Lago di Fusine Superiore i Inferiore, dwa niezwykłe alpejskie jeziora we Włoszech.

neverendingtravel.pl 1 rok temu

Połączenie gór i wody, to wg mnie najpiękniejszy duet jaki zaserwować może przyroda. I taki zestaw mieliśmy okazję zobaczyć we Włoszech tuż przy granicy ze Słowenią. Będąc w tych okolicach koniecznie trzeba odwiedzić Fuzyjne Jeziora, czyli Fusine Lakes ( Laghi di Fusine po włosku, Lâgs di Fusinis po friulijsku , Weißenfelser Seen po niemiecku , Belopeška jezera po słoweńsku ). Warto szczególnie, iż można dostać się tutaj samochodem! Więc dla pięknych widoków Lago di Fusine nie trzeba wspinać się kilka godzin, jeżeli ktoś nie lubi

Laggi di Fusine, dwa jeziora : Lago Superiore i Lago Inferiore

Laghi di Fusine, to kompleks dwóch małych jezior, położonych w niewielkiej odległości od siebie, w terytorium gminy Tarvisio w prowicji Udine we Włoszech tuż przy granicy ze Słowenią i Austrią. Jeziora pochodzenia lodowcowego, powstałe w skutek wycofania się olbrzymich lodowców z okresu czwartorzędu (około 10 tysięcy lat temu), „ukryte” są w wapiennym amfiteatrze, utworzonym przez grzbiet Picco di Mezzodì ( 2063m n.p.m.) i górę Mangart (2677m n.p.m.).

Nazwę Laghi di Fusine można by tłumaczyć jako „jeziora połączone”, bo faktycznie oba zbiorniki są ze sobą połączone podziemnym systemem wód.

Cały teren Laghi di Fusine znajduje się w granicach Parco Naturale dei Laghi di Fusine utworzonego w 1971 roku.

Lago di Fusine Superiore – Jezioro Górne, spanie w samochodzie i spacer nad jeziorem

Naszą wizytę nad Laghi di Fusine rozpoczęliśmy od wieczoru spędzonego nad Jeziorem Górnym, czyli Lago di Superiore.

Samochód, w którym śpimy podczas naszych podróży, zaparkowaliśmy na oficjalnym parkingu przy jeziorze. My byliśmy tu w połowie maja i wówczas parking był płatny w godzinach 8:00 – 15:00 (4euro/dzień/samochód osobowy). A, iż zajechaliśmy tu ok godziny 18:00 przywitaliśmy pusty parking, zamknięte kasy i toalety :D.

W ostatnich latach parking był popularnym miejscem nocowania wielu miłośników biwakowania, vanlife’u, spania w aucie i kamperach. Teraz niestety jest to ograniczone. Na miejscu można zobaczyć takie znaki:

Udaliśmy się na spacer brzegiem Lago di Fusine Superiore. W okolicy jest mnóstwo miejsc typowo piknikowych. Są tu ławy, stoły, płaska przestrzeń idealna na rozłożenie koca. Znajdzie się też wiele miejscówek na powieszenie hamaka! My tym razem skorzystaliśmy z lokalnej małej architektury i z widokiem na Grupę Mangart i Picco di Mezzodì. W maju szczyty były jeszcze miejscami ośnieżone i wraz z zielonym lasem otaczającym polanę, na której siedzieliśmy, widok był imponujący.

Spacer wokół Lago di Fusine Superiore powinien zająć ok 45 minut i ma ok. 2km długości. Poniżej mapa z przykładową trasą:

Lago Superiore – Jezioro Górne

• Położenie: Jezioro Superiore znajduje się na wysokości 929 m n.p.m.
  • Głębokość: Maksymalna głębokość jeziora wynosi 10 m.
  • Powierzchnia: Jezioro Superiore ma powierzchnię 9 ha.
  • Charakterystyka: Jest to mniejsze jezioro w porównaniu do jeziora dolnego. Zasilane jest przez podziemne jezioro Inferiore.

Lago di Fusine Inferiore – Jezioro Dolne, spacer wokół jeziora i kawa z widokiem na góry.

Rano, po nocy spędzonej na parkingu przy jeziorze Lago di Fusine Superiore, przejechaliśmy w okolice Lago di Fusine Inferiore. Poniżej jeziora jest kilka miejsc na poboczu drogi, na których można bezpłatnie i legalnie zostawić auto.

Postanowiliśmy wybrać się na spacer wokół Lago di Fusine Inferiore. Około godziny 8 byliśmy nad jeziorem sami. Pogoda dopisywała więc przygotowaliśmy na kuchence turystycznej kawę. Popijając ją z naszych malutkich kubeczków, które kupiliśmy kilka lat temu nad Gardą, podziwialiśmy widok szczytów górujących nad jeziorem otoczonym lasem.

Wędrówka brzegiem jeziora była bardzo przyjemna. Szlak jest praktycznie bez wzniesień, a jedynie wystające korzenie drzew i kamienie mogą nieznacznie utrudniać spacer.

Spacer wokół Lago Inferiore zajął nam ok. 2h leniwego marszu z postojami. Aby okrążyć jezioro trzeba pokonać zaledwie 1600m ! Poniżej przebieg trasy:

Lago Inferiore – Jezioro Dolne

• Położenie: Jezioro Inferiore jest położone na wysokości 924 m n.p.m.
  • Głębokość: Maksymalna głębokość jeziora wynosi 25 m.
  • Powierzchnia: Jezioro Inferiore ma powierzchnię 13,5 ha.
  • Charakterystyka: Jest to większe i głębsze jezioro w porównaniu do jeziora Superiore. W pobliżu jeziora Dolnego znajdują się jeszcze dwa mniejsze zbiorniki wodne, zwane małymi jeziorami.

Szlaki spacerowe nad Lago di Fusine Superiore i Inferiore

Na miejscu znajdziecie wiele innych ścieżek spacerowych. Polecamy zapoznać się z lokalną tablicą informacyjną:

Jak dojechać do Lago di Fusine Superiore i Inferiore?

Dojechać jest tu bardzo łatwo samochodem. Wystarczy w nawigacji wpisać koordynaty kierujące na parking przy Lago di Fusine Superiore: 46.47326991524807, 13.67076492696016

To super miejsce na jednodniowy wypad:

z Villach/ Austria (ok 40 minut samochodem)

z Gmina Kranjska Gora/ Słowenia (ok 20 minut samochodem)

z Tarvisio/ Włochy (ok 15 minut samochodem)

Jeśli ten wpis się Tobie spodobał, to będzie nam mega miło, gdy zostawisz komentarz i np. postawisz nam kawę!

A jeżeli uważasz, iż wpis warto pokazać światu będzie super, gdy udostępnisz go na swoim Facebooku, Twitterze lub Instagramie

Ponadto zachęcamy, abyś obserwował nas na naszych kanałach społecznościowych, aby żaden nowy wpis Cię nie ominął:)

TikTok

Youtube

Promowane posty

Kampinos – 15 miejsc, które musisz zobaczyć

8 lutego 2022
Polska, wpis
5 komentarzy

21 rzeczy, które musisz wiedzieć, gdy chcesz spać w aucie.