Bez filtrów, bez porównań. Jak Polki definiują dziś poczucie indywidualności?

wizaz.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Bez filtrów, bez porównań. Tak Polki definiują dziś siłę indywidualności /fot. Getty Images/Klaus Vedfelt


Z zebranych przez nas danych wynika, iż aż 74% badanych kobiet jest świadomych swoich unikalnych cech. To nie tylko aspekty fizyczne, ale również cechy charakteru, doświadczenia, talenty czy pasje. Co istotne, coraz więcej z nich przyznaje, iż dostrzeganie swojej wyjątkowości to efekt świadomej pracy nad sobą, a nie przypadek. To proces, w którym dużą rolę odgrywa samopoznanie, otwartość na własne potrzeby i selektywne podejście do opinii z zewnątrz.

Siła indywidualności w badaniu Wizaz.pl

Wyniki badania odkrywają masę pozytywnych tendencji, ale pokazują także, iż droga do pełnej akceptacji siebie nie zawsze jest prosta. Ponad połowa respondentek przyznała, iż stara się unikać porównań do innych, ale wciąż zdarzają się momenty, kiedy presja społeczna i obraz „idealnej” kobiety obecny w mediach społecznościowych wpływa na ich samoocenę. To potwierdza, iż siła indywidualności nie polega na całkowitym odcięciu się od świata zewnętrznego, ale na nauczeniu się filtrowania bodźców. Umiejętność wybierania tego, co nas rozwija, i odrzucania tego, co ogranicza, wymaga pracy i dużej świadomości. Ta umiejętność „filtrowania” jest szczególnie cenna w dobie digitalizacji i ciągłej stymulacji treściami dostępnymi w przestrzeni internetowej. Kobiety coraz częściej traktują media społecznościowe jako narzędzie do inspirowania się, a nie wyznaczania swojej wartości.

Czym dla respondentek jest indywidualność?

Siła indywidualności to także odwaga do podejmowania decyzji, które nie zawsze wpisują się w oczekiwania otoczenia. Dla części kobiet przejawia się ona w wyborze stylu ubierania się, fryzury czy sposobu pielęgnacji ciała, a dla innych w decyzjach zawodowych, życiowych i relacyjnych. W obu przypadkach wspólnym mianownikiem jest świadomość, iż bycie sobą to wartość, która nie wymaga uzasadnień. Wnioski z badania jasno pokazują, że indywidualność jest traktowana przez kobiety jako atut, a nie bariera. To trend, który z roku na rok umacnia się w polskim społeczeństwie, w dużej mierze dzięki rosnącej popularności ruchów pro-aging, skin positivity i body positivity. Kobiety zaczynają odchodzić od postrzegania siebie w kategoriach „dopasowania” do jednego, wykreowanego przez media wzorca piękna, a coraz częściej definiują piękno w sposób osobisty, wielowymiarowy i pozbawiony sztywnej ramy.

Można powiedzieć, iż prawdziwa siła indywidualności leży w codziennych, czasem niepozornych wyborach. W tym, jak reagujemy na komentarze, jak dobieramy otoczenie, w jaki sposób mówimy do siebie w myślach. To suma takich mikrodecyzji buduje pewność siebie i sprawia, iż nie szukamy potwierdzeń o swojej własnej wartości w liczbie lajków, czy komentarzy pod udostępnianymi zdjęciami. W świecie, w którym łatwo zgubić siebie w gąszczu oczekiwań i porównań, indywidualność staje się nie tylko cechą, ale też umiejętnością. Umiejętnością, którą można rozwijać i pielęgnować. Tak jak troszczymy się o zdrowie czy relacje, możemy zatroszczyć się o własne „ja”. I po prostu być sobą.

Kompleksowy raport z naszego badania, dotyczącego obszaru Siła Indywidualności, znajdziesz tutaj.

Raport powstał w ramach akcji „Jestem sobą”. Przy publikowaniu danych z raportu prosimy o podanie źródła.


Zespół autorski:

Milena Mrozek, Małgorzata Przybyłowicz-Nowak, Marta Średnicka

Idź do oryginalnego materiału