Litografia Théodore Valério.

drzoanna2.wordpress.com 5 dni temu

Tym razem zaoszczędzę Wam przydługawych i zawikłanych historii.

A więc – grafika.

Podpis: U góry „Grand Duche de Bade” czyli „Wielkie Księstwo Badenii„, na dole „Strój z okolic Fribourg (Brisgau), czyli Fryburga Bryzgowijskiego.

Autor rysunku: Théodore Valério.

„Pochodzący z Włoch Théodore Valério urodził się w regionie Mozeli we wschodniej Francji, niedaleko granicy z Luksemburgiem, i w 1834 roku rozpoczął pracę w paryskiej pracowni Nicolasa-Toussainta Charleta. Obaj artyści niedługo się zaprzyjaźnili i w 1836 roku wspólnie wyruszyli w podróż szkicową po Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. Valério zadebiutował publicznie w 1838 roku, w wieku dziewiętnastu lat, w Salon des Artistes Vivants. Kontynuował wystawianie swoich prac w Salonach aż do śmierci, zdobywając medal trzeciej klasy w kategorii rycin w 1859 roku. Jako malarz, rytownik i rysownik tworzył pejzaże, sceny rodzajowe i tematy wojskowe. Był zagorzałym podróżnikiem i w latach 40. i 50. XIX wieku odbył liczne podróże po Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Węgrzech i Rumunii, a także na Bałkanach i w Turcji. Podczas wojny krymskiej Valério był przydzielony do armii osmańskiej dowodzonej przez Omara Paszy i tworzył rysunki i akwarele przedstawiające konflikt, zwłaszcza oblężenie Sewastopola, a także wielu żołnierzy i cywilów z całego Imperium Osmańskiego, którzy stanowili armię sułtana. Valério wykonał liczne rysunki i studia egzotycznych strojów i cech ludów, które widział podczas swoich podróży, szczególnie w krajach Europy Wschodniej i Austro-Węgier. Był jednak daleki od bycia rozpieszczonym turystą. Podróżując pieszo lub konno i zapuszczając się daleko od dużych miast, artysta żył i jadał wśród wiejskiego chłopstwa i koczowniczych ludów regionu, których portrety rysował w sposób wnikliwy i pełen współczucia. Te prace dokumentalne zyskały uznanie krytyka Théophile’a Gautiera, który widział w Valério artystę-etnografa, a duża grupa rysunków i akwarel artysty – głównie portretów wykonanych podczas podróży na Węgry i Bałkany w latach 1851–1854 – została wystawiona na Exposition Universelle w Paryżu w 1855 r., gdzie spotkała się ze znacznym uznaniem i została zakupiona przez państwo; w tej chwili znajdują się w kolekcji École des Beaux-Arts w Paryżu. Wiele rysunków i scen rodzajowych Valério zostało również odtworzonych w formie albumów litografii lub rycin, zwłaszcza Les Populations des provinces danubiennes en 1854, opublikowanych w Paryżu około 1855 roku. Valério opublikował również sprawozdanie ze swoich podróży zatytułowane „Essais ethnographiques sur les populations hongroises” w magazynie L’Artiste w 1858 roku. Artysta spędził większość swoich późniejszych lat w Bretanii, którą odwiedził po raz pierwszy w 1843 roku, a także spędził trochę czasu w Anglii przed śmiercią w 1879 roku. W następnym roku w Paryżu odbyła się sprzedaż części wyposażenia jego pracowni, w tym sześćdziesięciu obrazów i licznych rysunków”.

https://www.stephenongpin.com/artist/237074/theodore-valerio

https://www.booklooker.de/B%C3%BCcher/Tracht-des-Breisgaus/id/A021wPMr01ZZI tu taka sama grafika, jak moja, tylko inaczej kolorowana.

https://www.ebay.it/itm/195565675339

https://somersetandwood.com/th%C3%A9odore-valerio-young-lady-at-water-well-basel-switzerland-1841-lithograph-ju-443 inne litografie tego autora

Reasumując – może nie aż tak spektakularna zdobycz, jak grafika Ernsta Fuchsa, ale o ponad wiek starsza, bo z 1841 roku.

więcej w tej kategorii: https://drzoanna.wordpress.com/category/odpaly-spis-tresci/

Idź do oryginalnego materiału