Druk 3D wciąż uwodzi świat sportu. Producent sprzętu sportowego Decathlon połączył siły z HP i Grupą Lonati, aby opracować buty sportowe drukowane w 3D.
Wspólnie partnerzy zaprojektowali parę sneakersów, która powstała z wykorzystaniem zaawansowanej technologii do druku 3D HP Multi Jet Fusion i maszyn dziewiarskich Lonati.
Według HP ta kooperacja toruje drogę do bardziej przyjaznego dla środowiska wytwarzania obuwia. Produkcja addytywna jest w tej chwili coraz częściej stosowana w tej branży. Druk 3D wykorzystują zarówno światowi producenci obuwia sportowego, jak i domy mody.
Najnowsza koncepcja obuwia opracowana przez zespół projektantów Decathlon obejmuje podeszwę środkową i zewnętrzną wydrukowaną w 3D w technologii HP Multi Jet Fusion (MJF) z termoplastycznego materiału, jakim jest TPU i tekstylnej cholewki, tkanej na maszynie Lonati XT.
But, który jest zarówno lekki, jak i odporny na wstrząsy
Sneakersy opracowane przez Decathlon składają się z podeszwy środkowej i zewnętrznej wydrukowanej z materiału TPU dzięki drukarki 3D z serii HP Jet Fusion 5200. Elastomer oferowany przez BASF został wybrany do produkcji ze względu na to, iż pozwala na wytwarzanie komponentów charakteryzujących się amortyzacją i elastycznością, co jest najważniejsze w obuwiu sportowym. HP i Decathlon mogły również pokazać zalety technologii addytywnych w zakresie indywidualizacji, wzornictwa i komfortu.
Cholewka buta składa się ze „skarpety” wyprodukowanej przez firmę Lonati. Do ich wykonania wykorzystano maszyny dziewiarskie koncernu — XT-MACHINE oraz Double Cylinder E1530XS, przeznaczone do tkania cholewek butów.
Nowe buty sportowe opracowane przez Decathlon we współpracy z HP i Lonati
Zrównoważona produkcja obuwia
Aby zapewnić produkcję bardziej przyjazną dla środowiska, Decathlon wraz z partnerami wybrał druk 3D jako metodę wytwórczą. Tradycyjna produkcja obuwia, szczególnie jeżeli chodzi o podeszwę, jest bardzo nieekologiczna i utrudnia naprawę lub recykling butów. Dzięki bezklejowej metodzie montażu (podeszwa jest tak naprawdę wydrukowana w całości) model można łatwo naprawić w przypadku uszkodzenia. Ponadto zastosowanie jednego materiału poprawia możliwość recyklingu buta.
Firmy twierdzą, iż dzięki temu partnerstwu chcą podzielić się głównym przesłaniem odnośnie do druku 3D i dziewiarstwa cyfrowego w przemysłowej produkcji obuwia, podkreślając najważniejsze zalety AM, takie jak:
- Personalizacja – drukowane w 3D buty są w pełni dopasowane do preferencji i potrzeb użytkowników
- Zamknięty obieg i możliwość naprawy — but, którego podeszwa nie jest klejona, można łatwo naprawić w przypadku uszkodzenia, ponieważ wkładkę środkową wraz z cholewką można łatwo oddzielić, co pozwala na ukierunkowane naprawy bez konieczności wyrzucania całego buta.
- Produkcja lokalna — im krótszy łańcuch dostaw, tym emisja CO2 (wynikająca również z transportowania i magazynowania) jest niższa, gwarantując ponadto wsparcie miejscowej gospodarki
- Elastyczność — proces produkcyjny pozwala na optymalizację zapasów i umożliwia produkcję na żądanie, redukując ilość odpadów.
Phillip Seille, Exploration Leader w Decathlon, stwierdził, iż „Cieszymy się, iż możemy współpracować z działem personalizacji i druku 3D HP oraz Grupą Lonati przy tym projekcie, który jest przykładem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój. Wykorzystując potencjał druku 3D, rewolucjonizujemy proces produkcji obuwia, oferując konsumentom spersonalizowane, nadające się do recyklingu i produkowane lokalnie obuwie”.
Don Albert — Head of Footwear w HP, który koordynował produkcję nowych sneakersów, wyjaśnia: „Technologia HP Multi Jet Fusion zapoczątkowuje nową erę zrównoważonej i innowacyjnej produkcji. Jesteśmy dumni, iż możemy współpracować z Decathlon, aby pokazać ogromny potencjał druku 3D i przyczynić się do rozwoju produkcji bardziej przyjaznej dla środowiska. Doświadczenie grupy Lonati w produkcji tekstyliów jest w pełni zgodne z naszymi wartościami szacunku dla środowiska. Ta kooperacja jest prawdziwym źródłem inspiracji”.
Podczas gdy podeszwy środkowe drukowane w 3D zaczynają wchodzić do masowej produkcji, cholewki były tradycyjnie trudniejsze do pokonania. Powstało już wiele butów w pełni wydrukowanych w 3D, co miało rozwiązać ten problem, dzięki zastosowaniu materiałów przypominających piankę. Takie podejście sprawdza się w produkcji jednostkowej, jednak w przypadku masowego wytwarzania już niekoniecznie. Odpowiedzią może być dziewiarstwo przemysłowe połączone z drukiem 3D, co pokazuje kooperacja Decathlon, Lonati Group i HP. Jest prawdopodobne, iż w połączeniu z technologiami dziewiarskimi sektor addytywnej produkcji obuwia osiągnie przychody w wysokości 4,2 miliarda dolarów do 2025 r., wg raportu SmarTech Analysis.