Inspirujące case studies i najciekawsze działania w e-commerce z 2024 roku okiem 13 specjalistów e-handlu

ewp.pl 1 tydzień temu

Swoimi typami podzielili się: Konrad Zach, Szymon Paterek, Karolina Obszyńska-Gabryś, Marek Kich, Emil Walczak, Joanna Kwiatkowska, Mariusz Anioł, Dawid Olszta, Mateusz Rębisz, Štěpán Erbs, Weronika Motyl, Oskar Lipiński i Paweł Fornalski.


Konrad Zach, founder & CEO thinkhub.pl

  • Uruchomienie w sierpniu 2024 r. polskiej odsłony marketplace’a Kauflandu. Pokazuje to, iż pomimo silnej pozycji liderów zdecydowanie warto w tym segmencie trzymać rękę na pulsie. Choć kilka rodzimych i zagranicznych platform marketplace nie zagościło na polskim rynku zbyt długo, należy obserwować rynek i wykorzystywać niewątpliwy potencjał „wschodzących gwiazd”. Pojawienie się ze swoją marką na wczesnym etapie rozwoju platformy marketplace i w początkowej fazie ekspansji międzynarodowych marek konkurencyjnych w serwisie często pozwala znacząco obniżyć bariery wejścia. Daje też szansę na skorzystanie z gościnności tych platform na atrakcyjnych warunkach.

Źródło: www.kauflandglobalmarketplace.com

  • Uruchomienie przez inPost dostaw produktów do kilku państw Unii Europejskiej za pośrednictwem paczkomatów. To kolejny game changer tej firmy. Jestem pewien, iż tego typu rozwiązania wpłyną na bardzo istotną zmianę krajobrazu polskiego e-commerce w 2025 r. i kolejnych latach – jeszcze mocniej udowodnią przedsiębiorcom, jak ogromny potencjał tkwi w rozwoju sprzedaży online na rynku międzynarodowym.
  • Inicjatywa Microsoftu w zakresie przeszkolenia w 2025 r. 1 mln Polek i Polaków w zakresie kompetencji IA. Pomimo tego, iż nie jest to inicjatywa bezpośrednio związana z rynkiem e-commerce, to bez wątpienia spowoduje to przyspieszenie zmian w branży technologicznej (np. w zakresie silników wyszukiwarek e-commerce) oraz marketingowej (zmierzch dotychczasowych zasad i reguł budowania ruchu organicznego).

Szymon Paterek, partner marketing manager w Klarnie

  • W 2024 r. szczególnie wyróżniło się innowacyjne podejście Zalando do poprawy customer satisfaction. Virtual fitting roomy całkowicie odmieniły doświadczenia zakupowe w modzie online. Dzięki zaawansowanej technologii body measurement, użytkownicy są w stanie niemal idealnie dobrać rozmiar odzieży bez konieczności fizycznego przymierzania. Wdrożenie tego rozwiązania w październiku na 14 europejskich rynkach przyniosło spektakularne rezultaty. Podczas fazy testowej uzyskano zmniejszenie liczby zwrotów aż o 40%. To nie tylko znacząca oszczędność kosztów dla firmy, zmniejszenie śladu węglowego, ale przede wszystkim ogromna poprawa komfortu zakupów dla klientów.

Źródło: Zalando.com

  • Kolejne interesujące wdrożenie, które przykuło moją uwagę w 2024 r., to współpraca MediaMarkt z Uberem w ramach usługi Uber Direct. Dzięki nowemu rozwiązaniu klienci mogą otrzymać zamówienie ze sklepu MediaMarkt choćby w ciągu 90 minut od jego złożenia. Wystarczy, iż wybiorą produkt, dodadzą go do koszyka i sprawdzą, czy opcja Uber Direct jest dostępna dla ich lokalizacji. To świetny przykład, jak marki z różnych sektorów mogą połączyć siły, aby jeszcze bardziej dopasować się do preferencji współczesnych konsumentów.

