Wydaje ci się, iż nie masz czasu w nic, a codzienność potrafi zamieniać się w prawdziwy chaos? Może trudno znaleźć ci czas na swoje hobby? Wykorzystaj moc planowania, organizacji oraz inteligentnych sprzętów, aby uporządkować obowiązki i zyskać czas na odpoczynek i przyjemności. Sprawdź, jak zarządzać czasem w domu.
Zarządzanie czasem – co to adekwatnie znaczy?
Zarządzanie czasem, a adekwatnie zarządzanie sobą w czasie to po prostu organizacja, która ułatwia realizowanie stawianych sobie celów. Kojarzy się głównie z pracą biurową lub freelancem, ale może się przydać także w domu. Nie daj się jednak zwieść frazesom, iż „wszystko jest kwestią organizacji”, bo codzienność szykuje nam wiele niespodzianek, na które trudno się perfekcyjnie przygotować. Nie chodzi też o to, aby być idealnym, ale zorganizować sobie czas i obowiązki tak, aby czuć się komfortowo. Oznacza to również, iż w pogoni za efektywnym działaniem znajdujesz też (a może przede wszystkim) czas dla siebie i swoich bliskich. Dobre planowanie czasu będzie więc sposobem na to, by zyskać go więcej na to, co naprawdę lubisz robić.
Pierwszym krokiem do dobrego organizowania życia domowego jest też zmiana myślenia wszystkich domowników. Czy inni pomagają ci w obowiązkach? Właśnie przytakujesz? Może się wydawać, iż to dobra wiadomość, jednak zatrzymaj się na tym punkcie i pomyśl o tym, że
dom i rodzina to całość. Wszyscy jego mieszkańcy odpowiadają zarówno za atmosferę, organizację siebie w czasie, jak i konieczne obowiązki, które pozwalają na osiągnięcie wspólnego celu. Oznacza to, iż ich podział powinien być sprawiedliwy. Chociaż pomaganie brzmi szlachetnie, zamień je na współpracę.
Efektywne zarządzanie czasem w domu: delegowanie zadań
Jeśli już wiesz, iż najbardziej liczy się współpraca, czas na delegowanie zadań. Brzmi poważnie, ale może mieć formę zabawy. Taka metoda sprawdzi się zwłaszcza wtedy, kiedy masz dzieci w różnym wieku. Angażowanie wszystkich – choćby tych najmłodszych – do domowego planu to doskonały sposób na budowanie bliskości, umiejętności dyskutowania i kompromisów, ale też odpuszczania. Dobra organizacja czasu zakłada, iż całej puli obowiązków nie może wykonać jedna osoba. Warto podzielić się zadaniami choćby wtedy, kiedy inni domownicy będą potrzebowali trochę czasu w naukę konkretnych czynności, np. obsługi pralki.
Delegowanie zadań może też oznaczać sprytne korzystanie z nowoczesnych technologii i sprzętów. Nie wszystko musi zrobić samodzielnie konkretny członek rodziny. Znacznym ułatwieniem będzie np. zaprogramowanie robota sprzątającego do odkurzenia całego domu, szybkie prasowanie przy pomocy urządzenia parowego (na runku dostępne są choćby całe szafy parowe, np. marki Tefal) czy gotowanie z urządzeniem wielofunkcyjnym, które przygotuje obiad w 15 minut.
Aby oszczędzać nie tylko czas, ale też domowe fundusze, warto też poszukać programów lojalnościowych marek, które specjalizują się w inteligentnym sprzęcie AGD. Przykładem może być właśnie Tefal, który założył Klub Tefal z nagrodami dla lojalnych klientów. Na start zyskujesz rabat -10% na pierwsze zakupy w sklepach stacjonarnych marki oraz na tefal24.pl , a później zbierasz punkty i możesz korzystać z ekskluzywnych promocji i rabatów (nawet do -50% za niektóre oferty!). Masz też szansę na testowanie produktów, a nietrafione zakupy możesz zwrócić bez żadnych dodatkowych kosztów w ciągu 30 dni. Jako uczestnik klubu otrzymujesz też dostęp do ciekawych przepisów kulinarnych oraz ciekawostek i porad eksperckich, które zdecydowanie ułatwiają domową codzienność i pozwalają zyskać więcej czasu w przyjemności.
