Moda jako manifest: modowa ekspertka analizuje przekaz stylizacji żony polskiego kosmonauty

viva.pl 15 godzin temu
Zdjęcie: Leszek Szymański/PAP


Aleksandra Uznańska-Wiśniewska, żona astronauty Sławosza Uznańskiego znanego jako Astro Sławosz, w ostatnich tygodniach znalazła się w centrum medialnego zainteresowania. Jej pojawienia się u boku męża – zarówno w dniu jego wylotu w kosmos, jak i przy powrocie na ziemię i do Polski – wzbudziły ogromne emocje wśród opinii publicznej. Wszystko za sprawą przemyślanych, symbolicznych stylizacji, które nie tylko towarzyszyły ważnym momentom misji, ale i same stały się częścią narodowego przekazu. O to, co oznacza język kolorów i dobór jej stylizacji, pytamy cenioną polską projektantkę, Agnieszkę Maciejak.

Symbolika stylizacji Aleksandry Uznańskiej-Wiśniewskiej związanych z lotem w kosmos

Musimy przyznać, iż Aleksandra Uznańska-Wiśniewska jest prawdziwą mistrzynią w planowaniu stylizacji oraz tego, co chce nimi przekazać. Gdy w czwartek 24 lipca pozowała na płycie lotniska Chopina w Warszawie razem z mężem, który właśnie wrócił do kraju, ubrana była w elegancki, czarny garnitur podkreślający subtelnie jej nienaganną figurę. Do tej stylizacja dobrała klasyczną czerwoną pomadkę i rozpuściła włosy. Wyglądała elegancko i kobieco. Jednak ten strój mówił wiele. Czerń oznaczała powagę, elegancję i gotowość na dalsze wspólne wyzwania. Była to świadoma decyzja: zamiast konkurować z bohaterem, podkreśliła dojrzałość i siłę partnerstwa.

Garnitur stał się wizualnym znakiem powrotu i stabilności. Ale kryło się za tym coś jeszcze. To właśnie ten sam garnitur miała bowiem na sobie w dniu prezentacji Załogi Misji Axiom-4 w Warszawie. Żona Sławosza Uznańskiego miała choćby tą samą pomadkę, fryzurę, a także ten sam naszyjnik. W ten sposób stworzyła niezwykle efektowną i mocną w odbiorze klamrę tego niezwykłego wydarzenia, jakim był lot w kosmos Polaka. Jednak i jej sukienki z dnia wylotu i przylotu z kosmosu niosą za sobą przesłanie...

Suknia pożegnania – symboliczne skrzydła dla astronauty

W dniu wylotu Sławosza Uznańskiego, Aleksandra pojawiła się w śnieżnobiałej sukni o pudełkowym kroju i jak mówi Agnieszka Maciejak: „skradła show swojemu mężowi. Ale właśnie na tym polega prawdziwa siła miłości w kochającym się związku, iż obie osoby wspierają się nawzajem, umacniając swoje potencjały, w myśl zasady, iż siła partnera jest także moją siłą. Aleksandra wiedziała, jak z kobiecą mądrością i zdecydowaniem, tę siłę zademonstrować”. I bez wątpienia jej się to udało.

„Lekka draperia na kształt szala powiewając sprawiała wrażenie jakby chciała dodać od siebie mężowi skrzydeł w przestworzach. Kreacja symbolizowała niewinność i nadzieję na bezpieczny powrót miłości swojego życia do domu i na Ziemię. Delikatną bielą pięknie zsolidaryzowała się z kolorem kosmicznego skafandra Sławosza. Czerwone usta, jej znak rozpoznawczy, był jedyną ozdobą wyrafinowanej, ale prostej w kroju kreacji” dodaje projektantka.

Czerwień powitania – emocje, duma i narodowa miłość

Gdy Sławosz wrócił do Polski, Aleksandra wystąpiła w czerwonej sukni. „Ten odcień cynober, czyli oficjalny odcień czerwieni, zarezerwowany dla polskiej flagi, symbolizujący życie, ogień, krew i miłość, wywołał wzruszenie w oczach oglądających. Czerwona suknia, szlachetna w swej prostocie, w pewien sposób dokończyła międzynarodową misję męża. Aleksandra używając tę potężną symbolikę kolorów przy wyborze kreacji napisała piękną opowieść o miłości do męża i do swojej Ojczyzny, bo obiema sukniami oddała też hołd naszej fladze powiewającej na płycie lotniska, która składa się właśnie z bieli i czerwieni” podkreśla Agnieszka Maciejak. I dodaje: „Jestem pod głębokim wrażeniem tak szerokiej świadomości Aleksandry, iż strój jednak ma ogromne wrażenie i czasem mówi więcej niż tysiąc słów. Wielkie brawa oraz gratulacje”.

Styl z przekazem – kobieca mądrość i psychologia koloru

Wybory modowe Aleksandry Uznańskiej-Wiśniewskiej to nie przypadek. To przemyślana narracja, która pokazuje, jak silna i dojrzała może być kobieca obecność w wielkich wydarzeniach. Biel, czerwień i czerń – każda barwa miała swoją funkcję i emocjonalne znaczenie. Aleksandra doskonale wykorzystała psychologię koloru, budując wizualną opowieść o miłości, wspólnocie i narodowej dumie. Jej styl to emocjonalna dyplomacja.

Idź do oryginalnego materiału