Kto wymyślił słowo „podcast”?

cyberfeed.pl 1 miesiąc temu


Zanim podcast stał się „podcastem”, był… cóż, adekwatnie nie zawierał niczego wielkiego. Kilku pierwszych wyznawców nazywało je „blogami audio”, a dziennikarz, któremu często przypisuje się ukucie terminu „podcast”, w tym samym artykule zaproponował także „GuerillaMedia” jako alternatywę. (Właściwie toczy się wiele debat na temat tego, kto i kiedy ukuł ten termin. Historia podcastu jest bardziej kontrowersyjna, niż mogłoby się wydawać.)

Jednak dopiero w 2004 roku wiele z najwcześniejszych marek zajmujących się dźwiękiem na żądanie zaczęło zgniatać „iPod” i „nadawanie” w słowo, które znamy jako sposób, w jaki wszyscy w tej chwili pobieramy i słuchamy programów. W ciągu 20 lat, odkąd podcasty stały się modne, zmieniły się radykalnie — w pierwszych podcastach byli głównie kolesie blogujący do mikrofonów, ale teraz to medium obsługuje wszystko, od nagradzanych śledztw po fikcję narracyjną na równi ze wszystkim, co można znaleźć na TELEWIZJA. I szczerze mówiąc, wielu kolesi bloguje do mikrofonów.

W tym odcinku Vergecastcofamy się o dwie dekady do pierwszych dni podcastu. Rozmawiamy z niektórymi ludźmi, którzy stworzyli najwcześniejsze programy, zdecydowali, jak będzie działać format i opracowali zarówno technologię, jak i normy, które do dziś definiują branżę. Podobnie jak wiele innych historii z początków Internetu, i ta dotyczy małej liczby osób (i listy mailingowej Yahoo), które nie miały pojęcia, jak duży będzie ich mały projekt.

Następnie klikamy przycisk pomijania i przechodzimy do dnia dzisiejszego i sprawdzamy, dokąd podcasty zmierzają dalej. Przez lata firmy takie jak Spotify i Amazon myślały, iż mogą kupować podcasty i budować własne, prywatne imperia audio, ale wiele lat później i lukratywne kontrakty później tak naprawdę się nie sprawdzały. Nie można jednak zaprzeczyć, iż to, co czyni branżę podcastów otwartą, interesującą i zabawną, sprawia, iż ​​jest ona stara, przestarzała i trudna do przekształcenia w współczesne produkty. Czy następne 20 lat podcastów będzie wyglądać jak pierwsze 20? A może zmierzamy w stronę przyszłości audio, w której słowo „podcast” już nie pasuje? A jeżeli o to chodzi, czy teraz ma to w ogóle sens?



Source link

Idź do oryginalnego materiału