Raport Fundacji „Trampki na Giełdzie”
Edukacja finansowa w Polsce wchodzi na nowy poziom, a najlepszym tego dowodem jest raport „Finanse oczami nastolatków – edycja 2025”, przygotowany przez Fundację „Trampki na Giełdzie”. Badanie przeprowadzone na grupie ponad 2,5 tysiąca uczniów w wieku od 11 do 19 lat przynosi optymistyczne wnioski: młodych ludzi da się nauczyć odpowiedzialności za pieniądze, o ile proces ten nie kończy się na jednej lekcji. Fundamentem zmian okazały się stacjonarne warsztaty połączone z samodzielną pracą nad nawykami, co pozwoliło zaobserwować trwałe efekty już po miesiącu.
https://tulodz.pl/polska-i-swiat/to-jedne-z-najbardziej-uciazliwych-intruzow-w-naszych-domach-jak-sie-ich-pozbyc-sprawdz-skuteczne-sposoby/w69HvLPkXjfneoiFIxpkMłodzież uczy się oszczędzać
Najbardziej spektakularnym wynikiem raportu jest zmiana postrzegania sensu oszczędzania. Przed udziałem w programie zaledwie 46% badanych uważało, iż warto odkładać pieniądze. Po zaledwie czterech tygodniach korzystania z narzędzi takich jak Kalendarz Finansowy Nastolatka, wskaźnik ten poszybował do poziomu 85%. Co więcej, młodzi ludzie coraz lepiej radzą sobie z pokusami – aż 67% uczestników deklaruje obecnie, iż potrafi powstrzymać się od impulsywnych zakupów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do początkowych 57%.
Ciekawie prezentuje się sytuacja dziewcząt, które według autorów raportu zyskują na edukacji najwięcej. Choć startują z niższym poczuciem sprawczości niż ich rówieśnicy, po pełnym cyklu szkoleniowym ich pewność w zakresie umiejętności oszczędzania wzrasta niemal dwukrotnie – z 37% do 63%. Badanie podkreśla również, iż ogromne znaczenie ma atmosfera domowa. Nastolatki, z którymi rodzice rozmawiają o finansach, osiągają znacznie lepsze wyniki już na starcie.
https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/nowe-moce-dla-dzieci-z-lodzkich-szkol-podstawowych-trampki-na-gieldzie-juz-we-wtorek/06d8gGyIilINs3VN9gHpDiagnoza nastolatków
Raport stawia jasną diagnozę: szkoła jest idealnym miejscem do nauki o pieniądzach, pod warunkiem, iż stawia na praktykę i stacjonarne warsztaty w realnym środowisku ucznia. Jak zauważają autorzy badania, najważniejsze jest połączenie wiedzy z konkretnym narzędziem do pracy własnej oraz danie młodym ludziom czasu w przyswojenie nowych zachowań. Dzięki temu przekonanie o tym, iż kontroli nad finansami można się po prostu nauczyć, wzrasta niemal natychmiast po pierwszych zajęciach, stając się fundamentem dla ich dorosłego, bezpiecznego życia ekonomicznego.













