Transgraniczny e-handel (cross-border e-commerce, CBEC) odgrywa coraz większą rolę w globalnej gospodarce i jego wartość rośnie szybciej niż całego e-commerce. Około 10 lat temu chińskie transakcje e-handlu stanowiły niecały 1% globalnych transakcji. Teraz, wartość chińskich transakcji e-commerce wynosi 40% w skali światowej. Wiele firm odniosło sukces wchodząc na chiński rynek przez kanały CBEC. Przedstawiamy, jak sprzedawać do Chin dzięki chińskich platform sprzedaży internetowej.
Chiny jako rynek eksportowy
Strategii eksportowych jest wiele. Ekspansja na rynek chiński z wykorzystaniem istniejących już platform sprzedażowych skraca drogę dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Ponad miliard osób w Chinach ma dostęp do internetu (ponad 70% narodu). Więcej niż 90% z nich używa internetu dzięki urządzeń przenośnych. Co więcej, liczba osób robiących zakupy z urządzeń przenośnych wynosi ponad 900 mln rocznie.
Rosnąca klasa średnia w Chinach ma wyższy dochód rozporządzalny i coraz częściej przeznacza go na importowane dobra wysokiej jakości. Świadczy o tym rosnąca wartość importu detalicznego dzięki platform e-handlu, która wynosi już prawie pół biliona RMB. Importowane towary nabywają zwykle osoby mieszkające w metropoliach, będące pracownikami wyższego szczebla w wieku 29-39.
Ponad 75% Chińczyków kupujących dobra z zagranicy na platformach internetowych są w kategorii wiekowej 18-34, a 2/3 z nich przynajmniej ukończyło uczelnię wyższą. Ta grupa konsumentów jest najbardziej skora wydać więcej na zagraniczne dobra dobrej jakości. Najczęściej nabywane są kosmetyki, produkty higieny osobistej, suplementy diety i żywność, a także produkty dla matki i dziecka.
Jak sprzedawać do Chin
Zamiast otwierać sklepy stacjonarne w Chinach lub zakładać własny sklep internetowy, lepszym rozwiązaniem może być skorzystanie z istniejących już platform sprzedażowych. Jest parę rzeczy, które należy mieć na względzie sprzedając do Chin.
1. Co można eksportować do Chin?
Zakres importowanych produktów dozwolonych w sprzedaży detalicznej przez kanały internetowe określają adekwatne ministerstwa ChRL. Lista ponad tysięcy produktów w j. chińskim jest dostępna tutaj, a jej rozszerzenie i uwagi tutaj. Obejmuje ona najróżniejsze produkty, od żywności i meble po sprzęt sportowy i elementy garderoby. Lista jest aktualizowana co jakiś czas, a najnowszymi pozycjami są takie produkty jak sprzęt do narciarstwa czy gry w golfa, zmywarki do użytku domowego oraz sok pomidorowy.
Nawet jeżeli pewne produkty nie są wyszczególnione w powyższych listach nie oznacza to, iż nie mogą być one importowane do Chin. Takie produkty są wprowadzane do Chin przez konwencjonalne kanały handlu.
2. Jak przetransportować towary do Chin?
Zanim klient w Chinach otrzyma swoje zamówienie, towar może wejść na teren Chin na dwa sposoby:
- skład celny – objęcie towarów procedurą składowania celnego umożliwia opóźnienie uiszczenie cła i podatków po przywozie. Towary ze składu celnego w Chinach przechodzą przez odprawę po tym, jak zostanie złożone zamówienie
- dostawa bezpośrednia – niskokosztowa metoda na przetestowanie chińskiego rynku, czyli wysyłka do Chin po otrzymaniu zamówienia.
3. Jaką metodę płatności w Chinach wybrać?
Najpopularniejsze metody płatności internetowej w Chinach za produkty to AliPay oraz WeChat Pay.
- AliPay to usługa firmy Alibaba, rocznie obsługująca 200 mld płatności. Dostępne waluty przez AliPay Global: USD, GBP, EUR, JPY, CAD, AUD, SGD, CHF, SEK, DKK, NOK, NZD, THB, HKD.
