Aiguille du Midi we Francji. Wjazd kolejką z Chamonix na 3842 m n.p.m. – praktyczne informacje przed wizytą

mynaszlaku.pl 2 dni temu

Aiguille du Midi (Południowa Iglica) to szczyt w Alpach we Francji. Mierzy aż 3842 m n.p.m. i można wjechać na niego kolejką z Chamonix. Kilka dni wcześniej również jechaliśmy kolejką z Chamonix, ale na Le Brevent. Wtedy z niego widzieliśmy Aiguille du Midi i wyobrażaliśmy sobie, kiedy tam dotrzemy. Bilety mieliśmy zakupione online na konkretny dzień i godzinę. Warto to zrobić wcześniej, ponieważ to miejsce jest bardzo popularne i bilety gwałtownie się rozchodzą. Czasem na kilka dni do przodu nie ma już żadnych dostępnych wejściówek. Gdy kupujemy bilety wcześniej, to dobrze nie możemy ocenić warunków i trafić na fatalną pogodę. O biletach jeszcze za chwilę napiszę.

Dojazd i parking blisko kolejki

Zatrzymaliśmy się na parkingu blisko kolejki. Na Google Maps nazwany był Parking du Grepon. O poranku mieliśmy sporo miejsca, żeby się zatrzymać. Przy wjeździe pobiera się bilet, a na końcu opłaca w kasie automatycznej. Była tam opcja płatności kartą lub telefonem. Płatność gotówką była niedostępna. Za prawie 4 godziny postoju zapłaciliśmy prawie 5 euro.

• Współrzędne parkingu: 45.9161, 6.8703.

Z parkingu łatwo dojść do dolnej stacji kolejki, ponieważ wystarczy iść za znakami na koniec parkingu, skręcić w lewo i przejść pod mostem. Z parkingu będzie widać dolną stację oraz kursującą kolejkę.

Aiguille du Midi – bilety na kolejkę i godziny otwarcia

Bilety kupiliśmy tydzień wcześniej online. Gdy kupowaliśmy, to pozostawały tylko pojedyncze miejsca. Sprawdziliśmy dokładnie pogodę i ten dzień miał być bezchmurny i słoneczny. Przez ten czas pogoda się zmieniła i niedziela stała się najbrzydszym dniem w całym tygodniu. Wcześniejszy zakup biletów wiąże się z dużym ryzykiem braku pogody, ale coś za coś. Później po prostu można nie mieć miejsca.

Za trzy osoby zapłaciliśmy 250 euro. Biletów nie można zwrócić. choćby gdy nie ma pogody, to nie ma co tracić pieniędzy, ponieważ na górze pogoda gwałtownie może się zmienić. U nas, chociaż zapowiadali deszcz, śnieg i wiatr, to udało się, iż pokazały się małe widoki na góry.

Bilety na kolejkę z Chamonix na Aiguille du Midi można kupić na oficjalnej stronie: montblancnaturalresort.com/fr/. Są również dostępne kasy tradycyjne przy kolejce oraz kasy automatyczne. Kolejka w letnim sezonie turystycznym kursuje już od około godziny 7 rano. Polecamy być jak najwcześniej, żeby mieć u góry spokój i nie stać w kolejkach np. do windy na przeszklony taras widokowy.

My jechaliśmy o 8:40 i czekaliśmy u samej góry 15 minut. Gdy opuszczaliśmy szczyt o 11, to już czas oczekiwania do szklanego tarasu wynosił ponad 40 minut. Szklany taras to jedna z atrakcji, z której nie trzeba korzystać, ale warto. Godziny otwarcia najlepiej sprawdzić na oficjalnej stronie: montblancnaturalresort.com/fr/aiguille-du-midi

Dolna stacja kolejki w Chamonix

Z parkingu dotarliśmy pod dolną stację kolejki. Rozeznaliśmy się jak to wszystko wygląda. Przed budynkiem, na tablicy widniał numer. On wskazywał wagonik, który zaraz pojedzie do góry. My numerek wagonika mieliśmy na swoich biletach. Bardzo fajne rozwiązanie, ponieważ nie tworzą się niepotrzebne korki. Mieliśmy numer 21 i gdy pojawił się na tablicy, to poszliśmy do obiektu. Zeskanowaliśmy bilet i czekaliśmy aż wejdziemy do wagonika i pojedziemy w górę. Czekaliśmy 10 minut i potem już jechaliśmy do stacji pośredniej.

