Atrakcja tylko dla odważnych. W europejskim mieście otwarto najbardziej stromą kolejkę na świecie

gazeta.pl 13 godzin temu
Zdjęcie: Szwajcaria Aaron Chen PS2/iStock https://x.com/euronewstravel


Lubisz ekstremalne atrakcje i dreszczyk emocji? jeżeli tak, to koniecznie wybierz się do miejscowości położonej w Alpach Berneńskich. Niedawno została tam otwarta najbardziej stroma kolejka linowa świata.
Alpy Berneńskie to część Alp Zachodnich w Szwajcarii. Ich najwyższym szczytem jest Finsteraarhorn, który liczy 4274 m n.p.m. U podnóża góry Schwarzmönch położona jest miejscowość Stechelberg. To właśnie tam 13 grudnia 2024 roku dla ruchu turystycznego otwarto pierwszy odcinek najbardziej stromej kolejki liniowej świata.

REKLAMA







Zobacz wideo Chcieli mieć przerażającą kolejkę górską. Więc ją... zbudowali!



Najbardziej stroma kolejka linowa w Europie. Dotrzesz nią na szczyt w Schweizer Voralpen
Nowa atrakcja jest częścią projektu "Schilthornbahn 20XX", który zakłada budowę całkowicie nowej trasy. Będzie się ona składać z trzech odcinków. Docelowo kolejka ma kursować ze Stechelbergu i Mürren, przez Birg, aż do Schilthorn. Do tej pory taka podróż trwała 32 minuty.
Sprawdź też: Jest w Danii i Belgii. Teraz "fantazja pod niebem" powstanie w polskim uzdrowisku. "Niespotykane"
Dzięki inwestycji czas ma zmniejszyć się do 18 minut. Nowo otwarty pierwszy odcinek połączył Stechelberg i Mürren. Przejażdżka trwa 4 minuty, w czasie których gondola pokonuje drogę o długości 1194 m i wznosi się o 775 m w górę. Nachylenie trasy robi wrażenie - wynosi 159,4 proc.



Nowa kolejka liniowa w Szwajcarii. W 2025 roku otwarcie drugiego odcinka
Gondole mogą pomieścić jednorazowo do 85 pasażerów. Na pokładzie nie ma personelu, wszystko działa automatycznie. W środku zamontowane są kamery oraz czujniki, dzięki którym przejazd jest bezpieczny. Budowa kolejki trwała trzy lata, a koszt inwestycji to 135 milionów euro, czyli 574 209 675 zł.



Ostatni odcinek trasy, biegnący z Birg do Schilthorn, zostanie otwarty w marcu 2025 roku. Całkowite ukończenie projektu "Schilthornbahn 20XX" planowane jest z kolei na wiosnę/lato 2026. Warto dodać, iż to pierwszy raz, kiedy Szwajcaria praktykuje taką technologię. jeżeli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.
Idź do oryginalnego materiału