Okres wiosenno-letni sprawia, iż coraz więcej czasu jesteśmy na świeżym powietrzu: chętnie odwiedzamy parki, spędzamy czas na imprezach plenerowych, bierzemy udział w sezonowych targach i jarmarkach. W tym czasie często zdarza nam się korzystać z usług mobilnej gastronomii, a są też i tacy, którzy wówczas śmielej zaczynają myśleć o zakupieniu własnego food trucka lub przyczepy jako środka do transportowania i sprzedaży autorskich dań. Jakie zalety niesie z sobą food truck, a jakie samochód dostawczy z przyczepą gastronomiczną? Które z tych rozwiązań jest bardziej opłacalne zwłaszcza na początku naszej przygody z gastronomią mobilną? Przeczytaj zanim wybierzesz, rozważ dokładnie – biorąc po uwagę swoje możliwości, oczekiwania, aktualny biznesplan.
Food truck a przyczepa gastronomiczna – poznaj najważniejsze wady i zalety obu rozwiązań
Pod pojęciem food trucka najczęściej rozumie się specjalnie przystosowany samochód dostawczy z wbudowaną kuchnią, można się nim przemieszczać bez korzystania z dodatkowego środka transportu. Innym rozwiązaniem dla właścicieli mobilnej gastronomii jest zakup samochodu dostawczego, który będzie napędzał przyczepę gastronomiczną. Początkującym przedsiębiorcom często wydaje się, iż lepiej zainwestować w pełnoprawny food truck ze względu na wygodę jego użytkowania i brak konieczności dopasowania przyczepy do samochodu dostawczego.
- Food truck to pojazd poruszający się samodzielnie (bez dodatkowego dostawczaka), produkowany zwykle na bazie dużych modeli (Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Renault, Master. Korzystanie z food trucka w gastronomii często wiąże z konicznością załatwienia dodatkowych wymagań prawnych i sanitarnych – np. lokalizacja postoju, zasilanie, wentylacja pojazdu. Trzeba mieć też świadomość, iż zakup nowego food trucka to droga inwestycja: rzędu około 120-250 tysięcy złotych.
- Auto dostawcze z zabudową gastronomiczną – zabudowa może mieć różne rozmiary, jej wielkość da się dostosować do potrzeb swojego biznesu. Przyczepę można podłączyć do wszystkich pojazdów wyposażonych z hak, jej atutem jest wyposażenie w izotermę, chłodnię do transportu gotowych posiłków i półproduktów. Zakup dostawczaka z przyczepą nie wiąże się z tak dużymi kosztami, jak w przypadku food trucków – za całość zapłacimy w granicach 60-150 tysięcy złotych; to rozwiązanie wydaje się bardziej korzystne także ze względu na niższe koszty naprawy i mniej złożone wymogi sanitarne niż ma to miejsce w przypadku food trucka.
Zobacz ogłoszenia motoryzacyjne na moto.sprzedawacz.pl
Kto ma zainwestować w foodtruck, dla kogo lepszy będzie dostawczak z przyczepą?
Aby poprawnie odpowiedzieć na powyższe pytanie, trzeba uwzględnić wiele szczegółów z twojego biznesplanu i nie chodzi tutaj tylko o koszty zakupu oraz eksploatacji, czy poszczególne etapy rozwoju własnej gastronomii mobilnej. Food trucki pozwalają gotować i serwować posiłki w tym samym miejscu, będą idealnym rozwiązaniem dla gastronomii w stylu street food w centrum miasta, ale korzystanie z nich wymaga między innymi: stałych punktów postoju, czy podpięcia do prądu, wody, agregatów. Z kolei samochody dostawcze za zabudową gastronomiczną dają przedsiębiorcy zdecydowanie większą mobilność, doskonale sprawdzają się na eventach, imprezach firmowych, śniadaniach biurowych, w usługach cateringowych.
Food truck to dobre rozwiązanie dla właścicieli punktów gastronomicznych, którzy pragną prowadzić kuchnię w trasie i serwować posiłki w różnych miejscach. Z kolei dostawczak z przyczepą gastronomiczną będzie trafnym wyborem w przypadku osób, które prowadzą usługi gastronomiczne oparte na dowozie, cateringu, czy też szeroko pojętej logistyce kulinarnej. Zanim podejmiesz decyzję, czy warto zainwestować w food truck, czy lepiej zdecydować się na auto dostawcze z zabudową gastronomiczną, określ swój model biznesowy, profil/personę docelowego klienta oraz dostępny budżet na to przedsięwzięcie. jeżeli masz zamiar prowadzić własnego food trucka, weź pod uwagę zakup samochodu takiego jakiego jak Van – daje on wiele przestrzeni do zainstalowania kuchni i przechowywania sprzętu kuchennego, łatwo można dostosować go do potrzeb biznesowych mobilnej gastronomii. Z kolei dla osób planujących serwować dania już gotowe do spożycia (np. hamburgery, lody, frytki) rekomendowanym rozwiązaniem będzie przyczepa gastronomiczna. Jest ona zwykle lżejsza, bardziej mobilna niż food trucki, oferuje też wystarczającą przestrzeń do pracy i przechowywania produktów spożywczych/dań.
Jak widać decyzja o rozpoczęciu działalności gospodarczej związanej z mobilną gastronomią, wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników związanych między innymi z miejscem, charakterem, profilem świadczonych usług. Ważne jest aby dokładnie zbadać lokalny rynek, wykonać szczegółową analizę kosztów, mieć na względzie, iż zakup food trucka może być już na starcie bardziej kosztowny i wymagający niż zainwestowanie w dobrej jakości auto dostawcze z przyczepą gastronomiczną.
Artykuł przygotowany przez serwis ogłoszeń Sprzedawacz.pl