Deutschlandticket: będzie wyższa cena albo gorsza oferta

kolejblog.wordpress.com 1 miesiąc temu

Deutschlandticket to bilet istotny na cały lokalny transport publiczny w Niemczech, w cenie €49 za miesiąc. Nie jest istotny w pociągach dalekobieżnych (Intercity Express, Intercity i Eurocity ) oraz na długodystansowych trasach autobusowych. Jest w sprzedaży od maja 2023 i cieszy się ogromną popularnością: miesięcznie jest sprzedawanych około 11 milionów tych biletów.

Większość pasażerów na tej stacji lokalnej kolei w Hanowerze ma Deutschlandticket © Sina Schuldt/dpa

Ale wydaje się pewne, iż w roku 2025 oferta ta ulegnie zmianie. realizowane są dyskusje czy cena pójdzie w górę, czy zakres ważności biletu zostanie ograniczony.

Od samego początku istnienia biletu istniał spór co do ceny oraz tego, kto powinien ponieść koszty i w jakim stopniu. Rząd federalny pokrywa połowę kosztów, w sumie 1,5 mld euro rocznie w latach 2023 i 2024, podczas gdy landy (kraje związkowe) płacą drugą połowę. I to landy, do których należą lokalne sieci transportowe, decydują o cenie biletu.

Związkowi ministrowie transportu zadecydowali, iż cena musi wzrosnąć w 2025 roku z powodu utraconych przychodów ze sprzedaży biletów jednorazowych i okresowych. Z roku na rok rosną koszty transportu publicznego a niedofinansowanie działalności poszczególnych przewoźników może sprawić, iż skończy się to ograniczeniem oferty przewozowej, co stoi w sprzeczności z zachętą do wyboru transportu publicznego.

Cena biletu musi wzrosnąć – ale o ile? Decyzja w tej sprawie zapadnie dopiero jesienią 2024. Na razie media sugerują €54 lub €59, ale to nie jest nic oficjalnego.

Idź do oryginalnego materiału