SEO to relatywnie niedroga, a – szczególnie w długim terminie – skuteczna forma marketingu. Pozycjonowana strona pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu odwiedza ją więcej użytkowników. W przypadku sklepów internetowych pozycjonowanie jest więc szansą na zwiększenie sprzedaży. Jak działa SEO i kiedy warto wdrożyć tę formę marketingu?
Na czym polega SEO?
Głównym celem pozycjonowania jest osiągnięcie wysokiej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych, które są istotne dla danej branży lub tematyki strony (np. frazy takie jak „buty do biegania” będą ważne dla sklepów z odzieżą sportową).
Proces ten obejmuje zarówno optymalizację techniczną strony, jak i działania poza nią (off-site). najważniejsze elementy pozycjonowania, to:
- Optymalizacja techniczna – która obejmuje wiele parametrów. To m.in. szybkość ładowania strony, jej czytelność i bezpieczeństwo danych, struktura adresów URL, mapa witryny, sposób prezentacji treści, widok na urządzeniach mobilnych, optymalizacja metadanych i wiele innych.
- Tworzenie treści – wartościowych, unikalnych i zoptymalizowanych pod kątem SEO tekstów, które odpowiadają na potrzeby użytkowników. To m.in. artykuły blogowe, opisy produktów lub kategorii produktowych w przypadku e-commerce.
- Budowa profilu linkowego – zdobywanie linków (odnośników, które prowadzą z wiarygodnych, tematycznie powiązanych stron do strony, którą pozycjonujemy).
Pozycjonowanie wyróżnia się na tle innych form marketingu relatywnie niskimi kosztami oraz dużą uniwersalnością. Choć na efekty działań trzeba poczekać zwykle kilka miesięcy, są one zwykle długogalowe – strona może być widoczna na wysokich pozycjach w wyszukiwarce jeszcze długi czas po zakończeniu działań (przez wiele miesięcy, a nierzadko też lat). Co więcej, działania SEO są skalowalne i można je dostosować do potrzeb prawie każdej firmy, niezależnie od jej wielkości i branży, w której działa.
Pozycjonowanie warto zlecić profesjonalistom
Skuteczne SEO wymaga dokładnej analizy zachowań użytkowników, badania fraz kluczowych, a także ciągłego monitorowania efektów i dostosowywania strategii, m.in. do działań konkurencji. SEO to bardzo zniuansowana dziedzina, która wymaga wiedzy, doświadczenia, a także dostępu do zaawansowanych narzędzi analitycznych (m.in. do analizy słów kluczowych, zachowań użytkowników na stronie czy działań konkurencji).
Ważnym zdaniem jest także integracja pozycjonowania z innymi formami marketingu, np. płatnymi kampaniami Google Ads. We Wrocławiu pozycjonowanie stron (a także inne działania digital marketingu, takie jak płatne reklamy w wyszukiwarkach, obsługę mediów społecznościowych czy wsparcie graficzne) możesz zlecić agencji marketingowej Netim.
Na jakie korzyści można liczyć?
Najważniejszą zaletą SEO jest wspomniana wcześniej możliwość zwiększenia widoczności i ruchu na stronie. Statystyki pokazują, iż większość internautów klika w wyniki znajdujące się na pierwszej stronie wyszukiwania, a szczególnie w pierwsze trzy pozycje. Pozycjonowanie pozwala wyświetlać się na jak najwyższych pozycjach na frazy najważniejsze ważne dla biznesu klienta. Jak powiedzieliśmy, efekty te mogą się utrzymywać przez bardzo długi czas, choćby po zaprzestaniu działań.
Użytkownicy często postrzegają strony znajdujące się wysoko w wynikach wyszukiwania jako bardziej godne zaufania i profesjonalne. To uzasadnione, ponieważ Google i inne wyszukiwarki dążą do tego, aby na najwyżej w rankingu pojawiały się jak najbardziej wartościowe witryny – zaufane, bezpieczne i przynoszące realną wartość użytkownikowi.
SEO to także szansa na wysoki zwrot z inwestycji (ROI). Skierowanie ruchu na stronę od osób już zainteresowanych tematem zwiększa szanse na konwersję, czyli wykonanie przez użytkowników określonego działania, np. zakup, zapis czy kontakt z firmą.
SEO jest dostosowane do potrzeb współczesnych klientów
Dodatkową zaletą pozycjonowania jest możliwość budowania zaufania w sposób bardziej subtelny i przekonujący niż agresywna reklama. Użytkownicy częściej ufają wynikom organicznym, ponieważ nie są one oznaczone jako reklamy. Strony na pierwszych pozycjach zostały też wcześniej zbadane przez Google (lub inną wyszukiwarkę) i zalecane jako godne zaufania i wartościowe.
Współcześnie coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarek internetowych jako pierwszego kroku w procesie zakupowym. Dzięki pozycjonowaniu możesz dotrzeć do klientów dokładnie w momencie, gdy poszukują produktów lub usług, które oferujesz.
SEO skutecznie wspiera też inne formy marketingu – atrakcyjna, zoptymalizowana strona jest lepiej odbierana przez klientów kierowanych z mediów społecznościowych, mailingów czy kampanii PPC. Pozycjonowanie (szczególnie, jeżeli jest zintegrowane z innymi działaniami, np. kampaniami Google Ads) pozwala dotrzeć do klientów na każdym etapie ścieżki zakupowej – od edukacji i zwiększania świadomości po finalizację transakcji.