
Targi ITB są skierowane wyłącznie do profesjonalistów branży turystycznej, bez dostępu dla publiczności. To nie są targi niemieckie a jedne z największych targów międzynarodowych, które realizowane są w Niemczech.
Światowa prezentacja Polski
Tegoroczna prezentacja Polski na targach zostały przygotowane wyśmienicie podobnie jej w latach poprzednich. Znalazło to odzwierciedlenie również w przyznanych wyróżnieniach. Podczas targów ITB Berlin 2025 Zagraniczny Ośrodek POT w Berlinie już po raz 10. znalazł się w gronie laureatów, a po raz 3. z rzędu zdobył 3. miejsce w konkursie „Verkehrsbüro des Jahres” (Ośrodek Informacji Turystycznej Roku)!
Zmniejszenie czasu trwania targów z 5 do 3 dni oraz wyłączne skierowanie do profesjonalistów branży turystycznej, a nie dla szerokiej publiczności wskazuje na przesunięcie w kierunku bardziej specjalistycznych i efektywnych spotkań. Zmiany w trwaniu i kierunku targów ITB Berlin są wynikiem połączenia czynników zewnętrznych i wewnętrznych, w tym zmian w branży turystycznej, wzrostu kosztów, zmian w zachowaniu konsumentów oraz wpływu pandemii COVID-19. Te przesunięcia pozwalają na bardziej efektywne i zorientowane na przyszłość spotkania biznesowe w branży turystycznej. Taka zmiana formuły targów od roku 2024 oraz zwiększony nacisk na zrównoważoną turystykę i innowacje technologiczne odzwierciedla nowe trendy i priorytety w turystyce.

Pokazać się Niemcom?
Te jedne z największych targów przeminęły udokumentowane wieloma zdjęciami i relacjami ich uczestników w różnych mediach. Prawie połowa stoisk Polski obejmowała destynacje turystyczne – miasta, regiony i organizacje turystyczne, które reprezentowały stowarzyszenia lub urzędy. Nie wszyscy jednak dostrzegli to, iż po pandemii formuła targów zmieniła się tylko na B2B. w tej chwili 87% uczestników targów stanowią nie Niemcy a osoby spoza tego kraju. Niektórzy wystawcy na pytanie, jakie korzyści chcą osiągnąć, przyjeżdżając do Berlina odpowiadali, iż „…chcą promować wśród turystów niemieckich przyrodę swojego regionu. W Berlinie trzeba się pokazać.” Jednak te targi to przede wszystkim okazja nawiązania lub rozwijania kontaktów z zagranicą, dotarcie do tych którzy przyjechali tu specjalnie również z bardzo dalekich krajów. Czy to siła rozpędu, tradycja, czy niewiedza? Niemiecki turysta jest dla Polski bardzo ważny, podobnie podkreślali to albańscy oficjele podczas otwarcia targów. Jednak na stoiskach Albanii podobnie jak i wielu innych państw dominowały umówione spotkania związane z konkretnymi korzyściami i nie tylko z niemieckimi touroperatorami.
Sprzedajemy korzyści – platforma Meet & Match
Platforma Meet & Match, wprowadzona na ITB Berlin, odgrywa kluczową rolę w rozwoju międzynarodowych kontaktów. Dzięki niej uczestnicy wydarzenia mogą umawiać spotkania biznesowe jeszcze przed rozpoczęciem targów. Przygotowane i poumawiane wcześniej spotkania przy stolikach z wyselekcjonowanymi partnerami mają zapewnić przyjazd turystów nie tylko niemieckich do hoteli i destynacji. Jakie korzyści osiągają polskie destynacje poprzez udział w tych typowo branżowych targach? Warto obserwować inne destynacje, spotkać się z partnerami. Odwiedzający polskie stoisko profesjonaliści z branży turystycznej powinni mieć możność nawiązania konkretnych kontaktów i otrzymania oferty korzyści z wybrania destynacji. Na tych targach nie promujmy miejsca, a sprzedajemy korzyści. Niestety z tej platformy skorzystało tylko kilka osób reprezentujących destynacje.

Przypomnijmy, iż największe targi turystyczne dostępne dla indywidualnych odwiedzających, mieszkańców Niemiec są w Hamburgu, Stuttgarcie, Düsseldorfie, Monachium czy Lipsku. Natomiast udział w targach ITB Berlin to strategiczna decyzja, która ma przynieść wymierne korzyści: od nawiązania cennych kontaktów biznesowych po wzrost sprzedaży i budowanie silnej marki. Dla wystawców to przede wszystkim inwestycja w przyszłość ich turystycznego biznesu. Miejmy nadzieję, iż na ich sześćdziesiątą edycję w 2026 roku polskie destynacje przyjadą poumawiane z profesjonalistami.
Autor: Agnieszka Nowak i Leszek Nowak, www.2ba.pl