Gospodarczy tandem Alberty i Ontario

bejsment.com 5 godzin temu

Premierzy Alberty i Ontario – Danielle Smith i Doug Ford – podpisali w poniedziałek w Calgary dwa protokoły ustaleń, które mają na celu wzmocnienie współpracy między prowincjami w kluczowych obszarach gospodarki, infrastruktury i energetyki. Porozumienia obejmują m.in. przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego nowych rurociągów i linii kolejowych, ułatwienia w handlu alkoholem i pojazdami, a także wspólne działania w obronie interesów gospodarczych Kanady na tle niestabilnej sytuacji międzynarodowej.

Premier Smith zapowiedziała, iż kooperacja z Ontario ma „podwoić wysiłki na rzecz wspólnego wytyczenia drogi naprzód dla Alberty, Ontario i całej Kanady”. Studium wykonalności, które zostanie opracowane na mocy porozumienia, obejmie analizę możliwości budowy nowych rurociągów i linii kolejowych łączących zasoby ropy, gazu oraz kluczowych minerałów z Alberty z Zatoką Jamesa oraz innymi lokalizacjami w południowym Ontario. Rozważane będą także rozbudowa istniejącej infrastruktury przesyłowej oraz połączenia kolejowe z bogatym w surowce regionem Pierścienia Ognia.

W dokumencie zaznaczono, iż studium ma ułatwić prywatnym inwestorom wejście w realizację projektów i zachęcić przemysł do korzystania z kanadyjskich łańcuchów dostaw – w szczególności z wykorzystaniem stali produkowanej w Ontario. Premier Ford zaznaczył, iż analiza ma również przynieść konkretne zalecenia dotyczące finansowania inwestycji i sposobów minimalizowania ryzyka – w tym przez zastosowanie modeli partnerstwa publiczno-prywatnego.

Oba rządy zobowiązały się również do wspierania rozwoju energetyki jądrowej i podejmowania wspólnych działań na rzecz zmiany federalnych regulacji – m.in. dotyczących zakazu tankowania na zachodnim wybrzeżu, limitów emisji i celów zerowej emisji netto.

Część środowisk ekologicznych ostro skrytykowała zaprezentowane porozumienia. Przedstawiciele organizacji Environmental Defence ocenili, iż liderzy dwóch najbogatszych prowincji Kanady „poświęcają czystą wodę, powietrze i klimat dla doraźnych korzyści gospodarczych”. W ich ocenie, Smith i Ford wykorzystują obawy związane z polityką gospodarczą prezydenta USA Donalda Trumpa, by blokować postęp w działaniach klimatycznych.

Premier Ford odpowiedział, iż Kanada musi nauczyć się większej samowystarczalności. – Czasy, w których można było w stu procentach polegać na Stanach Zjednoczonych, minęły – powiedział. – Zaczniemy polegać na sobie.

W drugim memorandum Ontario zadeklarowało zwiększenie dostępu do rynku dla alkoholi produkowanych w Albercie, podczas gdy Alberta zobowiązała się do zwiększenia udziału kanadyjskich pojazdów – w tym z Ontario – w swojej flocie publicznej.

Premierzy zaapelowali również do premiera Marka Carneya o wsparcie ich inicjatyw i rozważenie zmian w krajowych regulacjach. Smith podkreśliła, iż liczy na otwartość rządu federalnego, wskazując, iż sama rozmawiała z Carneyem podczas śniadania w ramach Calgary Stampede, w którym uczestniczyło również wielu ministrów.

– Słyszą bezpośrednio, jak bardzo branża energetyczna jest sfrustrowana przepisami obowiązującymi od dekady – powiedziała Smith. – To już nie są ciche skargi – to głośny przekaz.

Nie zabrakło także lżejszego akcentu. Zanim doszło do podpisania porozumień, oboje premierzy pojawili się na tradycyjnym śniadaniu Stampede w McDougall Centre, serwując setkom mieszkańców naleśniki, kiełbaski i jajka. W pewnym momencie premier Smith wręczyła Fordowi symboliczny prezent – klamrę do paska Calgary Stampede.

– Pięknie – skomentował Ford, zdejmując pasek i żartobliwie wymachując nim nad głową. Jak przyznał, to już drugi raz w ciągu kilku dni, gdy publicznie musiał się zmagać z paskiem – poprzednim razem klamra odpadła mu tuż przed wystąpieniem.

Smith, śmiejąc się, dodała, iż ona i premier Saskatchewan Scott Moe żartowali, iż Fordowi mogą spaść spodnie w środku przemówienia. – To nie byłoby dobre – odpowiedział z uśmiechem Ford.

Na podst. Canadian Press

Idź do oryginalnego materiału