Jak planować czas całej rodziny – harmonogram dnia
Kolejnym krokiem dla współpracującej ze sobą rodziny powinno być ustalenie harmonogramu dnia, tygodnia lub całego miesiąca. Wykorzystajcie kalendarz z rubrykami dla wszystkich domownika. Dzięki temu, choćby w przypadku nienormowanego czasu pracy czy
wielu zajęć dodatkowych, każdy będzie mógł zapisać swoje zadania i czas na przyjemności. Każdy też będzie miał wgląd w rozpiskę innych, więc łatwiej będzie się na coś umówić. jeżeli w domu mieszkają małe dzieci, pomoże im to w nauce kalendarza i podniesie poziom
poczucia bezpieczeństwa (maluchy lubią wiedzieć wcześniej o nadchodzących wydarzeniach, np. o godzinie powrotu z pracy mamy lub taty czy przyjeździe babci).
Do kalendarza warto też wpisać obowiązki, które są ważne i które można zaplanować w czasie, np. odkurzanie całego domu, planowanie listy zakupów i jadłospisu na następne dni, wstawianie prania i prasowania, sezonowe mycie okien. Taka rozpiska ułatwia też podział obowiązków, np. między dzieci. Mogą one podzielić się np. spacerami z psem lub wynoszeniem śmieci.
Przy tworzeniu kalendarza ważne jest nie tylko ustalenie dat, ale też oszacowanie czasu potrzebnego na dane zadanie lub odpoczynek. To jak umawianie się z samym sobą. Wzmacnia motywację i pozwala odnaleźć się w chaosie codziennego natłoku spraw.
Jak planować czas w domu: planowanie zakupów i posiłków
Planowanie zakupów i jadłospisu na dłuższy czas to jeden z elementów organizacji budżetu domowego. Dzięki temu można oszczędzić pieniądze i nie marnować jedzenia. Z dobrym planem nie będziesz kupować niepotrzebnych produktów, lepiej ocenisz ich ilość i cenę, nauczysz się wykorzystywać każdą część składnika oraz robić mądre zapasy.
Na początku ustal, kiedy najlepiej będzie zrobić plan na tygodniowe (lub dłuższe) menu oraz listę zakupów. Warto też prowadzić taką rozpiskę w jednej z aplikacji, która umożliwia dopisywanie pozycji przez każdego członka rodziny oraz aktualizować ją na bieżąco. Skończyło się mleko? Dopisz je do listy.
Raz w miesiącu lub tygodniu usiądź z rodziną i zaplanujcie posiłki na kolejne dni. Pamiętaj o wykorzystywaniu resztek lub gotowaniu większych porcji, które możesz zamrozić lub przechowywać w słoikach. Z takiego jadłospisu łatwo będzie zrobić listę potrzebnych składników. Pamiętaj, aby sprawdzić, czy nie masz ich w spiżarni lub lodówce.
Multitasking a efektywne zarządzanie czasem – dlaczego to nie działa?
Mitem efektywnej organizacji czasu jest multitasking, czyli robienie wielu rzeczy naraz. Naukowcy udowodnili, iż takie działanie wcale ci nie służy. Piszą o tym m.in. Gary Keller i Jay Papasen w książce „Jedna rzecz. Zaskakujący mechanizm niezwykłych osiągnięć”. Lepiej więc:
- ustalić cele i priorytety;
- umieścić dane zadanie w czasie, np. w postaci kalendarza;
- ustalić szacunkowy czas na jego wykonanie (rodzaj umowy między samym sobą);
- skupić się na jednej czynności, skończyć ją, a dopiero później przejść do następnej.
Dzięki takiemu prostemu planowi unikniesz wrażenia chaosu i strachu przed brakiem czasu. Zauważysz, iż dzięki dobremu rozplanowaniu, delegowaniu zadań i skupieniu na jednej rzeczy, zyskasz cenne minuty na przyjemności. Pamiętaj, iż odpoczynek to istotny element sprawnej organizacji.