróciliśmy tu po raz kolejny. Dlaczego? Piękne skały, klify i rozległa zieleń to coś co uwielbiamy w Szkocji. w okresie można tu spotkać maskonury oraz mnóstwo ptaków morskich!

Sprawdź interaktywną mapę Szkocji – ponad 650 atrakcji w jednym miejscu!

Chcesz zobaczyć maskonury? Zaplanuj podróż do Szkocji w okresie od kwietnia do sierpnia.

Po okolicy można spacerować godzinami. Z jednej strony znajdują się stożki skalne Duncansby Stacks i plaża Duncansby Head Beach, po drugiej zatoka Sanick Bay, w której przy odrobinie szczęścia można spotkać foki. Na końcu przylądka znajduje się też zabytkowa latarnia morska.

Co warto zobaczyć w Szkocji, na słynnej trasie North Coast 500? W planie zwiedzania warto umieścić przylądek Duncansby Head.

Wskazówki! Na miejscu znajduje się bezpłatny parking. Na zwiedzanie warto przeznaczyć około 1-2 godziny. W okolicy zabronione jest rozbijanie namiotu na dziko oraz parkowanie na noc.

John O’Groats – północny kraniec Szkocji

Tego dnia odwiedziliśmy również malownicze, położone na północnym krańcu Wielkiej Brytanii miasteczko John O’Groats. Znajduje się tam kilka kawiarni, lokalnych restauracji i sklepów z pamiątkami. Stojąc na brzegu można dostrzec Orkady czyli archipelag na granicy Morza Północnego i otwartego Oceanu Atlantyckiego. W jego skład wchodzi 67 wysp o łącznej powierzchni 990 km kwadratowych.

John O’Groats to także popularny punkt początkowy lub końcowy dla osób planujących pokonanie szlaku pieszego lub rowerowego łączącego północne i południowe wybrzeże WIelkiej Brytanii, zwany „Land’s End to John O’Groats„. To wyzwanie przyciąga każdego roku entuzjastów przygód z całego świata.

Ciekawostka! Najdalej na północ wysunięty punkt Wielkiej Brytanii to jednak nie John O’Groats, a pobliski przylądek Dunnet Head. Znajduje się tam latarnia morska, która jest najbardziej na północ wysuniętym punktem na lądowej części Wielkiej Brytanii.

Dunnet Beach – plaża Wikingów w Szkocji

Co jeszcze interesującego można zobaczyć w tej części Szkocji? Jadąc w kierunku Durness mieliśmy okazję odwiedzić urokliwą plażę Dunnet Beach. Na miejscu znajduje się toaleta oraz płatny parking na kilkadziesiąt samochodów. Okolica ta popularna jest wśród surferów.

Ciekawostka! Wikingowie, którzy znani są ze swoich ekspedycji (polecamy seriale Wikingowie i Upadek Królestwa) i osadnictwa na terenach Wysp Brytyjskich dotarli również do północne wybrzeże Szkocji, w tym do okolic Dunnet Beach.

Wikingowie pozostawili po sobie ślady w postaci archeologicznych znalezisk, takich jak między innymi monety, broń czy ceramika, które są dowodem na ich aktywność w tym obszarze. Ponadto, miejscowe legendy i opowieści ustne często zawierają wzmianki o wikingach, co dodaje kolejny element fascynującej historii tego regionu.

Innym regionem w Szkocji, którego historia łączy się z Wikingami jest Largs, gdzie odbyła się ważna bitwa.

Przejazd z Thurso do Durness – najpiękniejsza droga widokowa w Szkocji

Północne wybrzeże Szkocji to zupełnie inna bajka. Takich widoków nie ma w centralnej części, zdominowanej przez duże miejsca. Tutaj przyroda gra pierwsze skrzypce. Potężne góry łączą się z klifowym wybrzeżem i karaibskimi plażami. Wygląda to niesamowicie! Zdecydowanie wyróżnia się Ben Hope czyli najdalej wysunięty na północ munro (szczyt górski, którego wysokość to minimum 914,4 metry – dowiedz się więcej). Do tej pory udało nam się zdobyć łącznie 17 munrosów! To jedna z rzeczy, które warto zrobić w trakcie podróży do Szkocji. Wielu decyduje się na zdobycie najwyższego czyli Ben Nevis a także Ben Lomond.

Naszym skromnym zdaniem odcinek pomiędzy Thurso a Durness z pewnością znajdzie w rankingu najpiękniejszych dróg widokowych w Szkocji. O kolejnych będzie kilka nagłówków dalej. Nic tylko jechać, podziwiać i zatrzymywać się na licznych punktach widokowych tuż obok jezior, plaż, fiordów i gór. Koniecznie trzeba zatrzymać się przy Loch Eriboll a także plaży Ceannabeinne Beach. To popularne miejsce na wild camping. jeżeli marzysz o spędzeniu nocy na plaży to tam masz taką możliwość.

