Jeronimo Martins Polska (właściciel między innymi sieci sklepów Biedronka) musi zapłacić 115 mln złotych za pewną praktykę. O co chodzi?
Biedronka musi zapłacić wysoką karę
Sąd Apelacyjny oddalił apelację spółki. Sieć musi zapłacić 115 milionów złotych. Na Twitterze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czytamy:
„⅓ ceny w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu? To praktyki niezgodne z prawem. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję prezesa UOKiK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska- właściciela sieci Biedronka”.
Karę na sklep nałożył w 2020 roku Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Jest ona wynikiem skarg, jakie napływały od klientów oraz raportów z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej. Chodzi o nieprawidłowe umieszczanie cen w sklepach Biedronka.
Biedronka wprowadzała klientów w błąd (ADOBE)
Konsumenci ciągle się skarżą. Ceny nie zgadzają się ze sobą
Okazuje się, iż praktyka ta nie była przeprowadzana tylko w kilku miejscach. Zdaniem prezesa UOKiK był to ogólnopolski precedens. Chróstny przekazał w swoim komunikacie:
„Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze”.
Wspomniana wyżej praktyka trwała od co najmniej od 2016 roku. Kiedy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku wziął się za to, Biedronka próbowała się bronić i zażegnać wszelkie wątpliwości. Na nic się to zdało. UOKiK oddalił apelację Jeronimo Martins Polska.
„Niedopuszczalne jest naliczanie konsumentom ceny wyższej niż widoczna przy produkcie, a obowiązkiem spółki jest prawidłowe oznakowanie ceną wszystkich produktów na półce” – pisze prezes UOKiK.
2/3 Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny uznał wówczas, iż działania Jeronimo Martins Polska w zakresie uwidaczniania cen stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Szczegóły decyzji https://t.co/s4jC9vtxn5
— UOKiK (@UOKiKgovPL) June 27, 2023
Biedronka oszukiwała klientów? Płacili więcej, niż powinni
Chróstny podkreślił w komunikacie, iż cena jest bardzo ważna. Nie można wprowadzać konsumentów w błąd, na przykład podając cenę wyższą niż na półce.
„W przypadku Biedronki klienci płacili przez długi czas najczęściej więcej, niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli tego świadomość” – czytamy w komunikacie.