Alfred Sisley – życie i twórczość francuskiego impresjonisty

plndesign.pl 2 miesięcy temu

Francuski malarz pochodzenia angielskiego, Alfred Sisley, należał do współtwórców impresjonizmu. Najbardziej zasłynął ze swoich pejzaży, które stanowiły temat większości z jego dziewięciuset obrazów. Przez całe życie pozostał wierny impresjonizmowi, unikając eksperymentów artystycznych. Przyćmiony przez współczesnych mu artystów, doczekał się sławy dopiero wiele lat po śmierci.

Spis treści

Toggle
  • Anglik w Paryżu
  • Wśród przyszłych impresjonistów
  • Kryzys finansowy i wizyta w Anglii
  • Zimowe pejzaże
  • Ostatnie lata i dziedzictwo

Anglik w Paryżu

Alfred Sisley urodził się 30 października 1839 roku w Paryżu. Jego ojciec, William Sisley, był bogatym kupcem, natomiast matka Felicia Sell pochodziła z rodziny o tradycjach muzycznych. Ojciec przyszłego artysty planował dla niego karierę w handlu i przejęcie rodzinnego przedsiębiorstwa. Osiemnastoletni Alfred udał się do Londynu studiować ekonomię, jednak po czterech latach porzucił naukę i wrócił do stolicy Francji. Od 1862 roku studiował w paryskiej Szkole Sztuk Pięknych (École des Beaux-Arts) pod kierunkiem szwajcarskiego artysty Marca-Charlesa-Gabriela Gleyre’a.

Alfred Sisley

Gleyre prowadził zajęcia w nowatorski sposób, przedkładając malowanie w plenerze nad pracą w studiu. Dzięki temu podejściu obrazy zyskiwały żywsze kolory, lepsze światło i szerszy kąt widzenia. Niestety, odbiorcy nie byli przyzwyczajeni do takiego podejścia i Sisley, a także jego koledzy z pracowni – Monet, Renoir i Bazzille – nie byli w stanie sprzedawać ani wystawiać swoich prac. Na szczęście dla młodego malarza, jego sytuacja finansowa nie była zła – wciąż otrzymywał stypendium od ojca.

Wśród przyszłych impresjonistów

W 1865 roku Alfred Sisley namalował obraz Aleja Kasztanowców w La Celle-Saint-Cloud, przedstawiający pejzaż lasu z okolic miejscowości La Celle-Saint-Cloud i mający cechy zapowiadające późniejszy impresjonizm. Płótno zostało odrzucone przez kuratorów Salonu i dopiero po dwunastu latach znalazło nabywcę – kolekcjonera Jeana-Baptisea Faure. Dzieło, podobnie jak i inne prace Sisleya z tego okresu, charakteryzowało się ciemną kolorystyką, z głębokimi brązami, zieleniami i delikatnym użyciem błękitu. Część historyków przypuszcza, iż na wczesnym etapie artystycznym francuski malarz znajdował się pod wpływem angielskich mistrzów pejzażu – Turnera i Constabla, inni z kolei widzą wpływ Corota i Courbeta.

Alfred Sisley – Aleja Kasztanowców w La Celle-Saint-Cloud

W latach sześćdziesiątych XIX wieku Alfred Sisley mieszkał w Paryżu, niedaleko słynnej Café Guerbois, w której spotykało się wielu ówczesnych artystów. Jedną z jego najbardziej znanych prac z tego okresu jest Widok Montmartre od Cité des Fleurs do Les Batignolles – szeroka panorama pokazująca Montmartre w otoczeniu zieleni. Obraz powstał w 1869 roku, a w tej chwili znajduje się w muzeum sztuki w Grenoble. Rok wcześniej pierwsze obrazy Sisleya zostały przyjęte przez Paryski Salon, jednak nie spodobały się krytykom.

