Dworzec Liège-Guillemins

kolejblog.wordpress.com 6 godzin temu

Liège, trzecia do do wielkości miejska aglomeracja w Belgii (po Brukseli i Antwerpii), nie jest popularną destynacją turystyczną. Owszem, w mieście jest ogromny pałac książąt-biskupów, katedra, dwa czy trzy muzea godne odwiedzenia (ale raczej nie warte specjalnej podróży), ale co jest najczęściej fotografowanym obiektem w Liège? Odpowiedź: stacja kolejowa Liège-Guillemins, oddana do użytku we wrześniu 2009.

Jest to (trochę naciągając definicję) dworzec z halą peronową : jest dach nad peronami, ale nie ma ścian bocznych. I w odróżnieniu od dziewiętnastowiecznych dworców halowych (np. we Wrocławiu) jest tam jasno, jest dużo bieli i mnóstwo kolorów. Projektantem był Santiago Catalavra, hiszpański architekt i inżynier budownictwa, który zaprojektował również dworce Berlin Spandau, Lisboa Oriente czy Lyon-Saint-Exupéry TGV.

Dworzec Liège Guillemins

Linia kolejowa biegnie przez centrum Liège na nasypie, więc parter dworca to szeroki korytarz, z którego są wejścia do sali z kasami biletowymi, do poczekalni i do różnych sklepów, barów i restauracji. Na poziom peronów („pierwsze piętro”) prowadzą schody ruchome i windy.

Korytarz dworca, prostopadły do torów. Widoczne są windy w szklanych okrągłych obudowach [W]

Budynek dworca jest wykonany jest ze stali, szkła i białego betonu. Zawiera monumentalny łuk o długości 160 metrów i wysokości 32 metrów. Koszt budowy wyniósł 312 milionów euro. Wielkość budynku widać na zdjęciu poniżej:

Zdjęcie pokazujące wielkość i kształt budynku [W]
Winda

Na stacji jest pięć peronów o szerokości 8 metrów, obsługujących 9 torów. Trzy perony o długości 450 metrów są przeznaczone dla pociągów Eurostar (dawniej Thalys); pozostałe dwa perony mają 350 metrów długości. Do wszystkich peronów jest dostęp schodami ruchomymi i windami.

Jeden z peronów [W]

Nad peronami jest galeria, na którą prowadzą schody ruchome. Jest to kolejne połączenie między peronami, ale również świetne miejsce by obejrzeć architektoniczne szczegóły stacji.

Galeria nad peronami
Widok z galerii na peron
Widok z galerii na plac przed dworcem

Ja osobiście jestem urzeczony tym budynkiem. Podobają mi się przede wszystkim jego kolory: biały, czerwony, żółty, niebieski. Widać, iż projektantem był ktoś ze słonecznego, gorącego kraju, kto wniósł trochę hiszpańskiego klimatu do Belgii, kraju godnego podziwu za wiele rzeczy, ale nie za pogodę.

Zdjęcia oznaczone [W] pochodzą z Wikipedii, pozostałe są autora postu.

Idź do oryginalnego materiału