  • Na koniec chciałbym wspomnieć o tegorocznej kampanii Klarny w USA, w której wzięła udział legenda koszykówki, Shaquille O’Neal. W ramach akcji O’Neal został przemianowany na… O’Deala. To kreatywne połączenie humoru z wyraźnym przekazem miało za zadanie podkreślenie rosnącej popularności mechanizmów cashback na wielu rynkach. Kampania doskonale pokazała, jak odpowiedni ambasador i kreatywna zabawa słowem mogą skutecznie wyróżnić markę na bardzo konkurencyjnym rynku e-commerce.


Karolina Obszyńska-Gabryś, senior marketing manager w Fast White Cat

  • Zacznę od case study z mojego obszaru, czyli od wdrożenia e-platformy z subskrypcjami sprzętu elektronicznego. Projekt został zrealizowany przez Fast White Cat dla Digital Care Group (obecnie Bolttech). Najważniejszym celem było dostosowanie Magento do modelu subskrypcyjnego, a nie typowo sprzedażowego. W tego typu biznesie wiele elementów wymaga personalizacji oraz dodatkowych modułów, takich jak wskazanie okresu najmu, płatność cykliczna czy miejsce, w którym subskrybent uzupełnia dane osobowe do wniosku. Projekt został ukończony w cztery miesiące. Dzięki niemu klienci mogą zyskać wymarzony sprzęt, a w trakcie trwania umowy najmu – wymienić swoje urządzenie na najnowszy model dostępny w ofercie.

  • Eksperyment cenowy marki The Ordinary – „Choose a Price”, będący odpowiedzią na rosnącą presję inflacyjną. Marka pozwoliła klientom wybrać jedną z trzech zaproponowanych cen za konkretne produkty. Można było zapłacić pełną kwotę lub zdecydować się na jedną z dwóch zniżek: 23% lub 40%, w zależności od tego, na co mógł sobie pozwolić kupujący. W ten sposób The Ordinary zakomunikowało troskę o potrzeby swoich konsumentów i gotowość do wsparcia w trudnym czasie. No i udowodniło, jak duże są marże w świecie e-commerce.

  • A na koniec krótko, bo fast foody są złe, ale brazylijska kampania Burger Kinga z okazji 70-lecia marki „70 years later the fire’s still burning” skradła moje serce. Ten klimat, ta doskonała metafora i chęć wyróżnienia tej grupy wiekowej w innej kampanii niż reklama leków są warte docenienia!

Marek Kich, CEO Satisfly, host „Sztuka E-Commerce”

Nie wiem, czy wyróżniłbym kogoś konkretnego. Jasne, super patrzy się na zakup Gandalfa przez Tanią Książkę, zakup About You przez Zalando (super świeży news), współpracę Empiku i Tezeusza, start Kauflandu, falstart wszystko.pl (mówiąc dyplomatycznie) i historie finalistów e-Commerce Polska Awards 2024. Zostanę jednak przy stanowisku, iż to są efekty dobrze wdrożonych strategii, a przynajmniej mam taką nadzieję. Dlatego najlepsze case studies to te, które opowiadają o historii, która powinna być też Twoją historią.

Reszta to tylko mniej lub bardziej inspirujące branżowe ciekawostki.


Emil Walczak, head of enterprise & implementation w BaseLinkerze

To mało znane case study, ale lubię tę historię, bo pokazuje sukces firmy osiągnięty konsekwencją, optymalizacją i solidną wizją, do której warto dążyć. Chodzi o OstroVit, producenta suplementów, który w niewiarygodnym tempie urósł do poziomu sprzedawcy dostarczającego produkty do ponad 70 krajów. Mieliśmy okazję się poznać w sierpniu tego roku, już wtedy OstroVit robił choćby 2000 zamówień dziennie. Podejrzewam, iż dziś ta liczba jest znacznie wyższa, jest w tym też nieco naszej zasługi jako dostawcy systemu, na którym OstroVit opiera zarządzanie zamówieniami.


