Chcą nie jednego, a dwóch lotnisk na Podlasiu. "Przykład Radomia niczego nie nauczył"

gazeta.pl 3 dni temu
Zdjęcie: Fot. Grzegorz Celejewski / Agencja Wyborcza.pl


Obecnie w Polsce jest 15 lotnisk, w tym największe Lotnisko Chopina w Warszawie i 14 mniejszych, regionalnych portów. Jednak są plany powiększenia tej liczby o dwa kolejne, tym razem na Podlasiu. Gdzie konkretnie zostałyby wybudowane? Ten pomysł nie wszystkim się podoba.
Są plany zbudowania dwóch lotnisk na Podlasiu. Pierwsze miałoby być w Białymstoku, gdzie już jest utwardzony pas startowy o długości 1400 metrów. w tej chwili korzysta z niego tylko lotnictwo wojskowe, śmigłowce i małe samoloty, stąd pojawił się pomysł rozwinięcia tego portu lotniczego i wybudowania też drugiego lotniska 50 km na zachód, w gminie Kołaki Kościelne. Dlaczego? Jednym z powodów jest pojawienie się inwestorów z… Chin.


REKLAMA


Zobacz wideo Sylwia Bomba zdradza patent na długi lot. "Lećcie samolotem, który..."


Chcą wybudować na Podlasiu dwa lotniska. Pojawili się inwestorzy z Chin
Jak podaje serwis Money.pl, w połowie sierpnia odbyło się spotkanie władz gminy Kołaki Kościelne i Karola Halickiego, aktywisty i prezesa stowarzyszeń "Podlaska Dolina Lotnicza" i "Port Lotniczy Białystok" z przedstawicielami China Railway Group Ltd. Po spotkaniu opublikowano komunikat, w którym władze gminy przyznały, iż Chińczycy są zainteresowani budową lotniska na Podlasiu, i co za tym idzie, prawdopodobnie wsparliby projekt finansowo.


Jak ma adekwatnie wyglądać lotnisko w Kołakach Kościelnych? Sam port miałby mieć powierzchnię od 600 do 800 hektarów, a droga startowa co najmniej cztery kilometry długości. A koszt? Wprawdzie oficjalnie nie podano kosztów, jednak szacunkowo miałby wynieść trzy miliardy dolarów, czyli około 11,5 miliarda złotych.


Duoport na Podlasiu. Jednak ten pomysł nie wszystkim się podoba
Choć teoretycznie pomysł wybudowania na Podlasiu dwóch lotnisk z prawdziwego zdarzenia jest dobry i wsparłby rozwój regionu, to jednak są też wątpliwości. Przede wszystkim porty mogą przynosić straty zamiast zysków. - Myślałem, iż przykład Radomia nas czegoś nauczył. Lotnisko przyniosło już 70 mln zł straty. Mówienie, iż lotnisko nie będzie zarabiać, a region już tak, to wyświechtane hasła. Popatrzmy, jakie braki ma komunikacja autobusowa i kolejowa w regionie Podlasia. Zajmijmy się najpierw transportem publicznym, którego ludzie potrzebują na co dzień, dopiero potem zastanawiajmy się nad lotniskiem, ale nie z chińskim kapitałem - powiedział Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR, cytowany przez Money.pl.
Podobne zdanie ma też Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. Jasno powiedział, iż z kilkunastu istniejących w Polsce lotnisk tylko pięć czy sześć przynosi zyski, a nie straty. I podobnie może być na Podlasiu, więc lepiej dobrze się zastanowić przed ostatecznym rozpoczęciem takiej dużej inwestycji. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Idź do oryginalnego materiału