Jak rozliczać koszty firmowe – co można wrzucić w koszty prowadzenia działalności?

slupca.pl 3 godzin temu

Koszty, jakie ponosi przedsiębiorca podczas prowadzenia działalności gospodarczej, można odliczyć od podatku. Zatem ich rozsądne generowanie jest korzystne. Celowo używamy określenia rozsądne, bo panuje błędne przekonanie, iż polski przedsiębiorca po stronie kosztów może zapisać wszystko – choćby wydatki prywatne. Nie jest to prawda, wyjaśniamy, co można „wrzucić” w koszty i jak je udokumentować.

Koszty uzyskania przychodu – czym są i co się do nich zalicza?

Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w przepisach prawa podatkowego, zgodnie z którymi koszty uzyskania przychodów, to wydatki firmowe, które służącą uzyskaniu przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, zabezpieczeniu, lub zachowaniu źródła przychodu. Bardzo ważne jest, by przedsiębiorca prawidłowo je udokumentował i uzasadnił, iż były one niezbędne do prowadzenia działalności.

Formy prawne działalności gospodarczej – czytaj więcej na: https://firmove.pl/aktualnosci/biznes/zalozenie-firmy/formy-prawne-dzialalnosci-gospodarczej–rodzaje

Podstawowe pozycje na liście kosztów uzyskania przychodów to np.:

  • wynajem lokalu – czynsz,
  • opłaty za media w lokalu, w którym prowadzona jest działalność,
  • zakup środków transportu lub pokrycie kosztów eksploatacyjnych,
  • wyposażenie biura,
  • oprogramowanie,
  • koszty marketingowe,
  • szkolenia.

Listę można uzupełniać o wiele innych pozycji, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności i tego czy pracujesz sam, czy zatrudniasz pracowników. Kosztem może być bilet MPK, ale również leasing na samochód firmowy. jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat wejdź na https://firmove.pl/

Chcesz wpisać coś w koszty? Musisz to udokumentować

Warunkiem zaliczenia wydatków w koszty uzyskania przychodu jest ich pisemne uzasadnienie. Jakich dokumentów wymaga fiskus do rozliczenia kosztów? Przedsiębiorca powinien przedstawić:

  • fakturę, rachunek lub paragon z NIP-em,
  • biletu, na którym znajduje się np. numer NIP sprzedawcy,
  • dowodu zapłaty za przejazd autostradą,
  • dowodu poniesienia opłaty pocztowej,
  • umowy bądź rachunku do umowy.

Jak prowadzić księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej? Czytaj więcej: https://firmove.pl/aktualnosci/finanse/ksiegowosc/jednoosobowa-dzialalnosc-gospodarcza–ksiegowosc

Czego nie można wpuścić w koszty?

Ustawodawca określa również jasno, czego w koszty wpuszczać nie wolno. W przepisach wymieniono m.in.:

  • koszty reprezentacji,
  • wydatki na spłatę pożyczek i innych zobowiązań,
  • podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn,
  • grzywny i kary pieniężne,
  • wydatki na ulepszenie środków trwałych,
  • składki na ubezpieczenie społeczne oraz Fundusz Pracy i inne fundusze celowe.

Bardziej „życiowym” przykładem mogą być okulary – przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nie może ich odliczyć, natomiast zwrot ich zakupu dla pracownika już tak. Znajomość przepisów pozwala na skrupulatne i korzystne dla finansów firmy odliczanie kosztów uzyskania przychodów. jeżeli masz wątpliwości zawsze warto skorzystać z porady specjalisty – księgowy wyjaśni jakie koszty można odliczyć i w jaki sposób to udokumentować.

Idź do oryginalnego materiału