Jak wycofane z użytku Boeingi 747 stają się atrakcjami turystycznymi

manager24.pl 5 dni temu

Nie musisz rezerwować biletu lotniczego, aby zobaczyć jeden z najbardziej kultowych i gwałtownie znikających samolotów pasażerskich. W lutym ośrodek rozrywki AREA15 w Las Vegas odebrał wycofany ze służby 45-letni Boeing 747 i planuje przekształcić go w lokal oferujący wciągające doznania kulinarne i koktajlowe. Wyobraź sobie neonowe światła, restaurację i parkiet taneczny, gdzie kiedyś była kabina pasażerska. A także dostęp do starego kokpitu i górnego pokładu przez wielkie schody.

„To będzie około 20 stóp w powietrzu i wyjdzie z budynku” — powiedział Business Insider CEO AREA15 Winston Fisher. „To była dla nas znacząca inwestycja, miliony i miliony dolarów”.

Dwupiętrowy autobus był kiedyś główną atrakcją Burning Man , ale utknął w Black Rock Playa w 2018 roku i został wycofany z użytku. Ostatecznie trafił do magazynu, dopóki AREA15 nie kupiło go w 2022 roku. Fisher nie ujawnił dokładnej daty otwarcia ani ceny wstępu do 747, ale powiedział, iż będzie to miejsce do jedzenia, picia i imprezowania i będzie „dostępne dla publiczności”.

Przerobione samoloty 747 można znaleźć na całym świecie

Choć uwagę przyciąga każdy duży samolot, to 747 jest szczególnie sławny. Czterosilnikowy samolot odrzutowy, nazywany „Królową Niebios”, był pierwszym szerokokadłubowym samolotem na świecie. Został zaprojektowany w latach 60. XX wieku, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na podróże lotnicze. Miłośnicy lotnictwa i historycy od dawna uważają je za katalizator innowacji w branży lotniczej i rozwoju przemysłu.

Dziesiątki przewoźników na całym świecie skorzystało z ogromnej pojemności 747 — co pozwoliło na tańsze bilety lotnicze — a niektórzy utworzyli na górnym pokładzie luksusowe saloniki, aby przyciągnąć droższych klientów. Jednak kultowy 747 znika z nieba, ponieważ bardziej wydajne dwusilnikowe samoloty pasażerskie przejmują jego rolę. Tylko cztery globalne linie lotnicze przez cały czas będą latać tym samolotem komercyjnie w 2025 r. Większość kurczącej się światowej floty trafiła na złomowisko, jednak nieliczne z nich znalazły nowe życie jako atrakcje turystyczne w krajach na całym świecie. Brytyjskie lotnisko przekształciło starego Boeinga 747 w miejsce imprez.

Samolot jest około dwie godziny jazdy samochodem z Londynu lub godzinę jazdy pociągiem, a następnie 10 minut taksówką. Negus 747

W 2020 roku z powodu pandemii British Airways wycofało ze służby całą flotę Boeingów 747 , ale jeden z nich zachował się jako nielotny „samolot imprezowy” na lotnisku Cotswold w Anglii. Dyrektor generalna lotniska Suzannah Harvey kupiła jeden z kilkudziesięcioletnich jumbo za jedyne 1 £ (1,30 $) i przekształciła go w przestrzeń eventową na takie rzeczy jak wesela czy przyjęcia urodzinowe. Obiekt otwarto w 2022 roku.

Cena wynajmu wynosi 12 000 funtów (15 400 dolarów) za 24 godziny.

Schowki nad głowami pasażerów zostały usunięte z głównej przestrzeni wydarzenia, aby odsłonić wnętrze 31-letniego samolotu. Standardowa stawka godzinowa wynosi 1000 funtów (1285 dolarów). Jest droga, ale 747 oferuje mnóstwo udogodnień. Goście mogą odpocząć w oryginalnych fotelach kabinowych, zajrzeć do kokpitu i górnego pokładu, a także skorzystać z parkietu tanecznego i baru. Koszt renowacji wyniósł Cotswold około 500 000 funtów (642 900 dolarów). Możesz zatrzymać się w hotelu, który powstał w wyniku przekształcenia samolotu 747 w Szwecji.
Apartament kokpitu w hostelu-hotelu Jumbo Stay. Jednym z wygodniejszych miejsc na spędzenie nocy na lotnisku Sztokholm-Arlanda jest „Jumbo Stay” 747. Położony niedaleko terminalu, hybrydowy hostel-hotel oferuje 33 sypialnie. W części dziobowej znajduje się salon i kuchnia, a nad jednym ze skrzydeł znajduje się taras. Samolot po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1976 roku dla Singapore Airlines. Latał również dla takich przewoźników jak Pan Am, Cathay Pacific Airways, Garuda Indonesia i szwedzkiego przewoźnika Transjet, zanim w 2009 roku trafił do Arlanda.

