Liège, trzecia do do wielkości miejska aglomeracja w Belgii (po Brukseli i Antwerpii), nie jest popularną destynacją turystyczną. Owszem, w mieście jest ogromny pałac książąt-biskupów, katedra, dwa czy trzy muzea godne odwiedzenia (ale raczej nie warte specjalnej podróży), ale co jest najczęściej fotografowanym obiektem w Liège? Odpowiedź: stacja kolejowa Liège-Guillemins, oddana do użytku we wrześniu 2009.
Jest to (trochę naciągając definicję) dworzec z halą peronową : jest dach nad peronami, ale nie ma ścian bocznych. I w odróżnieniu od dziewiętnastowiecznych dworców halowych (np. we Wrocławiu) jest tam jasno, jest dużo bieli i mnóstwo kolorów. Projektantem był Santiago Catalavra, hiszpański architekt i inżynier budownictwa, który zaprojektował również dworce Berlin Spandau, Lisboa Oriente czy Lyon-Saint-Exupéry TGV.
Linia kolejowa biegnie przez centrum Liège na nasypie, więc parter dworca to szeroki korytarz, z którego są wejścia do sali z kasami biletowymi, do poczekalni i do różnych sklepów, barów i restauracji. Na poziom peronów („pierwsze piętro”) prowadzą schody ruchome i windy.
Budynek dworca jest wykonany jest ze stali, szkła i białego betonu. Zawiera monumentalny łuk o długości 160 metrów i wysokości 32 metrów. Koszt budowy wyniósł 312 milionów euro. Wielkość budynku widać na zdjęciu poniżej:
Na stacji jest pięć peronów o szerokości 8 metrów, obsługujących 9 torów. Trzy perony o długości 450 metrów są przeznaczone dla pociągów Eurostar (dawniej Thalys); pozostałe dwa perony mają 350 metrów długości. Do wszystkich peronów jest dostęp schodami ruchomymi i windami.
Nad peronami jest galeria, na którą prowadzą schody ruchome. Jest to kolejne połączenie między peronami, ale również świetne miejsce by obejrzeć architektoniczne szczegóły stacji.
Ja osobiście jestem urzeczony tym budynkiem. Podobają mi się przede wszystkim jego kolory: biały, czerwony, żółty, niebieski. Widać, iż projektantem był ktoś ze słonecznego, gorącego kraju, kto wniósł trochę hiszpańskiego klimatu do Belgii, kraju godnego podziwu za wiele rzeczy, ale nie za pogodę.
Zdjęcia oznaczone [W] pochodzą z Wikipedii, pozostałe są autora postu.