Kryzys w przestrzeni powietrznej: Ryanair apeluje o reformę usług ATC w Europie

plotkosfera.pl 4 godzin temu

W związku z kolejnym strajkiem francuskiego ATC (Air Traffic Control), Ryanair wezwał Ursulę von der Leyen, przewodniczącą Komisji Europejskiej, do podjęcia pilnych działań w celu zreformowania nieskutecznych usług ATC w Europie. Strajk ten wpłynął na plany podróży 30 000 pasażerów, z których prawie wszyscy nie lecą do/z Francji, a jedynie przelatują przez francuską przestrzeń powietrzną w drodze do miejsca docelowego.

Francuskie ATC od dziś jest jednym z najmniej efektywnych w Europie, ponieważ prawie 20 proc. lotów w UE odbywa się nad Francją, jednak francuskie służby nie chronią lotów nad Francją podczas strajków ATC. To wbrew przykładowi innych państw UE, takich jak Grecja, Włochy i Hiszpania, które zapewniają bezpieczne przeloty nad swoimi terytoriami choćby w czasie strajków.

Pod koniec czerwca bieżącego roku, francuskie strajki ATC wymusiły odwołanie 1500 lotów, co zniweczyło plany podróży ponad 270 000 obywateli UE i ich rodzin. 90 proc. tych odwołań dałoby się uniknąć, gdyby loty nad Francją były chronione podczas francuskich strajków ATC. Jak podaje Ryanair, to niedopuszczalne, iż niecałe 2 tygodnie później plany podróży 30 000 pasażerów zostały zakłócone z powodu kolejnego strajku.

Ursula von der Leyen ma obowiązek chronić jednolity rynek lotniczy i utrzymać otwartą przestrzeń powietrzną nad Francją, aby pasażerowie, którzy nie podróżują do/z Francji, mogli kontynuować podróż podczas kolejnych strajków francuskiego ATC. Ursula von der Leyen musi teraz podjąć działania w celu zreformowania nieskutecznych europejskich usług ATC lub zrezygnować i pozwolić komuś kompetentnemu wykonać tę pracę.

W celu rozwiązania tego problemu, Ryanair proponuje wprowadzenie reformy usług ATC, która umożliwi skuteczne zarządzanie ruchem lotniczym w Europie. Taka reforma powinna obejmować większą elastyczność w zarządzaniu przestrzenią powietrzną, lepszą koordynację między służbami ATC w poszczególnych krajach oraz zwiększenie wydajności usług ATC.

Według danych Eurocontrol, w 2022 roku 43% lotów w Europie zostało opóźnionych z powodu problemów z usługami ATC. Ryanair szacuje, iż opóźnienia lotów spowodowane strajkami ATC w Francji kosztowały przemysł lotniczy miliardy euro w ciągu ostatnich 5 lat.

Konsekwencje braku reformy usług ATC mogą być bardzo poważne. Pasażerowie będą musieli liczyć się z częstymi opóźnieniami i odwołaniami lotów, co wpłynie negatywnie na ich plan podróży. Przemysł lotniczy również będzie musiał ponosić znaczne straty finansowe z powodu opóźnień i odwołań lotów. Wreszcie, gospodarka europejska również może ponieść negatywne konsekwencje, ponieważ przemysł lotniczy jest ważnym czynnikiem wzrostu gospodarczego w wielu krajach.

W celu uniknięcia tych konsekwencji, Ryanair apeluje o pilne działania w celu zreformowania usług ATC w Europie. Ursula von der Leyen powinna natychmiast podjąć działania w celu rozwiązania problemu nieskutecznych usług ATC w Europie. Jednolity rynek lotniczy i otwarta przestrzeń powietrzna nad Francją powinny być priorytetem dla Komisji Europejskiej. Tylko w ten sposób można zapewnić bezpieczne i nieprzerwane przeloty w Europie.

Idź do oryginalnego materiału