Krowarzywa to marka, która zadebiutowała w marcu 2013 roku jako jedno z pierwszych miejsc w Polsce oferujących wegetariańskie burgery. To właśnie głównie one przez ponad dekadę przyciągały wegetarian do lokali sieci w całym kraju, choć z czasem oferta się rozwijała. Dziś Krowarzywa przygotowuje się na pożegnanie swoich fanów i zaprasza na ostatnie posiłki. Nie ma to jednak związku ze spadkiem popularności diety roślinnej. Wręcz przeciwnie.
REKLAMA
Zobacz wideo Szadkowska: Wegetarian przybywa w Polsce i na świecie
Krzysztof Bożek, Krowarzywa. Współwłaściciel sieci zdradza powody zakończenia działalności
Krowarzywa w szczytowym momencie swojej działalności, trzy lata temu, posiadała 22 lokale w 10 największych miastach Polski. Tymczasem z końcem marca tego roku zamknie się ostatni punkt na ulicy Chmielnej w Warszawie. Jak informuje "Puls Biznesu", na decyzję tę wpłynęło kilka czynników. Duże znaczenie miał wzrost kosztów, w tym produktów, energii, czynszu i wynagrodzenia pracowników. Okazuje się także, iż kuchnia roślinna stała się... zbyt popularna.
Dziś wegańskie burgery są po prostu wszędzie, w sklepach convenience, dyskontach, na stacjach benzynowych, w burgerowniach premium i sieciówkach. W pewnym sensie staliśmy się ofiarą własnego sukcesu
- wyjaśnia w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Krzysztof Bożek, współtwórca i współwłaściciel sieci. Firma próbowała jeszcze ograniczać koszty i przyciągnąć nowych klientów, a choćby znaleźć inwestora, ale ostatecznie ich działania nie przyniosły sukcesów. Z drugiej strony Bożek dopuszcza możliwość powrotu marki Krowarzywa na polski rynek w przyszłości.
W lepszej sytuacji ekonomicznej może wrócimy, a jeżeli znajdzie się ktoś, kto chciałby przejąć markę i nadać jej nową formę, jesteśmy otwarci. Wierzymy, iż wciąż ma potencjał
- stwierdza przedsiębiorca. Jak jednak wygląda sytuacja innych sieci gastronomicznych oferujących kuchnię roślinną?
Czy Polska jest dobrym krajem dla wegetarian? Produkty wegetariańskie są coraz łatwiej dostępne
"Puls Biznesu" podkreśla, iż nowych wegetariańskich restauracji powstaje mniej niż przed pandemią, a zamykanie się już istniejących faktycznie nie jest rzadkością. Dane na temat rynku roślinnego w Polsce mogą natomiast potwierdzać wnioski Bożka o "zbyt dużej" popularności wegetarianizmu. Według danych według NielsenIQ, na które powołuje się Portal Spożywczy, w 2023 roku rynek alternatyw dla mięsa i nabiału był wart w naszym kraju 1,5 miliarda złotych.Zobacz też: Właściciel Pepco zmienia asortyment. Zniknie duża grupa produktów. Dealz trafi przez to na sprzedaż?
Branża roślinna jest gałęzią gospodarki o mocnym potencjale wzrostu. Globalnie, od kilku lat odnotowuje się dynamiczny wzrost spożycia produktów roślinnych. Mówmy o tym. Chcielibyśmy, aby nasza branża została wreszcie dostrzeżona
- stwierdził w rozmowie z Portalem Spożywczym Maciej Otrębski, współzałożyciel i członek zarządu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Według raportu "Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021" 10 procent Polaków między 18. a 65. rokiem życia deklarowało cztery lata temu, iż jest wegetarianami, a sześć procent - weganami.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.