Plan de l’Aiguille – stacja pośrednia. Przesiadka w drodze na Aiguille du Midi

Do kolejki weszło około 60 osób. Jechaliśmy mniej więcej 10 minut. Z Chamonix wjechaliśmy w gęste chmury i dotarliśmy do stacji pośredniej. Tam mieliśmy przesiadkę i od razu poszliśmy do kolejnej kolejki. Można tutaj dotrzeć pieszo żółtym szlakiem, a poniżej kolejki znajduje się schronisko górskie – Refuge du Plan de l’Aiguille. Już ze stacji pośredniej powinniśmy podziwiać piękne widoki, jednak mgła wszystko zasłoniła.

Aiguille du Midi – szczyt i górna stacja kolejki (punkt docelowy)

Kolejką ze stacji pośredniej na Aiguille du Midi jechaliśmy chyba krócej niż przed chwilą. Kolejka prowadzi nad lodowcem – Glacier des Pélerins (Lodowiec Pielgrzyma). Dojechaliśmy na samą górę i od razu było czuć delikatny mróz.

Warto pamiętać, iż niezależnie od pory roku, warto mieć kurtkę, czapkę, rękawiczki, okulary przeciwsłoneczne oraz krem. Polecamy także buty trekkingowe, ponieważ miejscami jest bardzo ślisko.

Atrakcje na Aiguille du Midi – czas zwiedzania

Największymi atrakcjami Aiguille du Midi są oczywiście widoki. I najpiękniejszy widok na Mont Blanc, którego my dziś nie mogliśmy obejrzeć. Przez pierwsze 30 minut po wjeździe, nie widzieliśmy nic. Dopiero później na chwilę chmury przechodziły, ale tylko w jednym kierunku.

Zwiedzanie Aiguille du Midi zajęło nam prawie 2 godziny. Sporo czasu straciliśmy w kolejce do windy, aby dotrzeć na przeszklony taras widokowy. kilka z niego zobaczyliśmy, ale za to mogliśmy stanąć nad przepaścią. Tam otrzymuje się specjalne pantofle, które trzeba założyć na buty.

Tarasy widokowe i niezapomniane krajobrazy na Mont Blanc

Na szczycie znajduje się kilka tarasów widokowych i warto wejść na każdy. Wtedy możemy podziwiać krajobrazy w różnych kierunkach. Była choćby mała lodowa jaskinia (jeśli tak można to nazwać), a tuż za nią wychodzi ścieżka, na którą planowało wejść kilka osób. Na mapie widać, iż tą ścieżką można iść w kierunku Mont Blanc. Było kilku alpinistów, którzy ubierali sprzęt i przywiązywali się liną. Niedaleko znajduje się tutaj schronisko górskie – Refuge du Mont-Blanc | Refuge des Cosmiques.

Na Aiguille du Midi znajduje się również sklepik oraz restauracja. Można także przejść przez stalową rurę mierzącą 32 metry. Na ścianach co chwilę znajdują się tabliczki wskazujące drogę. Aiguille du Midi to najwyżej położona kolejka we Francji i jedna z najwyższych w Europie. Cały czas można sprawdzić kamerkę online i zobaczyć jakie warunki panują na szczycie. Znajduje się tam także najwyżej położone Muzeum Alpinizmu oraz jest sala, w której można sprawdzić jak zachowuje się nasz organizm na danej wysokości.