Historia była dostępna przez kilka dni, ale teraz oficjalnie potwierdzono, iż LG Electronics niedawno nabyło 80 procent udziałów w Athom, holenderskiej firmie zajmującej się inteligentnymi domami z siedzibą w Enschede w Holandii. Znany ze swojej platformy inteligentnego domu Homey, startup zmagał się z problemami i nie miał skali, jaką zapewni LG. Umowa obejmuje plany LG dotyczące przejęcia pozostałych 20 procent w ciągu najbliższych trzech lat. LG utrzyma Athom jako odrębną działalność, jednocześnie rozszerzając swoje własne otwarte ekosystemy inteligentnego domu na całym świecie.
Wraz z pojawieniem się Matter jako standardu interoperacyjności dla inteligentnego domu, a teraz dostępnością nowych aplikacji i platform obsługujących AI do zarządzania tymi systemami, możliwości w tej przestrzeni nigdy nie były większe. Jeden problem zasadniczo pozostaje, jak Athom boleśnie przekonał się w ciągu 10 lat swojej działalności, jest to, iż bardzo niewielu konsumentów rozumie potrzebę tego, co oferują i z pewnością nie chce zajmować się problemem konfiguracji i nadzorowania sieci inteligentnego domu. AI daje obietnicę usunięcia potrzeby procesu uczenia się z front-endu użytkownika, jednocześnie przyspieszając konwergencję między wieloma systemami i protokołami, które pozostają.
LG planuje zintegrować rozległą łączność Athom – która łączy tysiące urządzeń, czujników i urządzeń oświetleniowych – z generatywną platformą LG ThinQ z obsługą AI. Ta integracja ma na celu stworzenie domu AI z głębszym zrozumieniem użytkownika, przy czym platforma będzie w stanie zarządzać urządzeniami i podłączonymi urządzeniami, aby stworzyć spersonalizowane środowisko dostosowane do jego preferencji. LG przewiduje również rozszerzenie zróżnicowanego doświadczenia użytkownika domów AI na różne przestrzenie, takie jak przestrzenie komercyjne i środowiska mobilne, ostatecznie realizując i rozwijając koncepcję „Inteligentnej przestrzeni”.
LG oferuje globalną skalę i przemysłową potęgę, aby przekształcić pierwotną wizję, która zainspirowała Athom do wejścia na rynek inteligentnego domu i stworzenia Homey, swojego inteligentnego centrum domowego i platformy oprogramowania, która łączy wszystkie urządzenia. Athom został założony przez Emile Nijssena i Stefana Witkampa, którzy uruchomili udaną kampanię Kickstarter z Holandii w 2014 roku, oboje świeżo po studiach i obaj w wieku 22 lat, bez pojęcia o dalszej podróży. Udało im się wyprodukować i wysłać produkty w 2015 roku, co doprowadziło do kolejnych rund inwestycyjnych, które utrzymały firmę w kolejnym etapie wzrostu.
W ciągu tych pierwszych 10 lat Athom opracował własny hub sprzętowy i system operacyjny, aby stworzyć niezależny ekosystem inteligentnego domu. Jego flagowy produkt, Homey Pro, może łączyć się z ponad 50 000 urządzeń i obsługuje praktycznie wszystkie metody połączenia, w tym Wi-Fi, Bluetooth, Z-Wave, Materiał i Thread, co czyni go niezwykle wszechstronnym i otwartym.
Homey App Store, zarządzany przez Athom, oferuje około 1000 aplikacji do łączenia i kontrolowania urządzeń domowych takich marek jak Philips Hue i IKEA. Wiele z tych aplikacji opiera się na oficjalnych partnerstwach, obok dużej liczby aplikacji opracowanych przez społeczność Homey. Ta społeczność programistów aktywnie przyczynia się do otwartej platformy Athom, stale rozszerzając zakres marek i urządzeń, które można podłączyć do huba. Użytkownicy mogą łatwo stworzyć inteligentne środowisko domowe, pobierając aplikacje ze sklepu i łącząc swoje urządzenia.
Oczywiście, mając bazę klientów liczącą setki tysięcy użytkowników, Athom uważał, iż może utrzymać swój model dzięki usługom subskrypcji w chmurze, dopóki nie zdał sobie sprawy z potrzeby uczynienia usługi darmową i sfinansowania Homey ze sprzedaży sprzętu. Urządzenia Homey są dostępne w Australii, Singapurze, USA i Kanadzie, a także w Europie.
LG jest gotowe znacząco zwiększyć skalowalność wymaganą do wdrożenia wizji Athom, usuwając trudności związane z wyzwaniami związanymi z produkcją i łańcuchami dostaw (które szczególnie mocno uderzyły w Athom w latach globalnej pandemii) i pozwalając firmie skupić się na osiągnięciu najwyższych standardów branżowych. Według LG zostanie to osiągnięte poprzez zintegrowanie inteligentnej technologii domowej platformy LG ThinQ z otwartym ekosystemem i łącznością urządzeń Athom. Dla LG przejęcie Athom jest szczególnie godne uwagi, ponieważ umożliwi LG włączenie urządzeń i usług innych firm do swojego ekosystemu.
„Przejęcie Athom jest kamieniem węgielnym dla naszego domowego biznesu AI” — mówi Jung Ki-hyun, wiceprezes wykonawczy i szef LG Platform Business Center. „Wykorzystując synergię między dwiema firmami, rozszerzymy nasz otwarty ekosystem i zewnętrzne usługi integracyjne, mając na celu zapewnienie klientom bardziej zróżnicowanych i wielowymiarowych doświadczeń kosmicznych”.
Nawet po przejęciu Athom będzie przez cały czas działać niezależnie, utrzymując swoje operacje biznesowe i markę. Ta strategia ma na celu maksymalizację potencjału wzrostu i unikalnych mocnych stron Athom, przy jednoczesnym wspieraniu synergii w biznesie, możliwościach badawczo-rozwojowych i wykorzystaniu platformy.
Wprowadzenie przez LG AI home, które integruje otwartą platformę inteligentnego domu Athom z własną technologią AI, podkreśla zaangażowanie firmy w rozszerzenie strategii skoncentrowanej na sprzęcie również na platformę opartą na oprogramowaniu. W 2021 r. LG rozszerzyło swoją działalność telewizyjną o oprogramowanie, wchodząc na rynek platform telewizyjnych ze swoją platformą webOS. Aby wesprzeć tę zmianę, LG przejęło Alphonso, globalną firmę technologiczną z siedzibą w USA, specjalizującą się w mediach telewizyjnych, uczeniu maszynowym i analityce dużych zbiorów danych. Alphonso działa teraz jako LG Ad Solutions, główny składnik biznesu treści i usług webOS.
„LG ewoluuje w kierunku inteligentnej firmy rozwiązań przestrzennych, która łączy i rozszerza doświadczenia w różnych przestrzeniach mieszkalnych. Będziemy przez cały czas dokonywać strategicznych inwestycji, aby zmienić nasz paradygmat biznesowy, o czym świadczą nasze kolejne wejścia w usługi i rozwiązania oparte na platformach, takie jak platforma reklamowa webOS i AI home” — mówi William Cho, CEO LG Electronics.
www.homey.app
www.LG.com