- WeChat Pay to usługa dostarczana przez Tencent, realizująca 400 mld płatności rocznie. Obsługiwane waluty przez WeChat Pay Global: GBP, HKD, USD, JPY, CAD, AUD, NZD, EUR, KRW, THB, SGD, DKK, RUB, CHF, SEK, NOK.
Jak działają takie płatności? Gdy klient płaci w RMB np. przez WeChat Pay, Tencent wymienia wpłacone RMB na walutę zagraniczną. Kwota ta zostaje przekazana na zagraniczne konto firmy realizującą płatność, a ta jest przelana do sprzedawcy.
Aby umożliwić płatność konsumentom typu AliPay i WeChat Pay, sprzedawca musi posiadać ważne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, aplikację i dokumenty tożsamości przedstawiciela prawego lub udziałowca.
4. Czy są jakieś regulacje dotyczące CBEC w Chinach?
Oprócz listy dozwolonych produktów na rynku chińskim w ramach CBEC, państwo wprowadziło jeszcze kilka regulacji. Dotyczą one między innymi podatków uiszczanych przy zakupie importowanego produktu jak VAT i podatek konsumpcyjny:
- wysokość kwoty, do której nie obowiązuje VAT przy zakupie produktów (5000 RMB za pojedynczą transakcję, 26 tys. RMB rocznie na osobę) dla końcowego konsumenta
- zmniejszony VAT na importowane wyroby z 16% do 13%
- dla wyrobów z opublikowanej listy, podatek został zmniejszony z 11,2% do 9,1%
- wysokość podatku konsumpcyjnego zależy od rodzaju produktu: 15% na luksusowe produkty pielęgnacyjne i kosmetyki; 10% na biżuterię wysokiej jakości oraz czerwone wino.
Produkty dla odbiorcy końcowego w Chinach nie muszą mieć oznaczeń po chińsku na opakowaniu, ale informacje te muszą być dostępne na stronie internetowej. Nie zapomnij zapoznać się z ustawą dotyczącą handlu elektronicznego w ChRL.
Ponadto, w Chinach ostatnio wyznaczono kilkadziesiąt stref pilotażowych CBEC. Razem jest ich 105. Strefy CBEC cieszą się takimi przywilejami jak preferencyjne stawki podatkowe, usprawnione magazynowanie, logistykę i procedury celne. Strefy te wyznaczono w m.in. następujących miastach: Pekin, Tianjin, Szanghaj, Tangshan, Hohhot, Shenyang, Dalian, Changchun, Harbin, Nankin, Suzhou, Wuxi, Hangzhou, Ningbo, Yiwu, Hefei, Fuzhou, Xiamen, Nanchang, Qingdao, Weihai, Zhengzhou, Wuhan, Changsha, Kanton, Shenzhen, Zhuhai, Dongguan, Nanning, Haikou, Chongqing, Chengdu, Guiyang, Kunming, Xi’an, Lanzhou, Pingtan. Reguły dotyczące produktów CBEC mogą się różnić między strefami.
Trzy wielkie platformy e-handlu w Chinach
Największymi graczami na rynku CBEC w Chinach są Tmall, Kaola, JD Worldwide, VIPShop, Suning Global oraz Xiaohongshu. Platformy tego typu oferują rozpoczęcie współpracy na różnych warunkach. Dostępne opcje to zwykle otwarcie sklepu na platformie lub udostępnienie produktów bez ustanowienia własnej marki. Za dostęp do platform należy uiścić np. depozyty oraz opłaty za obsługę.
Tmall
Tmall (天猫, tiānmāo) należy do grupy Alibaba. Jest to chińska platforma B2C (firma-konsument) oraz B2B2C (firma-firma-konsument) istniejąca od 2008 r. Tmall specjalizuje się w dostarczaniu do chińskich konsumentów importowanych produktów wysokiej jakości.