Joanna Kwiatkowska, Vice CEO, sales director & co-founder w Kubota SA

Ogólnie: personalizacja doświadczeń zakupowych na marketplace’ach na bazie AI, jak np. Project Amelia Amazona czy Alibaba Metaverse, skupiające się m.in. na rozwoju technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR).

Najciekawsze kampanie:

  • Ikea: „Cat-alogue” & „Dog-alogue”. To katalogi, które powstały przy współpracy brytyjskiego oddziału sklepu IKEA oraz organizacji Woodgreen Association. Znajdują się w nich zdjęcia kotów i psów, korzystających z różnych mebli Ikei. Celem akcji jest podniesienie świadomości na temat adopcji zwierząt oraz zainspirowanie wygodnych przestrzeni do życia dla czworonożnych przyjaciół.

  • Decathlon: Work-Sport Balance. Marka promuje zdrowy styl życia – postanowiła dać dobry przykład i stworzyła nowy benefit pracowniczy o nazwie „Work-Sport Balance”, który pozwala na regularną aktywność fizyczną. Każdy Decathlończyk może skorzystać z jednej godziny tygodniowo dla sportu na dowolną aktywność fizyczną.


Mariusz Anioł, senior expert – product management w ING Polska

  • Kuchnia Vikinga. W odpowiedni sposób łączy jakość z ceną i marketingiem – stała się jednym z największych graczy, o ile nie największym, na polskim rynku producentów cateringów dietetycznych. Firma weszła również w skład sponsorów reprezentacji Polski w piłce nożnej, jest bardzo widoczna na ulicach miast. A dodatkowo w mojej opinii kojarzy się jako dieta dla wszystkich w przeciwieństwie do niektórych, znacznie droższych opcji.
  • PayPo. Ten dostawca płatności odroczonych skupił się w 2024 r. na wydaniu własnych kart płatniczych. Przede wszystkim podziwiam ich konsekwentne działania i umiejętność łączenia świata online z offline, tj. umożliwianie zakupów odroczonych w sklepie stacjonarnym. Płatności tego rodzaju są dostępne w kilku dużych sieciach. Uważam, iż sprawdzają się dobrze, a klienci chętnie je wybierają.


Dawid Olszta, international marketing director w Alsendo

  • InPost International – nowoczesna logistyka międzynarodowa. Wg raportu e-Izby „Cross-border e-Commerce. Marka bez granic” 60% przedsiębiorców już prowadzi sprzedaż transgraniczną. Dodatkowe 20% planuje rozpocząć działalność w zakresie cross-border e-commerce (CBEC) w ciągu najbliższych trzech lat. Dlatego uważam, iż projektem, który bardzo trafnie celuje w potrzeby polskich przedsiębiorców, jest uruchomienie przez InPost usługi InPost International. Usługa umożliwia wysyłkę paczek do siedmiu europejskich państw (Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Portugalii oraz Włoch), oferując elastyczne opcje dostawy, takie jak doręczenie do drzwi oraz do paczkomatów i punktów odbioru. Wyróżnikiem InPost International jest również strategiczne wykorzystanie infrastruktury OOH, co pozwala na szybkie i ekologiczne dostawy na wymagającym rynku europejskim.

Mateusz Rębisz, partnerships officer w AlleKurier

  • kooperacja morele.net i mBaku. W ramach mobilnej aplikacji bankowej jej użytkownik może zrobić zakupy – ścieżka dla kupujących chyba już nie może być krótsza.

  • Uruchomienie InPostPay. Korzysta z niego już ponad 5 mln konsumentów w Polsce. Biorąc pod uwagę, iż usługa działa od roku, tempo akwizycji nowych użytkowników naprawdę robi wrażenie. Kolejny raz okazuje się, iż szybkość i wygoda mają dla e-commercowych użytkowników ma decydujące znaczenie.


Štěpán Erbs, head of growth w Ecomail

  • Nike – hiperpersonalizacja w aplikacji. Marka wdrożyła funkcje rekomendacji produktów opartą na danych z wearables klientów.
  • Shopify Markets Pro – firma ułatwiła sprzedaż globalną dzięki zautomatyzowanym narzędziom do lokalizacji oferty.