Alfred Sisley – Widok Montmartre od Cité des Fleurs do Les Batignolles

Niezrażony niepowodzeniem artysta przez cały czas tworzył głównie pejzaże podparyskich miejscowości, szczególnie dużo czasu poświęcając rzece Sekwanie i elementom jej otoczenia. Dobrym przykładem tego rodzaju obrazów jest namalowany w 1870 roku Widok na kanał Saint-Martin. Dzieło przedstawia widok na paryski kanał z szerokiej perspektywy. Na jego bokach możemy zobaczyć budynki, ludzi i zacumowane łodzie. W oddali widać most. Jednak tym, co przyciąga wzrok, jest gra świateł i kolorów pomiędzy błękitnym niebem a jego odbiciem w wodach kanału. Płótno zostało pokazane na Paryskim Salonie i znalazło nabywcę. w tej chwili można je obejrzeć w Muzeum Orsay.

Kryzys finansowy i wizyta w Anglii

Wybuch wojny francusko-pruskiej skomplikował sytuację materialną Alfreda Sisleya. Rodzinny biznes ojca upadł i od tego momentu malarz musiał utrzymywać się jedynie ze sprzedaży obrazów, a ta nie szła dobrze. Pomimo tego cały czas malował, pozostając wiernym pejzażowi impresjonistycznemu. Stworzył „Kanał Saint-Martin” (1872), Most w Villeneuve-la-Garenne (1872) w tej chwili wystawiany w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.

Alfred Sisley – Most Moret latem

Obrazami, które również zasługują na uwagę, są Prom do the Ile-de-la-Loge podczas powodzi (1872), który pokazywany był na pierwszej Wystawie Impresjonistów, a także Mróz w Louveciennes (1873) przedstawiający zimowy pejzaż z kościołem św. Marcina w Louveciennes, a w tej chwili pokazywany w moskiewskim Muzeum Puszkina. W 1874 roku Alfred Sisley udał się natomiast w podróż do Londynu. Jej efektem było dwadzieścia impresjonistycznych obrazów przedstawiających Tamizę.

Alfred Sisley – Most w Villeneuve-la-Garenne

Wśród nich znalazły się pejzaże z okolic Hampton Court – Regaty w Hampton Court, Tamiza w Hampton Court, Droga do Hampton Court. Dwa najsłynniejsze z nich to Regaty w Molesey niedaleko Hampton Court, znajdujący się w Muzeum Orsay oraz Widok pod mostem Hampton Bridge, na którym widać nietypowe ujęcie wioślarzy wypływających z cienia pod mostem. Ten ostatni obraz, mimo punktu widzenia umieszczonego w cieniu, pełen jest jasnych kolorów i gry świateł.

Zimowe pejzaże

W kolejnych latach Alfred Sisley mieszkał w jednej z podparyskich wsi, korzystając z pięknego otoczenia, które często stawało się tematem jego prac. Malował głównie okoliczne wsie, pola i łąki. Wiele płócien poświęcił wiejskim, piaszczystym drogom. W przeciwieństwie jednak do większości innych impresjonistów, którzy kochali wiosnę i lato, Sisley upodobał sobie zimę. Stworzył wiele zimowych pejzaży, starając się uchwycić zmiany barwy i faktury śniegu zachodzące pod wpływem światła o różnych porach dnia.

Alfred Sisley – Śnieg w Louveciennes

Wśród nich wyróżniają się Śnieg w Louveciennes (1874), Droga pod śniegiem w Louveciennes (1874), Śnieg w Marly le Roi (1875), Zaśnieżona farma w Marly-le-Roi (1876) czy kolejny pejzaż z zimowego Louveciennes – Śnieg w Louveciennes (1878). Jednak jedno z jego najsłynniejszych dzieł tego okresu przedstawia cieplejszy okres roku. Mowa tu o obrazie Sekwana w Port Marly (1875), na którym przedstawiono pracę pogłębiaczy wydobywających piasek z koryta rzeki.

