Drezno: kolej podwieszana

kolejblog.wordpress.com 5 dni temu
Dzielnica Loschwitz na planie Drezna

Drezno, stolica Saksonii, jest warte odwiedzenia ze względu na malownicze położenie nad Łabą i historyczne obiekty , takie jak Frauenkirche, Zwinger czy Grünes Gewölbe (Zielone Sklepienie) Ale miłośnicy kolei znajdą także coś interesującego dla siebie: najstarszą na świecie kolejkę podwieszaną, która od ponad 120 lat łączy ekskluzywną dzielnicę willową Loschwitz z sąsiednią dzielnicą Oberloschwitz.

Trzeba przyznać, iż przejażdżka tą kolejką to raczej krótka przyjemność: trwa ona zaledwie cztery i pół minuty. Niemniej jednak trasa o długości 274 metrów to nie lada gratka, ponieważ w najbardziej stromym punkcie trasa pokonuje nachylenie wynoszące 39,2%. Wagony poruszają się z prędkością 2,5 m/s, czyli 9 km/h. Różnica poziomów między dolną a górną stacją to 84 metry – nieco więcej niż wysokość wyższej wieży kościoła mariackiego w Krakowie.

Kolejka ma dwa wagony, z których każdy jeździ po swoim torze. Oba tory są zawieszone na 33 stalowych podporach, co widać na poniższych fotografiach:

Oryginalny wagon z 1902 roku
Wagon z 1984 roku

Trasa kolejki jest wyjątkowa, ponieważ nie biegnie prosto, ale zakręca w lewo blisko dolnej stacji. Wynika to z faktu, iż w czasie budowy nie można było nabyć jednej z tamtejszych nieruchomości.

Jeśli komuś ta kolej skojarzy się z Wuppertaler Schwebebahn, czyli z podwieszoną koleją w Wuppertalu (Nadrenia Północna-Westfalia) to ma rację: obie są dziełem tego samego inżyniera, Eugena Langena (1833-1895). Wygląd jest podobny, ale są między nimi spore różnice: wuppertalska jest dłuższa (13 km), ma 20 stacji i jest szybsza (średnio 25 km/h). Jest również zasadnicza różnica w napędzie: każdy wagon kolei wuppertalskiej ma elektryczny silnik, natomiast w kolei drezdeńskiej wagony połączone są stalową liną o grubości 38 mm, napędzaną silnikiem na górnej stacji. Jest to taki sam sposób jak w typowym naziemnym funikularze (np. na Gubałówkę czy Górę Parkową).

Gdy 6 maja 1901 r uruchomiono w Dreźnie tę podwieszoną kolej, lina napędzana była silnikiem parowym, ale od roku 1909 funkcjonuje mniej więcej bez zmian z silnikiem elektrycznym. Kolej nie była uszkodzona podczas II wojny światowej. Wyłączono ją z ruchu w latach 1984-1992 z powodu konserwacji i przebudowy. W latach 2001/2002 wykonano dalsze prace rekonstrukcyjne oraz udostępniono punkt widokowy na dachu górnej stacji.

Na koniec: video z podróży w górę i w dół, z ładnymi widokami Drezna z górnej stacji

Idź do oryginalnego materiału