Kanadyjskie sklepy zawyżają ceny, sprzedając mięso o zaniżonej wadze

bejsment.com 8 godzin temu

Jak ujawniło śledztwo przeprowadzone przez dziennikarzy CBC – sklepy spożywcze zawyżają ceny, sprzedając mięso o zaniżonej wadze. Problem niewłaściwego ważenia mięsa trwa od lat, twierdzi były inspektor ds. żywności.

Dochodzenie CBC News wykazało, iż sieć sklepów spożywczych Loblaw zawyżała ceny, sprzedając niedoważone mięso w 80 sklepach przez nieujawniony okres, który zakończył się w grudniu 2023 roku.

Co więcej, w ciągu ostatnich kilku miesięcy CBC News odwiedziło siedem głównych sklepów spożywczych w trzech różnych prowincjach i odkryło paczki z niedoważonym mięsem w czterech z nich: dwóch sklepach Loblaw i jednej lokalizacji należącej do Sobeys, a także w Walmart. Obliczone zawyżone opłaty za sztukę wahały się od czterech do 11 procent.

Wyniki sugerują, iż sklepy spożywcze sprzedające mięso o zaniżonej wadze są powszechnym i ciągłym problemem, w czasie, gdy kupujący zmagają się z wysokimi cenami żywności, które zaczęły rosnąć podczas pandemii COVID-19.

„Kiedy widzisz, iż nie ważą prawidłowo produktów mięsnych… jest to dodatkowy cios, który ponosi konsument” – powiedziała Iris Griffin, klientka sklepu, która ujawniła sprawę 80 sklepów Loblaw.

Pod koniec listopada 2023 r. Griffin, mieszkająca na wyspie Hecla na jeziorze Winnipeg w Manitobie, kupiła paczkę mielonej wołowiny w należącym do Loblaw sklepie Superstore w Winnipeg. Etykieta wołowiny wskazywała, iż jej waga netto wynosiła 1,834 kilograma. Kiedy jednak Griffin zważyła mięso w celu zamrożenia równych porcji, okazało się, iż ważyło ono 1,7 kg, czyli 134 gramy mniej. Powiedziała, iż waga twardej plastikowej tacki wołowiny zrekompensowała brakującą wagę, więc doszła do wniosku, iż mięso zostało nieprawidłowo zważone wraz z opakowaniem.

„Byłam wściekła” – powiedziała Griffin, która obliczyła, iż została obciążona nadpłatą w wysokości 1,27 CAD (7,9%) od ceny 17,35 CAD. „Naliczono mi opłatę za ten kawałek plastiku w cenie mielonej wołowiny”.

Zgodnie z przepisami federalnymi, podane wagi netto pakowanej żywności – i ceny oparte na tej wadze – nie mogą obejmować opakowania.

Obawiając się, iż problem może być powszechny, Griffin złożył skargę do federalnego regulatora żywności, Kanadyjskiej Agencji Kontroli Żywności (CFIA), która zaalarmowała Loblaw.

Rzeczniczka Loblaw Companies Ltd. Catherine Thomas powiedziała w e-mailu, iż z powodu błędu związanego ze zmianą opakowania, sklep spożywczy sprzedał „niewielką liczbę” produktów mięsnych o zaniżonej wadze w 80 sklepach w zachodniej Kanadzie. Rzeczniczka nie odpowiedziała jednak na pytania o to, kiedy pojawił się problem i jaką kwotę klienci nadpłacili.

„Mamy solidne wewnętrzne procesy i kontrole, jednak są one narażone na sporadyczne błędy operacyjne” – powiedziała Thomas. „Mimo iż 97 procent z naszych [2400] sklepów nie zostało dotkniętych problemem, każda kwestia cenowa, która skutkuje zawyżoną opłatą, jest o jedną za dużo”.

CFIA stwierdziła, iż nie odwiedziła żadnego sklepu Loblaw podczas dochodzenia w tej sprawie ani nie nałożyła żadnych grzywien, ponieważ sklep spożywczy zgłosił, iż naprawił problem.

Pod koniec 2024 roku, prawie rok po zamknięciu sprawy przez CFIA, CBC News znalazło paczki z niedoważonym kurczakiem w sklepie Loblaws w Toronto oraz niedowagą kurczaka, wieprzowiny i mielonej wołowiny w należącym do Loblaw sklepie No Frills w Calgary. Okazało się, iż produkty zostały zważone wraz z opakowaniem.

CBC News kupiło sześć produktów w obu sklepach i obliczyło łączną zawyżoną opłatę w wysokości 5,14 CAD – pięć procent od rachunku w wysokości 107,43 CAD.

Thomas powiedziała, iż Loblaw przeprowadził przegląd i „zidentyfikował niespójności podobne do tych, które znaleźli dziennikarze CBC”. Podkreśliła, iż problem „nie miał wpływu na zdecydowaną większość” sklepów Loblaw i został naprawiony. „Przepraszamy za te błędy” – powiedziała Thomas, dodając, iż firma »odświeżyła swoje szkolenia w sklepach«.

CBC News znalazło również kilka opakowań niedoważonej wieprzowiny, kurczaka i wołowiny w należącym do Sobeys FreshCo w Toronto pod koniec 2024 roku oraz w Walmart w Richmond, BC w zeszłym tygodniu. Okazało się, iż produkty w obu sklepach również zostały zważone wraz z opakowaniem.