Dzieło ma ukośną kompozycję z jasnobłękitnym kolorem wody, kontrastującym z bielą piasku. Obraz w tej chwili można oglądać w Instytucie Sztuki w Chicago. Na początku lat osiemdziesiątych Alfred Sisley przeniósł się do niewielkiej wioski w okolicach Moret-sur-Loing w pobliżu Lasu Fontainebleau i od tego momentu jego okolice stały się najczęstszym motywem w twórczości artysty.

Alfred Sisley – Powódź w Port Marly

W okolicach domu malarza powstały Lato w Moret (1881), Loing w Moret (1881), Na drodze z Moret (1882) czy Pejzaż w pobliżu Moret (1884). Sisley malował wiejskie domy, młyny, piaszczyste drogi, mosty na pobliskich rzekach, kanały i pola. Jednym słowem wszystkie elementy wiejskiego krajobrazu, będące powszechnym widokiem na prowincji. Takie podejście do malarstwa wśród impresjonistów – rezygnacja z tematyki podniosłej i historycznej, na rzecz oddania chwili i uczuć w prostym otoczeniu – sprawiła, iż byli oni przez długie lata zajadle krytykowani i ignorowani na wielkich wystawach.

Ostatnie lata i dziedzictwo

W 1887 roku malarz wraz ze swoją długoletnią partnerką, Eugénie Lescouezec, udali się w podróż do Walii, gdzie wzięli ślub. W czasie podróży Sisley malował morze i klify w okolicach Penarth, Zatokę Langland i plaże w Rotherslade. Był to już ostatni wyjazd artysty poza granice Francji, w której pozostał aż do śmierci. W latach 1893-1894 powstała niezwykle ciekawa, typowa dla obrazów impresjonistycznych, seria. Przedstawia ona kościół w Moret o różnych porach dnia, z różnym oświetleniem. Jest więc wersja poranna, popołudniowa i wieczorna.

Alfred Sisley – Prom do the Ile-de-la-Loge podczas powodzi

Jest także budynek przedstawiony w czasie deszczu i w promieniach słońca. Sylwetka kościoła pozostaje niezmienna, natomiast w każdej odsłonie diametralnie zmieniają się kolory i oświetlenie. Seria przypomina inne, dużo bardziej znane dzieło tego rodzaju – obrazy katedry w Rouen pędzla Claude’a Moneta. Alfred Sisley malował prawie do końca życia. Do końca swoich dni walczył z ciężką chorobą, która niestety go pokonała. Zmarł 29 stycznia 1899 roku w Moret-sur-Loing.

Alfred Sisley – Śnieg w Marly le Roi

Alfred Sisley przez całe życie pozostał wierny jednemu stylowi. Jego obrazy impresjonistyczne przedstawiają uchwyconą chwilę, proste otoczenie, zmienne warunki atmosferyczne, emocje – a więc to, co było najważniejszym założeniem tego impresjonizmu. Jego prace przez długie lata nie były doceniane na równi z innymi artystami dziewiętnastowiecznej Francji. Dopiero na długo po jego śmierci malarz został odkryty na nowo i uznany za jednego z ważniejszych przedstawicieli impresjonizmu. Niestety, sam przez długi okres żył w biedzie i zmarł osamotniony. w tej chwili jego dzieła ozdabiają najważniejsze galerie i muzea sztuki na całym świecie.

Zobacz również:

  • Francisco Goya – hiszpański malarz, grafik i rysownik okresu romantyzmu
  • Albrecht Dürer – historia i dzieła niemieckiego malarza okresu renesansu
Alfred Sisley – Tamiza w Hampton Court
Alfred Sisley – Widok na kanał Saint-Martin
Alfred Sisley – Widok na Moret sur Loing przez drzewa
Alfred Sisley – Widok pod mostem Hampton Bridge
Idź do oryginalnego materiału