Weronika Motyl, digital marketing manager w Macopedia

  • Wdrożenie systemu PIM Akeneo dla Żabka Jush. Macopedia wdrożyła system Akeneo PIM dla Żabki Jush, co zrewolucjonizowało sposób zarządzania danymi produktowymi i umożliwiło dynamiczny rozwój w sektorze q-commerce. Projekt pokazuje, jak skutecznie optymalizować procesy technologiczne w dynamicznie rozwijających się branżach.
  • Kampania Muzeum Narodowego w Poznaniu pod hasłem „MAMY TO U SIEBIE”. To nie jest przykład bezpośrednio z e-commerce, ale zasługuje na wyróżnienie. Agencja Dare Media we współpracy z Muzeum Narodowym w Poznaniu stworzyła kampanię pod hasłem „MAMY TO U SIEBIE”. Celem projektu było zwiększenie zainteresowania sztuką poprzez kreatywną narrację i multimedialne podejście. To doskonały przykład, jak instytucje kultury mogą wykorzystać nowoczesne narzędzia marketingowe i storytelling, aby angażować nowych odbiorców i skutecznie promować swoją ofertę.


Poniższe wypowiedzi pochodzą z „Trendbooka marketra”


Oskar Lipiński, co-owner, dyrektor e-commerce w DAAG

  1. Budowanie społeczności. Marka Jolie (USA) to świetny przykład, jak stworzyć coś więcej niż tylko sklep. Kiedy ich prysznic filtrujący stał się hitem w internecie, gwałtownie zareagowali: zainwestowali w marketing i podtrzymali zainteresowanie klientów. Widać tutaj umiejętność wykorzystania popularności produktu we właściwym momencie. Marka Jolie nie sprzedaje jedynie towaru, ale też styl życia i korzyści zdrowotne. Ludzie kupują tam, gdzie czują się częścią czegoś większego. Poza tym ten brand ma fantastycznie przygotowaną stronę pod kątem contentu, UI i UX.
  2. UGC, czyli treści od użytkowników. Béis Travel daje przykład, jak wykorzystać treści tworzone przez klientów. Na kartach produktów można zobaczyć, jak inni używają toreb czy walizek w codziennych sytuacjach. To działa, bo pokazuje prawdziwe doświadczenia i pomaga podjąć lepszą decyzję o zakupie.
  3. Od online’u do offline’u. Gymshark to marka, która celująco pokazuje, jak łączyć sprzedaż online ze sklepami stacjonarnymi. Otwiera punkty, które są jednocześnie miejscem spotkań społeczności – organizuje w nich eventy, treningi czy warsztaty. Taki model sprawia, iż klienci czują więź z marką.


Paweł Fornalski, founder & executive chairman w firmie IAI (IdoSell & IdoBooking)

  1. Meboxy od Media Expert. Ten sklep świetnie buduje omnichannel oraz pokazuje, iż można włączyć automaty paczkowe jako kolejny kanał całodobowej obsługi.

Źródło: MediaExpert.pl

  1. 4fizjo i transformacja D2C. Sklep z wykorzystaniem standardowego systemu e-commerce i skutecznej polityki produktowej przeszedł od resellingu cudzych marek do produkcji własnych, co pozwoliło mu zbudować silną pozycję w niszy, która okazała się sporo warta.
  2. Customizacja i szybka dostawa u wielu marek sprzedających online. Marki, które stawiają na customizację, krótki czas wysyłki i dostarczają unikatowe produkty zamawiane przez internet, wciąż fascynują mnie swoją innowacyjnością. Przykładem jest polskie Milkies, które z powodzeniem weszło na rynki zagraniczne, w tym do Niemiec i USA. Produkuje customizowaną biżuterię z mleka kobiet karmiących lub innych elementów osobistych, w tym np. sierści zwierząt.

Źródło: Milkies.pl

Idź do oryginalnego materiału