Myślisz o zakupie lokalu użytkowego?

rdc.pl 2 godzin temu

Lokal użytkowy na sprzedaż – jak określić kryteria wyboru?

Zanim zaczniesz przeglądać przypadkowe oferty lokali użytkowych na sprzedaż, warto określić podstawowe kryteria i wymagania. Dzięki temu zawęzisz poszukiwania, a co za tym idzie – skrócisz czas poświęcony na znalezienie miejsca idealnego.

Lokalizacja lokalu użytkowego na sprzedaż

Lokalizacja to podstawa, bez względu na to, w jaki typ nieruchomości inwestujesz – biuro, sklep czy punkt usługowy. Musisz wiedzieć, jakie usytuowanie obiektu będzie najbardziej sprzyjać Twojemu biznesowi.

Przy wyborze weź pod uwagę np.:

  • dzielnicę miasta;
  • panujący w okolicy ruch pieszy i samochodowy (szczególnie ważne, o ile planujesz pozyskiwać również klientów „z ulicy”);
  • dostępność miejsc parkingowych (z myślą o pracownikach oraz klientach);
  • konkurencję w otoczeniu – chociaż jej obecność wcale nie musi przekreślać danego miejsca, należy się zastanowić, czy nie spowoduje trudności w realizacji sprzedaży.

- Przy poszukiwaniu optymalnej lokalizacji lokalu użytkowego na sprzedaż warto rozważyć co najmniej kilka opcji. Przykładowo, w Łodzi wielu klientów koncentruje się na powierzchniach dostępnych w centrum. Tymczasem w Śródmieściu często trzeba się liczyć z korkami, hałasem, problemami z parkowaniem i wysokimi czynszami – wyjaśnia Aleksandra Paradecka z agencji Platis, która specjalizuje się w nieruchomościach komercyjnych w Łodzi (https://platis.pl/nieruchomosci/lokale-na-sprzedaz/). – Dlatego naszym klientom proponujemy alternatywne opcje, np. lokale na Polesiu czy Widzewie, położone blisko centrum i dobrze z nim skomunikowane, ale z niższym czynszem i łatwiejszym parkowaniem – dodaje.

Powierzchnia lokalu użytkowego na sprzedaż

Jak dużo miejsca potrzebujesz na działalność? To często bardzo arbitralna kwestia – inaczej będziesz szacować przestrzeń dla biura obsługi klienta, a inaczej, gdy chcesz otworzyć sklep czy salon kosmetyczny.

Pamiętaj jednak, aby przy określaniu powierzchni wziąć pod uwagę:

  • przestrzeń na zaplecze socjalne;
  • miejsce, w którym klienci będą mogli oczekiwać na obsługę.

Przykładowo, gdy w zakupionym lokalu użytkowym ma powstać m.in. stanowisko do pracy biurowej, na sam ten cel potrzebujesz ok. 8-10 mkw na osobę.

Układ pomieszczeń w lokalu użytkowym na sprzedaż i jego usytuowanie w budynku

Zamierzasz obsługiwać klientów indywidualnych – także tych, którzy trafią do Ciebie „przypadkiem”? Sprawdź, jak wchodzi się do lokalu użytkowego, który chcesz kupić. Czy wiesz, iż choćby 1-2 stopnie przy wejściu mogą stanowić barierę? Kolejną jest wejście od podwórka czy z wewnętrznego korytarza.

Natomiast gdy chodzi o układ wnętrza, oceń, czy jest dopasowany do tego, jak chcesz wykorzystać przestrzeń. o ile nie – będzie trzeba zainwestować sporo w modyfikacje. Pamiętaj też, iż niektórych ścian nie będzie się dało zburzyć, czy przesunąć.

Lokal użytkowy na parterze, do którego można wejść prosto z ulicy, stwarza najlepsze szanse na pozyskanie klientów.

Budżet na zakup lokalu użytkowego

Aby ustalić orientacyjny koszt, warto nie tylko przyjrzeć się własnym możliwościom finansowym. Dobrze też zestawić je ze stawkami obowiązującymi na rynku. To ważne, aby uniknąć rozczarowania i konieczności rezygnacji z części oczekiwań co do lokalu.

Warto przy tym pamiętać, iż cenę zakupu lokalu użytkowego często można negocjować. Jednak to zadanie najlepiej powierzyć ekspertom z branży nieruchomości – doświadczeni specjaliści pomogą Ci nie tylko znaleźć lokal, który spełni oczekiwania biznesowe, ale i podpisać umowę na możliwie najkorzystniejszych warunkach.

Idź do oryginalnego materiału