Gdzie kupić mniej „oklepane” sneakersy? 10 marek, które warto znać

mrvintage.pl 1 rok temu

Moda codzienna XXI wieku ma kilka charakterystycznych zjawisk, których dzisiaj być może nie dostrzegamy, bo stały się czymś powszechnym, ale gdy głębiej się nad tym zastanowimy, to dopiero wtedy dostrzegamy ich skalę. Moim zdaniem jednym z najważniejszych zjawisk ostatnich dwudziestu kilku lat jest ogromny wzrost popularności obuwia sportowego. Jeszcze 25 lat temu buty sportowe można było kupić wyłącznie u marek sportowych i nosiło się je głównie na sportowo.

Dzisiaj obuwie typu sneakers można kupić niemal u każdej marki modowej – od tanich sieciówek, gdzie sneakersy kosztują poniżej 200 zł, aż po luksusowe brandy, gdzie buty sportowe potrafią kosztować kilka tysięcy złotych. choćby bardzo konserwatywne marki obuwnicze, które przez ponad sto lat sprzedawały wyłącznie buty klasyczne (np. Loake, Grenson, John Lobb), weszły w ten asortyment. Sam sposób noszenia takich butów też się zmienił. Dzisiaj nikogo nie dziwi już łączenie sukienki czy garnituru z butami sportowymi. Przyzwyczailiśmy się do tego.

Wybór sneakersów jest w tej chwili ogromny i dlatego postanowiłem przygotować wpis w którym chciałbym opisać te mniej znane marki, które specjalizują się w tego typu obuwiu. Oczywiście nie mam nic do tych najpopularniejszych liderów tego rynku (New Balance, Adidas, Nike), bo sam mam dwie pary Adidas Originals, ale wiem, iż jest sporo osób, które nie lubią nosić tego, co wszyscy :) Zobaczcie zatem moje podpowiedzi, które mogą być fajną alternatywą dla tych najbardziej znanych marek obuwia sportowo-codziennego.

Dodam tylko, iż w tym wpisie skupiłem się na markach ze średniej półki cenowej, które specjalizują się w tym asortymencie, bo przecież na rynku są też marki u których można się ubrać od stóp do głów i które też mają niezłe sneakersy (np. Gant, Polo Ralph Lauren, Marc O?Polo), ale o nich może innym razem. Osobny wpis mogę też zrobić o sneakersach z wyższej półki cenowej.

Zatrzymam się jeszcze na chwilę przy samej definicji kategorii sneakersy, bo gdy przedwczoraj wrzuciłem na Facebooku zajawkę tego artykułu, to w komentarzach pojawiła się uwaga, iż powinienem używać polskich nazw. Rzecz w tym, iż moim zdaniem brakuje takiego słowa. Bo sneakersy to nic innego jak obuwie codzienne o sportowej stylistyce. Nie są to buty do uprawiania sportów, więc słowo adidasy, które też zresztą nie jest polskie, nie do końca jest trafne dla tej kategorii butów. Umówmy się zatem tak, iż skoro słowo sneakery i tak już trwale weszło do języka codziennego, to nie ma co z tym walczyć. A jak komuś ta nazwa nie pasuje, to niech używa alternatywnych słów. To tylko nazwa.

VEJA

Francuska marka, która w ostatnich latach stała się jedną z najbardziej pożądanych marek z tego segmentu. Jeszcze kilka lat temu można by o nich napisać, iż to marka niszowa, ale dzisiaj choćby w Polsce dość często można zobaczyć buty z charakterystycznym „V” na boku cholewki. Dynamiczny wzrost popularności tej marki to zasługa głównie znanych celebrytów i influencerów, którzy zaczęli pokazywać się w tych butach.

Veja jest stosunkowo młodą firmą, bo działają na rynku od 2005 roku. Marka ta szczyci się proekologicznym podejściem do produkcji obuwia. Jej założyciele chcieli stworzyć brand opierający się na zrównoważonej produkcji i etycznym pozyskiwaniu materiałów. Najbardziej znane modele z ich portfolio to: V-10, Campo, Esplar i Rio Branco. Kosztują od 400 do 700 zł. W Polsce można je kupić na eobuwie.pl.


HOFF

Hoff to hiszpańska marka, która została założona w roku 2016, więc jest to jedna z najmłodszych firm na rynku obuwia o sportowej stylistyce. Ale tych kilka lat wystarczyło, by zdobyć uznanie klientów i wejść na wiele rynków zagranicznych. Stylistyka ich butów jest dość klasyczna, a zarazem rozpoznawalna, głównie za sprawą oryginalnych i nietypowych połączeń kolorów i materiałów. Każdy model inspirowany jest jakimś miastem lub regionem z różnych stron świata. W Polsce ich buty sprzedaje m.in. Answear, eobuwie i Modivo. Ceny od 500 zł.


SAUCONY

A to z kolei jedna z najstarszych marek z tego segmentu, bowiem amerykański Saucony powstał w roku 1898. W latach 70. i 80. XX wieku Saucony stało się jednym z pionierów w dziedzinie butów do biegania, wprowadzając innowacyjne rozwiązania technologiczne. Ich obecna oferta to produkty dla profesjonalnych biegaczy (bardzo cenione zresztą), ale też dość szeroka obuwia codziennego o sportowej stylistyce. Ich najbardziej popularny model to Jazz Original, który nawiązuje do butów biegowych z lat 80. W Polsce ta marka jest dość szeroko dostępna (m.in. na eobuwie i Answear). Ich sneakersy kosztują ok. 500 zł, ale akurat ta marka jest dość często przeceniana, więc poniżej 300 zł można bez większych problemów upolować model Jazz Original.


