Otwórz bezpłatnie Editor’s Digest
Rula Khalaf, redaktorka Financial Times, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
We wtorek LVMH poinformowało o nieoczekiwanym spadku sprzedaży w trzecim kwartale, po tym jak największa na świecie grupa luksusowa odczuła spadek wydatków konsumenckich w Chinach i ostrzegła przed „niepewnym otoczeniem gospodarczym i geopolitycznym”.
Przychody grupy z siedzibą w Paryżu kontrolowanej przez francuskiego miliardera Bernarda Arnaulta spadły o 3 procent do 19,1 miliarda euro w ciągu trzech miesięcy kończących się 30 września w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Analitycy oczekiwali, iż przychody wzrosną o 1 procent.
Sprzedaż w głównym dziale mody i wyrobów skórzanych LVMH, postrzeganym jako siła napędowa branży luksusowej, spadła o 5 procent, co również nie spełniło oczekiwań analityków Visible Alpha dotyczących 1-procentowego wzrostu.
To pierwszy raz, kiedy oddział odnotował spadek sprzedaży od 2020 roku, kiedy pandemia Covida doprowadziła do zamknięcia biznesów i rynków.
Wpływy z depozytów LVMH w USA spadły o prawie 7 procent po opublikowaniu wyników za trzeci kwartał, które opublikowano po zamknięciu giełdy w Paryżu.
LVMH stwierdziło, iż spadek przychodów grupy w trzecim kwartale „wynikał głównie z niższego wzrostu odnotowanego w Japonii, głównie ze względu na siłę jena”.
Jednak dyrektor finansowy Jean-Jacques Guionni powiedział analitykom, iż zaufanie konsumentów w Chinach kontynentalnych osiągnęło najniższy poziom od ery Covid-19.
Chińscy kupujący, którzy przyczynili się do rozwoju branży w ostatniej dekadzie, ograniczyli swoje wydatki w obawie o ponure perspektywy gospodarcze ich kraju i słaby rynek mieszkaniowy.
Sprzedaż LVMH w Azji poza Japonią spadła w trzecim kwartale o 16 procent, podczas gdy sprzedaż w Stanach Zjednoczonych, największym rynku towarów luksusowych, pozostała na niezmienionym poziomie.
Wzrost sprzedaży w Japonii pozostał dwucyfrowy, ale spadł w porównaniu z pierwszą połową roku.
Dział mody i wyrobów skórzanych LVMH obejmuje największe marki grupy, takie jak Louis Vuitton i Dior, i odpowiada za prawie połowę sprzedaży grupy.
Sprzedaż w dziale biżuterii i zegarków LVMH oraz w dziale win i napojów spirytusowych również spadła w trzecim kwartale.
Była to „niezwykła i istotna porażka sprzedażowa lidera branży luksusowej” – stwierdził analityk Citigroup Thomas Chauvet, dodając, iż spodziewa się 3–5% redukcji w stosunku do całorocznej prognozy przychodów LVMH Group.
Burberry i Kering, które są właścicielami Gucci, odnotowały w ostatnich kwartałach znaczny spadek sprzedaży.
Rywalowi Hermèsowi z siedzibą w Paryżu pomogła bardziej odporna i niezwykle zamożna baza klientów.
Akcje LVMH spadły w tym roku o około 14 procent, a Keringa o 41 procent. Akcje Hermesa wzrosły o około 10 procent.
„Uważamy, iż LVMH jest najsłabszą spośród marek wysokiej jakości” – powiedział Luca Solca, analityk w firmie Bernstein.
Wyniki przyszły w czasie zmian w LVMH, kiedy pięcioro dorosłych dzieci Arnaulta objęło bardziej znaczące role w grupie.