29 listopada 2024 roku Komisja Europejska ostatecznie zatwierdziła przejęcie ITA Airways przez Grupę Lufthansa.
Niedługo potem niemiecki przewoźnik przedstawił swoje pierwsze plany dotyczące tej operacji w artykule opublikowanym przez włoski dziennik Corriere Della Serra.
Kluczowe cele integracji
Zgodnie z informacjami od źródeł bliskich negocjacjom, Lufthansa zamierza wykorzystać ITA Airways do wzmocnienia swojej sieci na kluczowych trasach międzynarodowych, rozwinięcia modelu hub-and-spoke oraz wycofania nierentownych połączeń do regionów nieleżących w obszarze kluczowych operacji Grupy.
Pełna integracja ITA Airways w strukturę Grupy Lufthansa ma potrwać co najmniej dwa lata. Proces ten wymaga renegocjacji tysięcy kontraktów z dostawcami i klientami, dostosowania infrastruktury handlowej, optymalizacji użytkowania floty i harmonogramów lotów, ujednolicenia struktur taryfowych oraz integracji programów lojalnościowych.
Rozwój hubu w Rzymie
Lufthansa zamierza poprawić strategię łączności ITA Airways i zwiększyć liczbę pasażerów tranzytowych korzystających z lotniska Fiumicino w Rzymie jako głównego hubu włoskiego przewoźnika. Szczególną uwagę poświęcono regionom Ameryki Południowej i Afryki, które mają stać się priorytetem dla dalszej ekspansji Grupy Lufthansa.
ITA Airways otrzyma zadanie rozwoju obecności Grupy w tych rynkach, które tradycyjnie obsługiwane były przez inne europejskie linie lotnicze, takie jak British Airways, Iberia, Air France czy TAP Air Portugal.
Ekspansja w Ameryce Południowej
W ramach rozwoju połączeń z Ameryką Południową ITA Airways planuje uruchomić bezpośrednie loty z Rzymu do Bogoty (Kolumbia), konkurując z Air France (Paryż), Iberią (Madryt) oraz Aviancą, kolumbijskimi liniami narodowymi. Przewoźnik zwiększy również częstotliwość lotów do Brazylii, rozszerzając obsługę poza obecne kierunki São Paulo (GRU) i Rio de Janeiro (GIG).
Rola ITA w rozwoju połączeń z USA i Europą
Dzięki dobrze rozwiniętym połączeniom Lufthansy do USA z hubów w Monachium i Frankfurcie, a także z Rzymu, głównym celem będzie lepsze połączenie sieci amerykańskich z Europą Wschodnią. ITA Airways odegra kluczową rolę w tym procesie, współpracując z regionalnym partnerem Air Dolomiti, obsługującym mniejsze lotniska.
Lufthansa zamierza również nawiązać współpracę z włoską linią regionalną SkyAlps, która obsługuje flotę samolotów De Havilland Canada Dash 8, aby otworzyć nowe rynki regionalne w Europie. Przed podpisaniem umowy SkyAlps będzie musiała jednak przejść audyt bezpieczeństwa IATA (IOSA), aby spełnić standardy Lufthansy.
ITA Airways na rynku podróży turystycznych
ITA Airways ma odegrać większą rolę na europejskim rynku podróży turystycznych, na którym do tej pory osiągała zyski. Chociaż Lufthansa wykorzystuje w tym segmencie swoją spółkę Discover Airlines, włoski przewoźnik ma być kluczowym elementem dalszej ekspansji Grupy w tej niszy.
Ambitne plany Grupy Lufthansa
Przejęcie ITA Airways to tylko część szerszej strategii ekspansji Lufthansy. Niemiecki przewoźnik wyraził zainteresowanie zakupem TAP Air Portugal, który rząd portugalski planuje sprzedać w 2025 roku. Lufthansa rozważa również udział w potencjalnym IPO łotewskiego przewoźnika airBaltic.
Nowa strategia Grupy Lufthansa zapowiada dalszy rozwój na globalnym rynku lotniczym i wykorzystanie nowych możliwości, które przyniesie kooperacja z ITA Airways i innymi przewoźnikami.