Zagraniczne marki (nie będące przedsiębiorstwem w kontynentalnych Chinach) mogą sprzedawać swoje produkty na Tmall Global. Produkty oferuje już tam ponad 20 tys. marek z około 80 krajów. Na Tmall Global można sprzedawać na trzy sposoby:
- “Tmall Overseas Fulfillment (TOF)” polegający na umieszczeniu niesprzedanych jeszcze produktów w składach celnych
- “Tmall Direct Import (TDI)” naśladujący model B2B2C. Zespół TDI nabywa produkty of marek w celu ich odsprzedaży na Tmall, a te są dostarczane do chińskiego składu celnego przez Cainiao na warunkach CIF
- “Tmall Global Store (TMG)” powszechna wśród popularnych marek opcja otwarcia internetowego sklepu, zwiększająca obecność na platformie i umożliwiająca promowanie produktów. Zarządzanie sklepem wspomaga Partner Tmall, a metoda ta daje najwięcej autonomii marce w trzech możliwych.
Kaola
Kaola (考拉, kǎolā) została uruchomiona w 2015 r. przez NetEase. W 2019 r. została ona przejęta przez grupę Alibaba. Kaola jest łatwiej dostępna dla zagranicznych przedsiębiorców niż Tmall. Na platformie Kaola sprzedawcy (ponad 5000) z ponad 80 państw oferują szeroką gamę produktów. Popularnymi kategoriami produktów są produkty dla niemowląt, pakowana żywność i suplementy, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego i higieny osobistej, odzież i akcesoria oraz elektronika użytkowa. Znaczna część użytkowników Kaola to kobiety (80%) w wieku 24-35 z miast pierwszego i drugiego rzędu w Chinach. Kaola biorąc pod uwagę preferencje i potrzeby konsumentów stawia na autentyczność i jakość produktów.
Koala oferuje trzy rozwiązania sprzedaży produktów zagranicznych dostawców:
- Otwarcie sklepu internetowego („POP Merchant”)
- Integracja strony internetowej w ramach swojej platformy („Proprietary Supplier”)
- Sprzedaż hurtowa w stylu Alibaba („Factory Shop”)
Kaola umożliwia sprzedawcom ustalanie własnych cen i użycza przestrzeni magazynowej. Firma posiada magazyny celne o powierzchni ponad 150 000 metrów w Hangzhou, Zhengzhou, Ningbo, Chongqing i innych miastach. Koala jest uważana za największe przedsiębiorstwo pod względem wielkości składów celnych w transgranicznym handlu elektronicznym.
Xiaohongshu
Platforma społecznościowa Xiaohongshu (小红书, xiǎohóngshū) została założona w 2013 r. Xiaohongshu nawiązuje współpracę z głównie firmami kosmetycznymi jak Lancome, Innisfree czy Swisse. Sprzedaż kosmetyków, ubrań i akcesoriów modowych nakręcają posty użytkowników udzielających rad i umieszczających opinie na temat produktów. Xiaohongshu jest szczególnie popularny wśród marek ze względu na wysoki wskaźnik konwersji.
Aby sprzedawać na Xiaohongshu należy udostępniać produkty przez pośrednika lub założyć własny sklep internetowy na platformie. Po otwarciu sklepu przez sprzedawcę, Xiaohongshu skupuje produkty i umieszcza je we własnym sklepie internetowym. Firma świadczy usługi logistyczne dla swoich partnerów i wiele więcej.
Podsumowanie
- Transgraniczny e-handel (CBEC) odgrywa coraz większą rolę w globalnej i chińskiej gospodarce.
- Ponad 900 mln osób rocznie robi zakupy dzięki urządzeń mobilnych w Chinach.
- Rosnąca klasa średnia w Chinach napędza popyt na importowane dobra wysokiej jakości.
- Zanim zaczniesz eksportować do Chin, zapoznaj się ze wszelkimi regulacjami ChRL dotyczącego Twojej działalności.
- Jedną z najlepszych metod ekspansji na rynek chiński jest sprzedaż produktów na chińskich platformach internetowych, np. Tmall Global, Kaola i Xiaohongshu.
- Jeśli planujesz wejść na rynek chiński, zapraszamy do udziału w szkoleniu o eksporcie do Chin.
- W razie jakichkolwiek pytań dotyczących eksportu do Chin, jesteśmy do dyspozycji.