The Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) rozpoczęła poważny przegląd ciastko użytkowania i zgodności na niektórych z 1000 najczęściej odwiedzanych witryn internetowych w Wielkiej Brytanii, ponieważ priorytetem jest zapewnienie konsumentom większego wyboru i pewności co do sposobu gromadzenia, przechowywania i wykorzystywania ich danych.
Organ regulacyjny zbadał już 200 najpopularniejszych witryn internetowych w Wielkiej Brytanii i stwierdził, iż w przypadku 134, czyli 67%, znalazł zastrzeżenia, o których powiadomiono ich właścicieli.
ICO stwierdziło, iż chce jasno określić oczekiwanie, iż operatorzy witryn internetowych będą musieli przestrzegać przepisów o ochronie danych, dając użytkownikom znaczący wybór i kontrolę nad sposobem wykorzystania ich danych.
„Niekontrolowane śledzenie wkracza w najbardziej prywatne części naszego życia i może prowadzić do szkód. Na przykład osoby uzależnione od hazardu są kierowane do większej liczby reklam zakładów bukmacherskich ze względu na ich historię przeglądania lub Osoby LGBTQ+ zmieniają swoje zachowanie w Internecie z obawy przed niezamierzonym ujawnieniem swojej seksualności” – powiedział dyrektor wykonawczy ICO ds. ryzyka regulacyjnego, Stephen Almond.
„Naszą ambicją jest zapewnienie każdemu znaczącego wyboru w zakresie sposobu śledzenia go w Internecie, a to, co dzisiaj publikujemy, opisuje, w jaki sposób zamierzamy to osiągnąć.
„W zeszłym roku zaobserwowaliśmy znaczną poprawę zgodności w przypadku 200 najpopularniejszych witryn internetowych, co stanowiło obiecujący krok naprzód dla branży. Teraz skupiamy się na 1000 najpopularniejszych witrynach internetowych, a także na aplikacjach i telewizorach z dostępem do Internetu.
„Będziemy przez cały czas pociągać organizacje do odpowiedzialności, ale jesteśmy tu również po to, aby ułatwić wydawcom przyjęcie zgodnych i przyjaznych prywatności modeli biznesowych. Łącząc porady, wytyczne i ukierunkowane egzekwowanie prawa, naszym celem jest stworzenie środowiska, w którym firmy mogą odnieść sukces, a ludzie mogą mieć zaufanie i kontrolę nad swoimi doświadczeniami w Internecie” – powiedział Almond.
Znacząca kontrola
ICO trzyma się koncepcji zapewnienia użytkownikom końcowym znaczącej kontroli w swojej strategii na rok 2025w ramach którego ma nadzieję zaradzić „znacznym szkodom”, jakie mogą ponieść przeciętni ludzie w przypadku nadużywania lub niewłaściwego stosowania praktyk śledzenia w Internecie.
Uzupełnieniem tej strategii jest szereg nowych środków wspierających przedsiębiorstwa w przyjmowaniu praktyk i modeli biznesowych przyjaznych prywatności. Obejmują one publikację projektu wytycznych dotyczących śledzenia osób przy użyciu technologii przechowywania i dostępu, takich jak pliki cookie i pobieranie odcisków palców; ostateczne wytyczne dotyczące stosowania tzw. modeli biznesowych „zgoda lub płać”, aby pomóc przedsiębiorstwom w zrównoważeniu innowacji technologicznych i przychodów z przepisami o ochronie danych; oraz potencjalne reformy wspierające wykorzystanie nowych technologii reklamowych chroniących prywatność, takich jak modele kontekstowe.
Modele zgody lub zapłaty
Ostateczne wytyczne dotyczące modeli „zgoda lub płatność” – są już dostępne do przeglądu dla organizacji za pośrednictwem strony internetowej ICO – obejmuje praktykę polegającą na oferowaniu wyboru między wyrażeniem zgody na otrzymywanie spersonalizowanych, ukierunkowanych reklam w celu uzyskania bezpłatnego dostępu do usługi lub opłaceniem usługi w celu uniknięcia tych reklam.
Zasadniczo wyjaśnia, w jaki sposób organizacje mogą wykorzystywać te modele, aby zapewnić odwiedzającym witrynę znaczącą kontrolę, jednocześnie wspierając ich własną rentowność ekonomiczną. Zawiera zestaw najlepszych praktyk, według których organizacje powinny być przygotowane do oceny swoich modeli, aby wykazać, iż ich użytkownicy mają wolność wyboru i zgody.
„Śledzenie powinno działać dla wszystkich” – powiedział Almond. „Zapewnienie ludziom jasnego wyboru i pewności co do sposobu wykorzystania ich informacji, przy jednoczesnym umożliwieniu przedsiębiorstwom uczciwego i odpowiedzialnego działania. Nasza strategia zapewnia jedno i drugie.”