Jeszcze przed dotarciem do Durness warto zatrzymać się przy malowniczej jaskini Smoo Cave. W jej wnętrzu znajduje się podziemny wodospad. Można go zobaczyć całkowicie bezpłatnie. Woda spływająca z powierzchni ziemi kaskadowo wpada do głębokiej komory jaskini, tworząc niezwykły widok. Możesz również zdecydować się na wycieczkę.

Dzień 3. Durness – Ullapool – Inverness

W Durness możesz uzupełnić zapasy spożywcze, zatankować, zatrzymać się na polu namiotowym, hostelu lub w jednym z dostępnych hoteli. Najlepsze noclegi w Durness znajdziesz TUTAJ. To jedno z „największych” miasteczek na północy Szkocji.

Sango Sands – jedna z najpiękniejszych plaż w Szkocji

Po nocy spędzonej w Durness wybraliśmy się na krótki spacer po jednej z najpiękniejszych plaż w Szkocji. Naszym zdaniem oczywiście. Te najpiękniejsze znajdują się na Hebrydach, na wyspie Lewis i Harris. Tam swoją siedzibę ma wypożyczalnia, od której otrzymaliśmy nasz samochód. jeżeli planujesz taką podróż to koniecznie skontaktuj się z Car Hire Hebrides.

A wracając do plaży to wygląda ona jak te na Karaibach. Taki kolor wody mogliśmy podziwiać na Curacao czy w Dominikanie. Na klifie znajduje się piękny punkt widokowy, do którego prowadzą schody. Jest to także idealne miejsce dla miłośników surfingu, którzy mogą skorzystać z wzburzonego morza. Ostrzegam! Może być dość zimno!

Przy takiej pięknej plaży spędziliśmy noc!

Oldshoremore Beach – nasza ulubiona plaża w Szkocji

Opuszczając Durness kiserowaliśmy się do Rhiconich. Tam odbiliśmy odbiliśmy w kierunku wybrzeża (około 20 minut jazdy w jedną stronę) na jedną z naszych ulubionych miejscówek w Szkocji. Oldshoremore Beach niezbyt często pojawia się w rankingach typu co warto zobaczyć w Szkocji. Będąc za pierwszym razem na północy Szkocji udało nam się przypadkowo tutaj dotrzeć. Już wtedy długa plaża otoczona skałami i wzgórzami zrobiła na nas duże wrażenie. Zresztą zerknij na poniższe zdjęcia.

Cała plaża tylko dla nas!

Następnym razem z pewnością spędzimy tam noc. Jedno z wzgórz zostało „zagospodarowane” pod noclegi na dziko. Na miejscu znajduje się toaleta i bezpłatny parking. Na plaży spotkaliśmy podróżników, którzy spędzili noc na plaży. Z rana obudziło ich stado szkockich, włochatych krów buszujące w okolicach ich namiotu.

Krowy wylegujące się na plaży? Czemu nie!

Malowniczy odcinek aż do Ullapool

We wcześniejszej części wpisu obiecaliśmy, iż wrócimy do tematu najpiękniejszych dróg widokowych w Szkocji. Odcinek od Durness do Ullapool pełen jest niesamowicie pięknych widoków. Jeziora, góry, wodospady i wijąca się pomiędzy niesamowitymi krajobrazami droga… North Coast 500 nie bez powodu wymieniana jest jako jedna z najlepszych tego typu atrakcji na świecie!

Przy szkockich drogach swobodnie chodzą sobie owce. Często można spotkać znaki ostrzegawcze.

Punktów widokowych na trasie nie brakuje. Można zatrzymywać się co kilka minut i podziwiać zupełnie inne krajobrazy! Wśród najciekawszych atrakcji na tym odcinku warto wymienić Kylesku Bridge (nowoczesny most na tle malowniczych gór), Allt Chranaidh Waterfall (niestety z powodu silnego wiatru musieliśmy sobie odpuścić), Eas a’ Chual Aluinn Waterfall (największy, około 200-metrowy wodospad w Wielkiej Brytanii), Ardvreck Castle (ruiny zamku położone na wyspie na jeziorze Loch Assynt czy The Bone Caves (piękne jaskinie). Oczywiście nie zapominajmy też o majestatycznej górze, jednej z najbardziej charakterystycznych w całej Szkocji – Suilven. Kiedyś ją zdobędziemy!

