„Erasmus+ w Granadzie: Zawodowe doświadczenia i kulturowa przygoda uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w Nowem”

csw.pl 4 godzin temu

Zespół Szkół w Nowem jest już po kolejnej mobilności uczniów i nauczycieli w ramach programu ERASMUS+, numer Projektu: 2024-1-PL01-KA121-VET-000221873, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna w sektorze Kształcenie i Szkolenie Zawodowe w ramach otrzymanej przez szkołę Akredytacji. Tym razem 18 uczniów naszej szkoły – 9 logistyków, 5 informatyków oraz 2 fryzjerów i 2 kucharzy pod opieką dwójki opiekunów Pana Piotra Kalinowskiego i Pani Joanny Chmieleckiej, odbyli dwutygodniowe mobilności w Granadzie. W tym roku nie tylko ucziowie byli uczestnikami projektu ale i także nauczyciele naszej szkoły, którzy odbyli staże branżowe. Wszyscy uczestnicy mobilności pracowali w dużych hiszpańskich firmach logistycznych, informatycznych oraz w zakładzie fryzjerskim i restauracji w samym centrum Granady. Uczniowie i uczennice zapoznali się ze stanowiskami pracy, poznali przepisy BHP, organizowali swoje stanowiska pracy, obsługiwali różne urządzenia komputerowe, wykonywali powierzone im obowiązki, a co najważniejsze, współpracowali z hiszpańskimi kolegami i koleżankami. Najważniejsze zadania jakie wykonywali w nowych miejscach praktyk to:

  • fryzjerzy:

– organizowanie i wyposażanie stanowiska pracy zgodnie z przydzielonym zadaniem
– stosowanie przepisów bhp, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

– wykonanie zabiegu mycia włosów i skóry głowy z uwzględnieniem różnych technik masażu

– zaplanowanie zabiegu mycia włosów i skóry głowy z uwzględnieniem rodzaju skóry głowy

– zorganizowanie i wyposażanie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii

– wykonywanie dezynfekcji sprzętu i stanowiska pracy

– dobieranie środków ochrony osobistej

– przygotowanie klienta do zabiegu

– dobieranie środków do pielęgnacji i regeneracji włosów

– dobieranie środków do stylingu

– przygotowanie klienta do zabiegu koloryzacji włosów

– wykonanie zabiegu koloryzacji włosów

  • kucharze:

– zorganizowanie i wyposażenie stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii
– dobieranie surowców i półproduktów stosowanych w sporządzaniu potraw i napojów
– ocenianie jakości surowców i półproduktów stosowanych w sporządzaniu potraw i napojów
– określanie zagrożenia obniżającego jakość żywności
– stosowanie receptur gastronomicznych
– przechowywanie surowców, półproduktów i wyrobów gotowych
– branie udziału w produkcji potraw i napojów kuchni hiszpańskiej
– dobieranie metod i technik sporządzania potraw i napojów
– charakteryzowanie zmian zachodzących podczas sporządzania potraw i napojów
– dobieranie i stosowanie sprzętu, maszyn i urządzeń do produkcji potraw i napojów

  • logistycy:

– przyjmowanie, przechowywanie i wydawanie towaru
– kompletacja zamówień
– koordynowanie pracy magazynu oraz zaopatrzenia
– kooperacja z dostawcami oraz klientami firmy
– zdobywanie umiejętności prowadzenia dokumentacji magazynowej i transportowej oraz obsługiwanie programów magazynowo-sprzedażowych

– obsługa skanerów kodów QR

– zabezpieczanie towaru przed kradzieżą
– prowadzenie ścisłej współpracy między magazynem a działem sprzedaży
– przyjmowanie i wydawania towaru, etykietowania, oznaczania
– formowanie i deformowanie paletowych jednostek ładunkowych

  • informatycy:

– organizowanie i wyposażanie stanowiska pracy zgodnie z przydzielonym zadaniem
– stosowanie przepisów bhp, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
– obsługiwanie urządzenia wykorzystywanych w miejscu praktyk
– konfiguracja i rekonfiguracja BIOS
– sprawdzanie poprawności montażu urządzeń komputerowych
– weryfikowanie poprawności działania komputera po modernizacji
– zabezpieczanie systemu komputerowego przed zagrożeniami
– zastosowanie polityki kopii bezpieczeństwa
– skonfigurowanie ustawienia systemu operacyjnego według wskazań użytkownika
– naprawa urządzeń komputerowych

Poza realizacją planu praktyk wszyscy uczestnicy mobilności realizowali program kulturowy poprzez zwiedzanie bogatej historycznie Granady, Malagi, jak i uczestnictwo w przygotowaniach do wielkiego święta w Hiszpanii -Samana Santa – Wielkiego Tygodnia. Wsród najważniejszych punktów programu kulturowego znalazły się Park Nauk, Katedra, Klasztor Kartuzów, zwiedzanie Muzeum Jaskin – Museo Cuevas del Sacromonte, Albaicine -najstarszej dzielnicy miasta, Carmen de los Martines gdzie uczestnicy mogli podziwiać różne rodzaje ogrodów: francuski, angielski, romatyczny obszar z jeziorem, ogród warzywny, las a choćby labirynt. Zwiedzili też nadmorskie miasteczko Nerja oraz jedną z najpiękniejszych białych wiosek na Costa del Sol – Frigiliana, odwiedzili Dom Picassa i Alcazabę w Maladze. Uczestnicy projektu brali udział w pokazie tańca flamenco, którego tradycja pochodzi z Andaluzji. Jednak naszym uczestnikom najbardziej utkwiła w pamięci wizyta w Alhambrze, warownym zespole pałacowym w Granadzie zbudowanym w latach 1232 – 1273. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie i nauczyciele naszej szkoły poznali kuchnię hiszpańską próbując typowych dla regionu Andaluzji dań i przekąsek – tapas, churros, gorącej czekolady, pionono czy paella. Realizacja praktyk zagranicznych w ramach Erasmus + umożliwiła naszym uczniom i nauczcyielom połączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną. Uczestnicy projektu nauczyli się systematyczności, odpowiedzialności , współpracy w międzynarodowym zespole, poznali nowe miejsca, ich kulturę, kuchnię, obyczaje, a co najważniejsze przełamali lęk przed komunikacją w języku obcym. Wyjazd był dla wszystkich żywą lekcją radzenia sobie ze strachem przed nowym, nieoczekiwanym i nieznanym. Wszyscy uczestnicy mobilności uzyskali bardzo wysokie oceny i pochwały od swoich pracodawców.

Idź do oryginalnego materiału