
Krakowskie lotnisko ogłosiło harmonogram dwóch kluczowych inwestycji: rozbudowy terminala pasażerskiego oraz budowy nowej drogi startowej. Ich zakończenie planowane jest na 2031 rok.
Jednak ze względu na trudności z uzyskaniem decyzji środowiskowej, władze portu przygotowują wariant alternatywny – remont obecnej drogi startowej, który wymagałby trzy miesięcznego zamknięcia lotniska w 2027 roku.
Nowa droga startowa – priorytet z przeszkodami
Budowa nowej drogi startowej, opóźniana przez protesty i odwołania, utknęła na etapie decyzji środowiskowej. jeżeli zostanie wydana w listopadzie 2025 roku, przetarg na wykonawcę odbędzie się w 2027 roku. Pierwszy etap (1800 m) mógłby być gotowy jesienią 2029 roku, a do 2031 roku droga zostanie wydłużona do 2800 m.
Alternatywą jest kompleksowy remont istniejącej drogi, który mógłby rozpocząć się pod koniec 2026 roku i potrwać 1,5 roku. Samo zamknięcie lotniska na czas prac miałoby nastąpić w 2027 roku i trwać około 3 miesięcy.
Rozbudowa terminala pasażerskiego
Plan rozbudowy terminala opiera się na już uzyskanych decyzjach administracyjnych. Celem jest zwiększenie przepustowości lotniska do 19 mln pasażerów rocznie. W ramach przygotowań do tej inwestycji powstanie tymczasowy terminal w obecnym budynku cargo, który zostanie przystosowany do odprawy dodatkowych 1,5 mln pasażerów rocznie – jego otwarcie zaplanowano na kwiecień 2025 roku.
Docelowa rozbudowa terminala odbędzie się w dwóch etapach:
- do 2029 roku – rozbudowa zachodniej części,
- do 2031 roku – rozbudowa wschodniej części.
Nowy terminal ma mieć 120 tys. m² powierzchni, co pozwoli lotnisku sprostać rosnącemu ruchowi pasażerskiemu, który już w 2024 roku może przekroczyć 12 mln podróżnych.