CBC News kupiło sześć produktów w każdym sklepie i obliczyło łączną zawyżoną opłatę w wysokości 2,62 CAD (siedem procent) na rachunku FreshCo w wysokości 38,08 CAD oraz zawyżoną opłatę w wysokości 3,07 CAD (6,9 procent) na rachunku Walmart w wysokości 47,42 CAD.

Walmart i Sobeys Inc. podały kilka szczegółów, stwierdzając jedynie, iż zajmują się tą sprawą z partnerami zewnętrznymi, którzy ważą produkty mięsne w sklepach. „Bardzo poważnie traktujemy obawy tego rodzaju” – powiedziała w e-mailu rzeczniczka Walmart Felicia Fefer.

Sklepy Sobeys przestrzegają federalnych przepisów dotyczących wagi i „oczekują takiej samej zgodności od naszych zewnętrznych agentów” – powiedział rzecznik firmy Sobeys Tshani Jaja.

Prawnik i rzecznik konsumentów Daniel Tsai powiedział, iż choćby niewielka rozbieżność w wadze może z czasem oznaczać duże zyski dla sklepów spożywczych. „To zsumuje się w bardzo dużą liczbę, potencjalnie w miliony dolarów” – powiedział. „Zdecydowanie potrzebne jest tutaj jakieś sprostowanie, aby konsumenci otrzymali rekompensatę”.

Zapytana o to Thomas powiedziała, iż Loblaw zrekompensuje poszkodowanym klientom. Walmart i Sobeys nie odpowiedziały.

Ustalenia CBC nie są zaskoczeniem dla Terri Lee, która pracowała jako inspektor CFIA przez 24 lata, aż do przejścia na emeryturę w 2021 roku. Powiedziała, iż kiedy pracowała, konsekwentnie odkrywała, iż sklepy spożywcze sprzedawały mięso i owoce morza o zaniżonej wadze, często z powodu niewłaściwego odejmowania wagi opakowania od całkowitej wagi produktu. „Było mnóstwo wymówek” – powiedziała Lee. „Stały pracownik był na wakacjach, to była pomoc weekendowa”…. Sklep obwiniał centralę, a centrala mogła obwiniać sklep”.

Powiedziała, iż sklepy spożywcze muszą lepiej monitorować swoje systemy ważenia, a CFIA musi przeprowadzać więcej inspekcji w sklepach. „Koszty żywności naprawdę wzrosły” – powiedziała Lee. „Ochrona konsumenta jest teraz niezwykle ważna”.

Rzecznik CFIA Patrick Girard powiedział w e-mailu, iż agencja „codziennie pracuje nad ochroną konsumentów” przed niewłaściwie oznakowaną żywnością poprzez przeprowadzanie inspekcji, nadzór, reagowanie na skargi i podnoszenie świadomości.

Według agencji, w roku podatkowym 2023-24 CFIA przeprowadziła 125 planowanych inspekcji pod kątem dokładności wagi żywności w ponad 8 000 kanadyjskich sklepów spożywczych.

CBC News ujawniło dokumenty szczegółowo opisujące 11 innych dochodzeń CFIA w latach 2019-2023, w których poszczególne sklepy spożywcze nie odejmowały prawidłowo wagi opakowania jednego lub więcej produktów mięsnych lub owoców morza. Agencja stwierdziła, iż w każdym przypadku błędy zostały naprawione i nie nałożono żadnych grzywien.

W dokumentach uwzględniono sklep w Calgary – nazwa została utajniona – w którym inspektor CFIA ostrzegł trzykrotnie w ciągu 17 dni w 2019 r., aby przestano uwzględniać opakowania podczas ważenia różnych mięs halal. W tym przypadku firma otrzymała zawiadomienie o naruszeniu, które zawierało ostrzeżenie.

„Nie ma żadnego nacisku na egzekwowanie przepisów” – powiedział Mark Olivier, który przez ponad 20 lat pracował w branży spożywczej, w tym 10 lat jako kierownik sklepu.

Olivier złożył skargę do CFIA – raz w 2020 r. na niedowagę jagnięciny, a ponownie w 2022 r. na dwie różne szynki z niedowagą, które kupił w Food Basics w swoim rodzinnym mieście Sault Ste. Marie. Sieć ta jest własnością Metro Inc.

CFIA stwierdziła, iż w obu przypadkach Food Basics zważyła mięso w plastikowym opakowaniu i natychmiast poprawiła błędy, więc nie nałożono żadnych grzywien.

Olivier powiedział jednak, iż jeżeli sprzedawcy detaliczni nie poniosą konsekwencji, problem niewłaściwego ważenia mięsa prawdopodobnie będzie przez cały czas występował. „Jaką motywację ma sklep, by postępować prawidłowo, jeżeli “popełnianie błędu” ze szkodą dla konsumenta jest bardziej opłacalne?”.

Rzecznik CFIA Girard powiedział, iż agencja nakłada grzywny w stosownych przypadkach. „Branża ponosi reperkusje i są one proporcjonalne do ryzyka związanego z bezpieczeństwem żywności i powagi niezgodności”.

Griffin, klientka Loblaw, powiedziała, iż Kanadyjczycy powinni zwracać uwagę na źle zważone mięso i informować CFIA, jeżeli je napotkają. „Ludzie muszą być wściekli” – powiedziała. „Jeśli trwa to tak długo, jak nam się wydaje, to z kieszeni [kupujących] wypłynęło mnóstwo pieniędzy”.

Idź do oryginalnego materiału