Trasa do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino przebiegnie po nowym śladzie i połączy węzeł Łęczyca budowanego odcinka drogi ekspresowej S6 Leśnice–Bożepole Wielkie z planowaną siłownią. Będzie jednojezdniowa z dwoma pasami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). We wnioskach o DŚU wskazano wariant omijający Choczewko i biegnący bliżej Kurowa.
W sierpniu 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do planowanej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Obejmuje on dwa zadania – trasę Lubiatów–DW213 o długości 11 km i odcinek DW213–węzeł Łęczyce liczący 15 km. W ramach budowy fragmentu S6 Leśnice–Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a ekspresową. Nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 ton na oś.
Uzyskanie decyzji środowiskowych umożliwi wyłonienie wykonawców, którzy po opracowaniu projektu budowlanego wykonawcy wystąpią o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wtedy rozpoczną się roboty budowlane.
Droga krajowa będzie istotna nie tylko dla budowy i eksploatacji elektrowni atomowej, ale także dla mieszkańców i kierowców. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo – czytamy w komunikacie. Stanie się też alternatywą dojazdu nad Bałtyk w okresie turystycznym.
Przeczytaj także: Przetarg na kolejową trasę do przyszłej elektrowni jądrowej. 60 km