GOLA

Brytyjska marka, której wzornictwo mocno odwołuje się do butów sportowych w drugiej połowy XX wieku. Firma została założona w 1905 roku pod Manchesterem, a jej początki związane są z produkcją obuwia piłkarskiego. Kultowe wzory tej marki powstały w latach 60. i 70. Są to m.in. modele Harrier, Bullet, Mark Cox i Boston 78. Są one produkowane do dzisiaj. Gola ma linię standardową i premium. Ta druga jest produkowana w Wielkiej Brytanii.


DIADORA

Diadora to włoska marka kojarzona głównie ze sprzętem piłkarskim, ale od wielu lat w ich portfolio jest również wiele modeli obuwia codziennego o klasycznej stylistyce. także bardzo interesujące kolekcje casualowe. Najpopularniejsze modele to Camaro, Simple Run, Torneo. Na uwagę zasługuje szczególnie linia Diadora Heritage, która nawiązuje do klasycznych wzorów z lat 60-80. To model Equipe, który jest fabrycznie postarzany na różne sposoby. Niestety w Polsce linia ta jest w zasadzie nie do kupienia, pozostają sklepy zagraniczne.


NOVESTA

Sportowe marki obuwnicze z Europy Środkowo-Wschodniej nigdy nie były w stanie rywalizować z takimi potentatami jak niemiecki Adidas czy Puma, ale jest jedna firma, której udało się przebić do tego segmentu. Mam na myśli słowacką markę Novesta, która w ostatnich latach stała się dość popularna, głównie za sprawą retro dizajnu bez widocznych logotypów, ale też dzięki wysokiej jakości.

Ich sztandarowym produktem są tenisówki, ale jest też fajny model sneakersów – Marathon, który nawiązuje do stylistyki butów biegowych z lat 70. W Polsce można je kupić m.in. w Poszetka.com, Gentleman Store i PRM w cenie ok. 550-600 zł.


KARHU

Jeśli chodzi o modę, to Finlandia nie ma zbyt wielu marek, które są rozpoznawalne na świecie, a jedną z tych kilku jest Karhu. Marka ta powstała w roku 1916 i początkowo specjalizowała się w sprzęcie narciarskim i biegowym. Słowo ?karhu? po fińsku oznacza niedźwiedzia i właśnie dlatego ten zwierz jest w ich logotypie. Ich najbardziej znane modele sneakersów to Mestari, Albatross, Fusion 2.0, Synchron Classic. Cenowo od 400 do 600 zł. Duży wybór jest na eobuwie, Modivo i PRM.


CLAE

Amerykańska marka, która powstała w Los Angeles w roku 2001. Fajna propozycja dla osób szukających sneakersów o minimalistycznym wzornictwie i w stonowanej kolorystyce. Wysoka jakość, ponadczasowe wzory i subtelne logotypy. W ich ofercie jest też spory wybór butów wegańskich z innowacyjnych surowców m.in. ?skóra? z ananasa i kaktusa. Najpopularniejsze modele tej marki to: Bradley, Deane i Malone. W Polsce marka Clae była dostępna na PanPablo.pl, ale widzę, iż chyba ten sklep zawiesza swoją działalność, bo nic nowego się u nich nie pojawia od dłuższego czasu. Pozostaje zatem Zalando albo oficjalny sklep Clae.


KANGAROOS

KangaROOS to marka ze Stanów Zjednoczonych, która powstała w latach 70. XX wieku na fali amerykańskiej mody na jogging. Założyciel marki chciał stworzyć modne i praktyczne buty do biegania. Na przełomie XX i XXI wieku marka ta praktycznie zniknęła z rynku, ale od kilkunastu lat KangaROOS należy do niemieckiej spółki, która przywróciła marce dawną sławę i kultowe modele butów. Standardowe modele tej marki kosztują ok. 400-500 zł (na przecenach można kupić znacznie taniej), ale jest też linia premium produkowana w Niemczech i tu cena to ok. 900 zł.


ONITSUKA TIGER

Może nie jest to marka mało znana, jak te wymienione wyżej, ale też nie jest tak popularna jak New Balance, Adidas czy Nike. Założycielem firmy był Japończyk Kihachiro Onitsuka, który pod koniec lat 40 ubiegłego wieku zaczął produkować buty do koszykówki. W kolejnych latach asortyment był poszerzany a momentem przełomowym był model Mexico 66 (jak sama nazwa wskazuje z roku 1966).

Buty te przez cały czas są produkowane i przez cały czas są bestsellerem tej marki, a specjaliści od sneakersów uważają, iż należy im się miejsce w pierwszej dziesiątce najbardziej znanych butów sportowych w historii. Inne modele z oferty Onitsuka Tiger warte uwagi to: Temp Racer, Tiger Corsair, California 78.


To na koniec zapytam o wasze ulubione marki sneakersów. Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach.

Idź do oryginalnego materiału