Polska od kilku lat przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Zachwycają ich nie tylko zabytki, rozwinięta infrastruktura i klimat miast. Wielu z nich zwraca uwagę na coś, co dla mieszkańców wydaje się zupełnie naturalne. To zjawisko tak bardzo zaintrygowało Jamiego Benkerta, iż postanowił powiedzieć o tym w swoim filmie. Jego przechadzka po Warszawie podbiła sieć i pokazała, iż obcokrajowcy widzą stolicę z zupełnie innej perspektywy niż mieszkańcy.
REKLAMA
Zobacz wideo Polscy turyści narzekają na ceny. przez cały czas jest drogo
Czy Warszawa jest atrakcyjna dla turystów z zagranicy? Doceniają zabytki i... porządek
Jamie Benkert, wokalista i vloger z Wielkiej Brytanii, odwiedził Warszawę i nagrał spacer od Uniwersytetu Warszawskiego aż po Stare Miasto. Chciał, jak sam mówi, "po prostu przejść się razem z widzami, jakby byli tu z nim". Włączył kamerę i ruszył Nowym Światem, komentując wszystko z typową dla siebie swobodą. Już po kilku minutach nie krył zachwytu. - Zobacz, jak czysto jest w Warszawie. To naprawdę mnie zachwyciło - w jego głosie słychać było szczere zaskoczenie. Zwracał uwagę na zadbane ulice, brak śmieci i schludny wygląd budynków.
Na trasie mijał odrestaurowane kamienice i wspomniał, iż niedawno w tej okolicy kręcono film. - Nie wiem dokładnie, co nagrywali, ale wyglądało imponująco - przyznał. Jak później zauważyli widzowie w komentarzach, chodziło o ekranizację "Lalki". Po chwili jego uwagę przykuł Hotel Bristol. - To miejsce mówi pieniędzmi. Spójrzcie, podjeżdżają same luksusowe auta: Audi, Porsche, Lamborghini - komentował z uśmiechem, podkreślając kontrast między elegancją a dostępnością przestrzeni publicznej.
Spacerując dalej, Jamie opowiadał, iż to jego drugi pobyt w Warszawie. Pierwszy raz był tu tylko na planie teledysku. Teraz chciał po prostu zobaczyć miasto z bliska. - Nie jestem przewodnikiem, ale chcę przejść się tą trasą jak zwykły turysta - mówił, idąc wśród przechodniów. Nie zabrakło też ciepłych obserwacji. - Teraz, w październiku, drzewa mają cudowne kolory. W Łazienkach Królewskich liście już spadają, więc to naprawdę dobry moment, żeby odwiedzić Polskę - tłumaczył.
W filmie vloger podzielił się też praktycznymi wskazówkami dla turystów. Zwracał uwagę, by przy wypłacie pieniędzy z bankomatu wybierać opcję w złotówkach, bo kurs jest wtedy korzystniejszy. Po drodze zachęcał też, by zamiast fast foodów spróbować lokalnych smaków. - Tak, jest tu McDonald’s, ale lepiej spróbować polskiego jedzenia. Pierogi to obowiązkowa pozycja - przyznał.
Wspomniał także o barach mlecznych. - Polecam tzw. milk bar, czyli bar mleczny. Kultowe miejsce, gdzie zjesz domowe polskie dania taniej niż w restauracjach. Spotykają się tam wszyscy, bogaci i biedniejsi, bo jedzenie jest świetne - wyjaśnił. Spacer zakończył przy Barbakanie, pokazując jego ceglane mury i widok na brukowane uliczki. Dodał też kilka ciekawostek o historii, by przybliżyć obserwatorom to wyjątkowe miejsce. Jego wideo to mały dowód na to, iż Warszawa potrafi zachwycić i z pewnością niejeden zagraniczny turysta znajdzie tu coś dla siebie.
Co przyciąga turystów do Warszawy? Nie tylko bogata oferta kulturowa
Film Jamiego Benkerta to nie tylko pojedynczy przypadek zachwytu. Jak pokazuje badanie zrealizowane w 2024 roku na zlecenie Stołecznego Biura Turystyki, podobne wrażenia ma większość osób odwiedzających stolicę. Raport, dostępny w serwisie go2warsaw.pl, odsłania obraz Warszawy widzianej oczami turystów z całego świata. Zwykle wymieniają oni zabytki, architekturę i historię, ale coraz częściej dodają też coś mniej oczywistego - atmosferę miasta i jego porządek.
Z danych wynika, iż aż 88 proc. zagranicznych urlopowiczów odwiedziło warszawskie Stare Miasto, a połowa z nich była tu po raz pierwszy. Najliczniej przyjeżdżają Brytyjczycy, Niemcy, Hiszpanie i Amerykanie. Zatrzymują się zwykle w hotelach trzy- lub czterogwiazdkowych, spędzają w Warszawie średnio tydzień i chętnie wracają. Ponad połowa z nich przyznaje, iż stolica pozytywnie ich zaskoczyła, zwłaszcza swoim klimatem i estetyką.
Raport pokazuje też, iż internet odgrywa dziś najważniejszą rolę w promowaniu miasta. Aż 65 proc. zagranicznych gości planuje wizytę po obejrzeniu filmów, postów i vlogów, takich jak nagranie Benkerta. Wizerunek Warszawy zmienia się więc z miejsca wyłącznie historycznego w miasto nowoczesne, przyjazne i uporządkowane.
Wskaźnik satysfakcji z wizyty, tzw. NPS, wynosi w tej chwili 57 punktów, co oznacza, iż większość odwiedzających poleciłaby Warszawę znajomym. Najczęściej wracają tu osoby z Polonii i z Wielkiej Brytanii, które jak wynika z raportu, cenią w stolicy nie tylko zabytki, ale także codzienny rytm i spokój. A gdy dodać do tego jesienne kolory Łazienek, zapach kawy na Starówce i widok z Wieży św. Anny, łatwo zrozumieć, dlaczego miasto coraz częściej staje się dla turystów miejscem, do którego chcą wracać. Jak twoim zdaniem Warszawa wypada na tle innych europejskich stolic? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.






