Tradycyjne benefity przestają być postrzegane jako atrakcyjny dodatek do wynagrodzenia. Popularność zyskują benefity finansowe.
Wyniki ankiet przeprowadzonych przez Grafton Recruitment, międzynarodową firmę rekrutacyjną, dowodzą, iż pracownicy coraz częściej oczekują elastycznych rozwiązań, które realnie wpłyną na ich codzienne funkcjonowanie i domowy budżet. Na znaczeniu zyskują benefity finansowe.
Gotówka zamiast pakietu benefitów?
Z ankiety przeprowadzonej przez Grafton Recruitment w październiku br. wynika, iż większość respondentów wolałaby otrzymać dodatek pieniężny zamiast tradycyjnych benefitów. Na pytanie, co jest dla nich ważniejsze – dodatkowa gotówka czy świadczenia pozapłacowe – 74% osób wybrało pierwszą opcję. Wyjątkiem jest prywatna opieka medyczna, której indywidualne wykupienie jest kosztowne.
– W obliczu inflacji i rosnących kosztów życia benefity finansowe zdecydowanie zyskują na znaczeniu. Jak wynika z naszych doświadczeń, zdecydowana większość kandydatów wolałaby otrzymać dodatkową gotówkę niż tradycyjne benefity. Wyjątkiem jest prywatna opieka medyczna – koszt indywidualnego wykupienia często przewyższa ofertę firmową, dlatego pakiety, szczególnie rozszerzone o usługi dentystyczne czy wsparcie psychologiczne, są przez cały czas popularne – mówi Mateusz Skiba, manager ds. relacji z klientami, rekruter w Grafton Recruitment.
Praca zdalna – benefit czy norma?
Wielu pracowników postrzega pracę zdalną już jako standard, jednocześnie coraz rzadziej jest ona traktowana jako benefit. 52% respondentów ankiety Grafton Recruitment stwierdziło, iż praca zdalna jest po prostu formą pracy, a nie dodatkowym przywilejem. Jako benefit traktuje ją nieco mniejszy odsetek – 48% badanych.
Szczególnie pracownicy z pokolenia Z oczekują świadczeń, które wspierają ich dobrostan i pozwalają na lepsze zarządzanie czasem – co umożliwia im skuteczne łączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym.
– W ostatnim czasie forma pracy – zdalna, hybrydowa lub stacjonarna – stała się kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu oferty pracy. Pracodawcy, którzy chcą pozostać konkurencyjni, muszą brać to pod uwagę – dodaje Mateusz Skiba.
Benefity na miarę potrzeb – kto z nich korzysta?
Jak wynika z ankiety, 54% pracowników korzysta z benefitów regularnie, a 31% robi to okazjonalnie, tylko wtedy, gdy faktycznie ich potrzebuje. 11% nie korzysta z nich. Wyniki te dowodzą, iż standardowe pakiety benefitów nie zawsze odpowiadają realnym potrzebom zatrudnionych, którzy coraz częściej oczekują elastyczności i personalizacji. Benefits Trendbook 2025 od Pluxee pokazuje, iż 39% pracowników preferuje benefity, które można dopasować do osobistych preferencji, a aż 53% ocenia, iż benefity w ich firmach to „przepalony budżet”.
– Pracownicy oczekują dziś benefitów dostosowanych do ich stylu życia i indywidualnych potrzeb – odmiennych na różnych etapach kariery i życia prywatnego – tłumaczy Ewa Michalska, dyr. operacyjna Grafton Recruitment. – Standardowe świadczenia, takie jak karta sportowa czy klasyczny pakiet opieki medycznej, choć przez cały czas popularne, nie są już wystarczające, szczególnie w kontekście pracy zdalnej. Coraz częściej pracownicy wolą korzystać z lokalnych obiektów sportowych lub prywatnego lekarza, bliżej miejsca zamieszkania. Zyskują więc pakiety uwzględniające możliwość wyboru centrum medycznego i dostęp do lekarza w ramach refundacji – dodaje.
Nowa definicja benefitów: praktyczność ponad luksus
Eksperci Grafton Recruitment zwracają uwagę, iż potrzeby pracowników, postęp technologiczny oraz presja na elastyczność świadczeń powodują, iż tradycyjne pakiety, takie jak karty sportowe czy vouchery do kina, tracą na popularności. Coraz częściej oczekiwane są bardziej praktyczne rozwiązania, m.in. dofinansowanie opieki zdrowotnej, karty lunchowe czy wsparcie w dojazdach do pracy. Według Pluxee Trendbook 2025 pracownicy oczekują świadczeń, które faktycznie wspierają ich codzienne funkcjonowanie.
Z kolei według autorów raportu Mercer Marsh Benefits, Market Insight Employer Benefits Market Trends najważniejsze trendy na 2025 rok to benefity inkluzywne, spersonalizowane, wspierające zrównoważony rozwój i oparte na danych.
– Wyróżniają się nietypowe świadczenia, takie jak dodatkowe dni wolne, dofinansowanie wakacji, żłobka lub przedszkoli, co jest szczególnie doceniane przez rodziców. Na uwagę zwraca także umiejętne dostosowanie benefitów do specyfiki sektora – np. jedna z firm z branży luxury fashion, z którą współpracujemy, wprowadziła do pakietu świadczeń usługi medycyny estetycznej i wizyty u fryzjera. Widzimy, iż praktyczne, spersonalizowane rozwiązania przynoszą najlepsze rezultaty i mają realny wpływ na satysfakcję pracowników – podkreśla dyrektor Ewa Michalska.
Więcej: https://pl.grafton.com/
To Cię też może zainteresować: https://raportcsr.pl/pensja-plus-czyli-moda-na-benefity/