Historia Evana Spiegela – twórcy Snapchata

magazynkoncept.pl 1 rok temu

Snapchat to aplikacja, którą zna każdy. I choć mogłoby się wydawać, iż czasy triumfu ma już za sobą, a jej najbardziej charakterystyczne funkcje przejął m.in. Instagram, przez cały czas utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych aplikacji na świecie. Firma Snap.inc, do której należy to medium, zamknęła I kwartał 2022 z 1,06 mld dolarów przychodu, a każdego dnia snapy wysyła do siebie 332 mln użytkowników na całym świecie. Jak powstał Snapchat i kim był jego twórca?

Evan Spiegel – nie od zera, ale do milionera

Evan Spiegel urodził się w 1990 r. w Los Angeles. Nie pochodził z typowej, amerykańskiej rodziny. Jego rodzice, renomowani i bogaci prawnicy, zapewnili mu beztroskie, opływające w luksusach dzieciństwo i solidne wykształcenie. Studiował na jednej najlepszych uczelni na świecie – Uniwersytecie Stanforda. To właśnie tam w 2011 r. razem Bobbym Murphym opracował pomysł na Snapchata w ramach uczelnianego projektu.

Aplikacja napędzana obrazem, a nie słowem

Jego koncepcja polegała na wysyłaniu znajomym filmów i zdjęć, znikających po 10 sekundach. Choć zarówno wykładowcy ze Standforda, jak i wiele postronnych osób z otoczenia Spiegela nie wierzyło do końca w ten projekt, gwałtownie zyskał on pierwsze grono zagorzałych fanów. Aplikacja w krótkim czasie stała się hitem na całym świecie, ponieważ dała użytkownikom coś, co inne media społecznościowe im odebrały: prywatność i bezpieczeństwo. Spiegel porzucił prestiżowe studia, by dalej rozwijać biznes. W 2012 r. użytkownicy aplikacji wysyłali średnio 20 mln snapów każdego dnia. W 2013 r. ta liczba się potroiła, w 2014 r. zwiększyła się do 700 milionów, a w 2016 r. wysyłano 7 miliardów snapów dziennie.

https://magazynkoncept.pl/publikacja/koncept-nr-102/

Oferta (nie) do odrzucenia

Aplikacja gwałtownie stała się obiektem pożądania największych inwestorów na świecie. Najwyższą ofertę wykupienia Snapchata w wysokości 3 mld dolarów złożył w 2013 roku szef Facebooka, Mark Zuckenberg. Evan Spiegel konekwentnie odrzucał jednak te propozycje. Zyski płynące ze Snapchata rosły w szybkim tempie do tego stopnia, iż w wieku 23 lat Spiegel został milionerem.

Rosnące zyski

Przez kolejne lata wartość jego firmy coraz bardziej wzrasta. W 2016 r. Spiegel znalazł się na liście 400 najbogatszych ludzi świata wg. Forbes. Zaledwie 14 osób z tego grona miało mniej niż 30 lat. Warto zwrócić uwagę, iż w przeciwieństwie do większości młodych milionerów, Spiegel swojej fortuny dorobił się sam, podejmując odważne, często ryzykowne decyzje. Sukces firmy Snap.inc sprawił, iż mając 25 lat, Spiegel został jednym z najmłodszych miliarderów w historii.

Co się dzieje ze Snapchatem dziś?

2021 był ekscytującym rokiem dla Snap i poczyniliśmy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności i obsłudze naszej globalnej społeczności. Siła naszej podstawowej działalności pozwoliła nam przyspieszyć nasze inwestycje w rozszerzoną rzeczywistość, przekształcając sposób, w jaki społeczność Snapchat doświadcza świata za pośrednictwem naszej aplikacji – podsumowuje zeszły rok w komunikacie Evan Spiegel.

Jednak, jak wskazują eksperci, kluczowym wyzwaniem firmy jest w tej chwili konkurencja w postaci Tik Toka. Największą grupą użytkowników Snapchata są osoby w wieku 13-34 lat w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Australii i Holandii. To publiczność bardzo zbliżona do odbiorców konkurencyjnej platformy. A im częściej użytkownicy aplikacji Spiegela będą sięgać po Tik Toka, zamiast Snapchata, tym niższe dochody reklamowe zanotuje Snap.

W ostatnim czasie tempo wzrostu firmy Spiegela znacząco zwolniło. Po publikacji wyników za II kwartał 2022 r., notowania akcji Snapa spadły o 40 proc. Powodem jest m.in. niższe zainteresowanie reklamodawców, związane rosnącymi wyzwaniami makroekonomicznymi. Trzeba pamiętać, iż wydatki na reklamę w tak niespokojnych czasach, jak obecne, należą do tych kosztów, które ogranicza się jako pierwsze, co dotkliwie musiał odczuć twórca tej popularnej aplikacji.

Idź do oryginalnego materiału