Rozpoczęła się modernizacja malowniczej linii kolejowej Żywiec–Sucha Beskidzka. Inwestycja, warta ponad 360 mln zł, ma na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa i czasu przejazdu dla pasażerów podróżujących m.in. w Tatry oraz pomiędzy województwami śląskim i małopolskim.
Prace obejmujące odcinek należący do jednej z najbardziej widokowych tras kolejowych w Polsce były długo wyczekiwane przez mieszkańców i samorządy obu regionów, a także przez Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka”.
Realizacja projektu
W pierwszym kwartale 2024 roku wybrano wykonawcę, a w tej chwili inwestycja wkracza w fazę realizacji. 29 listopada odbył się ostatni przejazd pasażerskiego pociągu na trasie Żywiec–Sucha Beskidzka, który przyciągnął wielu miłośników kolei. Do czasu zakończenia modernizacji, planowanej na połowę 2026 roku, podróżni będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.
Kluczowe cele modernizacji
Trasa Sucha Beskidzka–Żywiec to część linii kolejowej nr 97 Skawina–Żywiec. Modernizacja ma na celu połączenie zrewitalizowanego już odcinka Skawina–Sucha Beskidzka z regionem śląskim. Władze PKP PLK podkreślają, iż inwestycja znacząco poprawi jakość podróży i uczyni trasę bardziej atrakcyjną zarówno dla pasażerów codziennych, jak i turystów.
Mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego skorzystają na łatwiejszych dojazdach do pracy i szkół, m.in. w Krakowie. Turyści natomiast zyskają bardziej komfortowe podróże w Beskid Żywiecki i Tatry.
Nowoczesne stacje i infrastruktura
Modernizacja obejmie remont stacji, które zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz lepsze oznakowanie i oświetlenie. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością dzięki ścieżkom dotykowym i pasom ostrzegawczym.
Projekt jest kontynuacją większej inwestycji w kolejową zakopiankę, która już wcześniej poprawiła standard podróży na odcinku Skawina–Sucha Beskidzka. Teraz przyszedł czas na kolejny krok w rozwoju komfortowego transportu kolejowego w tej części Polski.