Ceny za noc wahają się od 450 SEK (44 USD) do 1895 SEK (185 USD).

Maszynownia Jumbo Stay 747. Ceny pokoi są publikowane na stronie internetowej. Tańsze pokoje wieloosobowe w stylu hostelu są podzielone ze względu na płeć i wyposażone w dwa lub cztery łóżka piętrowe. Najbardziej wyjątkowe pokoje znajdują się w nadkolu i czterech silnikach. Jeden z apartamentów znajduje się w kokpicie. Większość gości będzie dzielić łazienkę, jednak apartamenty i wybrane pokoje prywatne posiadają własną toaletę i prysznic. Samolot 747 zatopiono u wybrzeży Bahrajnu, tworząc sztuczną rafę koralową.
747 jest częścią „podwodnego parku rozrywki” w Zatoce Perskiej. Kiedyś latał dla Malaysian Airlines. Mająca siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich firma Falcon Aircraft Recycling zatopiła gigantyczny samolot w 2019 r., aby przyciągnąć turystów nurkowych do Bahrajnu, wyspiarskiego państwa Bliskiego Wschodu w Zatoce Perskiej. Firma poinformowała na swojej stronie internetowej, iż specjalnie zmodyfikowała skrzydła na potrzeby projektu. Ponadto zatopiono je zgodnie ze szczególnymi normami środowiskowymi, w tym usunięto materiały, które mogłyby być szkodliwe. Agencja prasowa Arabian Business podała, powołując się na przedstawicieli rządu, iż samolot został zakupiony za kwotę 100 tys. dolarów od Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Samolot przyciągnął nurków z ponad 50 krajów.
Nie jest jasne, czy miejsce do nurkowania jest przez cały czas otwarte. Setki nurków z całego świata odwiedziły sztuczną rafę koralową, która znajduje się około 65 stóp pod wodą. Dive Bahrain zarządzało miejscem zatopionego 747 po jego otwarciu, ale wycieczki zostały zamknięte podczas pandemii. Strona internetowa firmy wydaje się niedostępna. Bliskowschodnia firma Scuba Master, która oferowała wycieczkę nurkową na pokładzie samolotu 747, poinformowała BI, iż wycieczki są przez cały czas wstrzymane i nie ujawniła możliwej daty wznowienia. jeżeli wycieczki zostaną wznowione, cena nurkowania będzie zaczynać się od około 93 dolarów za osobę, jak podaje strona internetowa.

Linie lotnicze Delta Air Lines przekształciły wycofany ze służby samolot 747 w muzeum w Atlancie.

Delta jumbo-jet był pierwszym 747-400 zbudowanym przez Boeinga. Linie lotnicze Northwest Airlines po raz pierwszy latały samolotem 747 w 1988 r., a w 2008 r., po połączeniu obu linii lotniczych, przejęła go linia Delta. Delta wycofała samolot ze służby w 2015 r. i przekształciła go w samolot „747 Experience”, który w 2017 r. otwarto jako wystawę. Jest częścią większego Muzeum Lotnictwa Delta Flight Museum w pobliżu międzynarodowego lotniska Hartsfield-Jackson w Atlancie i wstęp do niego jest wliczony w cenę biletu dla dorosłych wynoszącą 15 USD. Turyści mogą zobaczyć szkielet 747.
Delta zachowała wewnętrzne systemy samolotu. Delta wyposażyła samolot w materiały edukacyjne dotyczące historii 747 i jego roli we flocie linii lotniczych.

Goście mogą usiąść w starych kabinach DeltaOne w części dziobowej, zobaczyć kokpit i przejść się po skrzydle. Delta usunęła również wiele paneli samolotu, aby pokazać niektóre z najważniejszych systemów wewnętrznych, takich jak klimatyzacja, system utrzymywania ciśnienia, zbiorniki paliwa, kable sterujące lotem i kilometry kabli.

Idź do oryginalnego materiału