Kawałek dalej mamy kolejną górę – Stac Pollaidh. Myślę, iż podrzuciłem Ci co najmniej kilka powodów, dla których warto spędzić więcej czasu w tej części Szkocji.

Kilkanaście kilometrów dalej znajduje się Ullapool czyli urokliwe miasteczko położone na zachodnim wybrzeżu. Otoczone malowniczymi górami i usytuowane nad fiordem Loch Broom. To popularny punkt wypadowy do eksploracji okolicznych terenów, w tym wcześniej wspomnianych miejsc oraz zachodniego wybrzeża Szkocji.

Z racji, iż pogoda kolejnego dnia nie miał być zbyt dobra w tej części kraju zdecydowaliśmy się zakończyć dzień w okolicach Inverness a stamtąd ruszyć wzdłuż Loch Ness i Glen Coe w kierunku Glasgow.

Najlepsze noclegi w Inverness znajdziesz TUTAJ.

Loch Ness – najsłynniejsze jezioro w Szkocji

Zaczynamy kolejny aktywny i pełen wrażeń dzień! Nasz kolejny przystanek to jezioro Loch Ness, które jest jednym z najgłębszych i najbardziej tajemniczych jezior w Wielkiej Brytanii (a może choćby i na całym świecie). Rozciąga się ono na długość około 36,3 kilometrów i osiąga głębokość sięgającą choćby 226 metrów.

Wodospady w Invermoriston to jedna z naszych ulubionych miejscówek w okolicach Loch Ness.

Jezioro słynie przede wszystkim z legendy o potworze z Loch Ness. Nessie przyciąga turystów z całego świata. Oprócz legendy, okolice Loch Ness obfitują również w piękne krajobrazy, liczne szlaki turystyczne oraz piękne wodospady – nasz ulubiony to Plodda Falls.

Fani architektury z pewnością docenią możliwość zwiedzania zamku Urquhart, który stanowi istotny element historii tego regionu. Dodatkowo, na brzegach jeziora znajdują się urokliwe miejscowości, takie jak na przykład Fort Augustus, który jest doskonałą bazą wypadową do odkrywania tajemnic i uroków Loch Ness.

Loch Ness słynie z malowniczo położonego zamku Urquhart.

Sprawdź interaktywną mapę Szkocji – ponad 650 atrakcji w jednym miejscu!

Glen Coe – najpiękniejsze góry w Szkocji

Mieszkając tyle lat w Szkocji deszcze nie są nam straszne. Część miejsc wygląda ładnie choćby w trakcie opadów. Glen Coe jest jednym z takich miejsc! Byliśmy tu już wielokrotnie a jeszcze nam się nie znudziło.

Glen Coe to majestatyczna dolina znana z niezwykłych krajobrazów, skalistych zboczy i imponujących szczytów górskich, takich jak Buachaille Etive Mor, Bidean nam Bian i Aonach Eagach (jedna z najbardziej hardkorowych grani w Wielkiej Brytanii – nasze marzenie). To miejsce ma bogatą historię i jest silnie związane z kulturą szkocką, włącznie z tragicznym wydarzeniem znanym jako Rzeź w Glen Coe, która miała miejsce 13 lutego 1692 roku.

Glen Coe w pochmurnej, jesiennej odsłonie!

Dziś Glen Coe jest popularnym miejscem dla miłośników górskich wędrówek, wspinaczki oraz fotografii krajobrazowej. Piękne widoki można podziwiać zatrzymując się na parkingach. W okolicy znajdują się także liczne szlaki turystyczne (w tym także West Highland Way), wodospad The Meeting of Three Waters i malownicze jeziora (Loch Achtriochtan oraz Loch Ba), które czynią to miejsce niezwykłym i bardzo chętnie odwiedzanym przez turystów!

Tym oto pozytywnym akcentem kończymy relację z podróży po północnej Szkocji!

Glen Coe w zupełnie innej, słonecznej odsłonie!

Co warto zobaczyć w Szkocji?

Przygotowaliśmy ponad 150 wpisów dotyczących najciekawszych atrakcji w Szkocji. Poniżej znajdziesz kilka najpopularniejszych propozycji:

• Edynburg – jak spędzić weekend? Atrakcje – co zobaczyć?
  • 7 pomysłów na City Break – największe miasta w Szkocji
  • Szkocja: co warto zobaczyć? TOP 9 najpiękniejszych miejsc!
  • 10 najczęściej zadawanych pytań – podróże po Szkocji
  • Glen Coe – co warto zobaczyć?
  • Najpiękniejsze parki i ogrody w Glasgow – nasze TOP10
  • Interaktywna mapa Szkocji – ponad 650 atrakcji w jednym miejscu!